szerző:
HVG

Jobban fogynak az olcsóbb élelmiszerek és fogyasztási cikkek a válság közepette, ami jól jött az amerikai gyorsétterem- és a diszkontáruházláncoknak.

Nem minden szektor és cég szenvedi meg a gazdasági válság és a növekvő munkanélküliség okozta vásárlási takarékosságot az USA-ban. Miközben a hagyományos éttermek tavaly ősz óta forgalmuk két számjegyű visszaeséséről számolnak be, egyre többen vásárolnak minőségi, steaknek való marhahúst nagy tételben a szupermarketekben vagy a Costco raktáráruházakban, hogy otthon készítsék el az ebédet, vacsorát.

Michael T. Duke, az alacsony árairól ismert Wal-Mart áruházlánc vezérigazgatója éppen a spórolási lázzal indokolta, hogy cége forgalma 1,7 százalékkal rekordmagasságba, 108 milliárd dollárra nőtt a január 31-én zárult negyedévben. Januárban, miközben az amerikai kiskereskedelmi forgalom a kiárusítások ellenére is 1,8 százalékkal csökkent, a lánc bevételei 2,1 százalékkal nőttek. A Wal-Mart – mely már most is a világ legnagyobb áruházlánca – az idén komoly külföldi terjeszkedésre készül. Elsősorban az árérzékeny fejlődő országok és régiók szerepelnek a tervei között, mint amilyen Brazília, Mexikó, Kína, India, Oroszország vagy éppen Kelet-Európa, ahol már évek óta meg akar jelenni.

A Wal-Mart tavaly ősz óta minden vetélytársára rávert. Nem tudja tartani vele a lépést korábbi legnagyobb ellenfele, a Target, a klasszikus áruházak pedig – mint a J.C. Penney vagy a Macy's – bezárják rosszul menő egységeiket, és kevesebb új nyitását tervezik. A Sears-csoporthoz tartozó – diszkontáruház-láncként nemrég a tönk széléről visszarángatott – Kmart pedig új, sajátosan amerikai koncepcióval próbálkozik: chicagói áruházánál a nyártól autóból, kiszállás nélkül lehet átvenni az interneten megrendelt árukat.

Jól jött a takarékosság a hagyományos vendéglők olcsó alternatíváját kínáló gyorsétteremláncoknak is. A piacvezető McDonald's januárban világszerte 7,1 százalékkal növelte bevételeit, Ázsiában pedig még ennél is többel, 10,2 százalékkal. Az alacsony árak mellett a 2003-ban indított átalakulás is hozzájárult az eredményhez: az egészségesebb életmód jegyében kevesebb marha- és több csirkehúst használ fel, kínálatában megnőtt a saláták, a gyümölcsök, illetve gyümölcslevek és a tej szerepe. A spórolós időkben új lehetőséget látó cég az idén 2,1 milliárd dollárt költ a terjeszkedésre, világszerte 650 éttermet nyit, ebből 175-öt Kínában, ahol a napokban agresszív árháborút indított.

Követi a trendet a McDonald's legnagyobb riválisa, a Burger King is: szélesíti menüjét, átalakítja éttermeit, amelyekből az idén 350-400 újat is nyit. A forgalmát ez is éppúgy növelte, mint a Kentucky Fried Chicken (KFC), a Taco Bell és a Pizza Hut láncok birtokosa, a Yum Brands, ám mindkettejüket a McDonald's-nál érzékenyebben érintette a dollár erősödése. Az üzemi nyereségének 60 százalékát Amerikán kívül szerző Yum Brands is jó alkalmat lát a külföldi erősítésre: a KFC Nagy-Britanniában tervez expanziót, a Taco Bell pedig hosszas halogatás után megjelenhet Európában.

Nem véletlen, hogy a harminc legfontosabb amerikai részvény mozgását követő Dow Jones ipari átlagindex cégei közül csak a Wal-Mart és a McDonald's papírja zárta pluszban a tavalyi évet. A McDonald's-papír augusztusban 67 dollárral árfolyamcsúcsot állított fel, a múlt heti 55 dolláros szint pedig sokkal kisebb esést takar, mint a riválisoké vagy a tőzsdei mutatóké. A Wal-Mart kurzusának 64-ről 50 dollárra süllyedése is jobb az iparági átlagnál.

A válság kevés nyertese közé tartozó, a konjunktúra idején a versenytársak által igencsak lenézett két cég annak is köszönheti eredményét, hogy olcsósága fenntartása mellett javított termékei minőségén és ezzel a róla kialakult képen. A McDonald's az egészségesebb ételkínálat mellett a korábbinál jobb minőségű kávét kínál, s ezzel vevőket csábított el a recessziót igencsak megszenvedő, kávéit jóval drágábban árusító Starbucks kávézólánctól, amely kilencszáz egysége bezárására kényszerül. A korábban kínai tömegáruk lerakataként emlegetett Wal-Mart áruházaiban megjelent lapos tévék és dvd-lemezek is hozzájárultak ahhoz, hogy az USA második legnagyobb szórakoztatóelektronikai lánca, a Circuit City kényszerűen lehúzta a rolót.

Kassai Viktor megsérült, a magyar-szlovák játékvezetője ugrik be helyette

Kassai Viktor megsérült, a magyar-szlovák játékvezetője ugrik be helyette

Budapesten az egészségügyi ellátás színvonala a legzavaróbb

Budapesten az egészségügyi ellátás színvonala a legzavaróbb

Veszélyes kínai bögrét találtak, ha vett ilyet, ne használja!

Veszélyes kínai bögrét találtak, ha vett ilyet, ne használja!

Oroszország nyerheti a legtöbbet a szaúdi olajválságon

Oroszország nyerheti a legtöbbet a szaúdi olajválságon

Ingyen tölthető a Grand Theft Auto: San Andreas, az egyik legjobb GTA

Ingyen tölthető a Grand Theft Auto: San Andreas, az egyik legjobb GTA

Túl van az első kocsmázáson Harry herceg és Meghan Markle négy hónapos fia

Túl van az első kocsmázáson Harry herceg és Meghan Markle négy hónapos fia