A mobiltelefonok és hordozható számítógépek után az autóipart is meghódíthatja az akkumulátorokban használt ezüstfehér fém, a lítium.

Egy éven belül megkezdődik a lítiumionos akkumulátorok tömeggyártása – jelentette be Japán vezető nehézgépgyártója, a Mitsubishi Heavy Industries. Legfőbb versenytársai, az ugyancsak japán Hitachi és Toshiba, illetve az amerikai A123 Systems is folyamatosan növelik a lítiumionos akkumulátorok termelését. El akarják nyerni ugyanis az elektromos járműveikkel két éven belül piacra lépő japán Nissan, francia Renault és amerikai Chrysler, illetve General Motors autógyárak megrendeléseit.

A forgalomban lévő hibrid autók általában nikkel-metál akkumulátort használnak, de a kizárólag elektromos árammal hajtott járműveket szakértők szerint inkább lítiumion-alapú áramtárolóval látják majd el. Egy azonos méretű lítiumion-akkumulátor kétszer-háromszor annyi energiát képes tárolni ugyanis, mint egy nikkelalapú. A Mitsubishi azután jelentette be a tömeggyártás közeljövőbeli elindítását, hogy Washingtonban nyilvánosságra hozták a 2012-től fokozatosan életbe lépő környezetvédelmi szabályokat, amelyek értelmében 2016-ra 40 százalékkal kell mérsékelni a járművek átlagos szennyezőanyag-kibocsátását.

A kőzetekből, illetve sós tavak vizéből nyert lítium előretörését fékezheti ugyanakkor, hogy nem tudni, akad-e elég belőle a várhatóan hatalmas igények kielégítésére. A lítiumot az elemeken kívül kerámiák készítéséhez, valamint alumínium és egyéb fémek ötvözésénél is használják, és a gyógyszeriparban is fontos alapanyag.

HVG
Tim McKenna, az észak- és dél-amerikai lítiumkitermelésben maghatározó Rockwood Holding szóvivője nem számít piaci hiányra. Cége másfél évvel ezelőtt megkezdte chilei kapacitásainak bővítését, és készen áll a kitermelés növelésére. Másként vélekedik William Tahil, az amerikai Meridian International Research tanácsadó cég kutatási igazgatója, aki szerint a bányák képtelenek lesznek kielégíteni az igényeket. Egyes számítások szerint a szennyezőanyag-kibocsátási normák betartásához egy évtized alatt egymilliárd elektromos autót kell forgalomba állítani. A lítiumion-elemek és -akkumulátorok világforgalma a 2007-es 6,5 milliárdról 2012-re 14 milliárd dollárra nőhet.

„A fejlesztők azért bíznak a lítiumelemekben, mert a mobiltelefonokban és a laptopokban már bizonyítottak. Nem szabad ugyanakkor leírni például a vasútnál és egyes hibrid autóknál használt, nagyméretű, zebra néven emlegetett szódium-nikkel-klorid elemeket, illetve a hallókészülékekbe és kisebb berendezésekbe beépített cink-levegő akkumulátorokat sem” – mondta Tahil a HVG-nek.

A lítiumkészletek több mint fele Dél-Amerikában található. Bolívia a lítium Szaúd-Arábiája lehet, tartalékait messze a legtöbbre, 5,4 millió tonnára becsülik. A kitermelés azonban még el sem indult, és nem kizárt, hogy miután a baloldali Evo Morales elnök az olaj- és gázipart már államosította, hasonló sorsot szánt a lítiumnak is. A világ vezető nagyvállalatai azonban már Bolíviában kilincselnek, és két-három éven belül valószínűleg megindul a kitermelés a Salar de Uyuni térségben lévő óriáslelőhelyen. Bolívia kulcsfontosságú szereplő, ha nem kezdődik meg a kitermelés, a piacon nem lesz elég lítium, ami rövidesen olyan drága lesz, hogy a legjobb elektromosautó-program is veszteségessé válhat.

Kecskemétnek most is fideszes lesz a polgármestere

Kecskemétnek most is fideszes lesz a polgármestere

54 év után sokadszor is újraválasztották a veresegyházi polgármestert

54 év után sokadszor is újraválasztották a veresegyházi polgármestert

Nem csak Magyaroszágon tartanak fontos választást

Nem csak Magyaroszágon tartanak fontos választást

Botka László rommá verte a Fideszt, tudta, mire harapnak a szegediek

Botka László rommá verte a Fideszt, tudta, mire harapnak a szegediek

Hosszú és Milák a szombatot is bearanyozta

Hosszú és Milák a szombatot is bearanyozta

Kihirdette Rossi az azeriek elleni kezdőcsapatot

Kihirdette Rossi az azeriek elleni kezdőcsapatot