Tetszett a cikk?

A polgári repülőgépek piacát vette célba a vadászgépeiről ismert orosz Szuhoj. Első utasszállítóját – amelyből a Malév is vásárolna – a múlt héten mutatták be a párizsi Le Bourget repülőtéren tartott légi szalonon.

„Remek gépeket építenek. Derék dolog!” – dicsérte katonásan a távol-keleti város, az Amur menti Komszomolszk (Komszomolszk-na-Amure) repülőgépgyárának dolgozóit Vlagyimir Putyin orosz kormányfő, miután nemrég megnézte az ágazat legújabb büszkeségének tartott Szuhoj Superjet 100 (SSJ) első példányát. A vizit is jelezte, Moszkva kiemelt jelentőséget tulajdonít a rövidebb, legfeljebb 4 és fél ezer kilométeres utakra tervezett új utasszállító modellnek, amelytől egyebek közt azt várják, hogy lendületet ad a leszálló ágban lévő orosz polgárirepülőgép-gyártásnak. A párizsi nemzetközi légi kiállításon is bemutatott, katalógusáron 28 millió dollárba kerülő gépből 30 darabra – feltehetőleg volt tulajdonosa, Borisz Abramovics korábbi ígérete alapján – a jelenleg a VEB orosz külgazdasági bank által ellenőrzött Malév is bejelentkezett.

A magyar légitársaság egyelőre csak szándéknyilatkozatot írt alá, több mint 90 gépre viszont már konkrét megrendelés is befutott az orosz állami kézben lévő Szuhoj holdinghoz. Az első példányt az év végén az Armavia örmény légitársaság kapja meg, aztán az orosz piacvezető, az Aeroflot következik – tájékoztatta a HVG-t Alekszej Povescsenko, a Szuhoj szóvivője.

HVG
A forgalmat ösztönözni akarja a moszkvai kormány is, amely három éve éppen azzal a fő céllal hozta létre a legjelentősebb gyártókat, a Szuhoj mellett például az Iljusint, a Tupoljevet és a MiG-et is összefogó, több mint 91 százalékban állami tulajdonban lévő konzorciumot, az Egyesült Repülőgépgyártó Vállalatot (OAK), hogy megkönnyítse a betörést a rövidebb hatótávolságú repülőgépek piacára (HVG, 2007. szeptember 9.). Az állam most a VEB bankon keresztül 250 millió dolláros, 13 évre szóló hitelkeretet nyit a légitársaságoknak, kifejezetten SSJ-k vásárlására. Szakemberek szerint a lépésnek inkább politikai, mint gazdasági jelentősége van, hiszen sem az összesen kilenc gép beszerzésére elegendő összeg, sem a légi piacon kifejezetten rövidnek számító futamidő nem lendíthet sokat a forgalmon.

HVG
A 31 ezer főt foglalkoztató, éppen hetven éve, Pavel Szuhoj konstruktőr vezetésével alapított cég reményei szerint az idén így is mintegy 150 SSJ-re akad megrendelő. A későbbiekben arra számítanak, hogy megkaparintják a rövid hatósugarú repülőgépek piacának ötödét-hatodát, és 15 év alatt nyolcszáz Superjetet értékesítenek, ráadásul mintegy ötszázat a nyugat-európai és az amerikai piacon. Erre nemcsak azért van esély, mert az új – 78, illetve 98 férőhelyes – gépet már kifejezetten úgy tervezték, hogy megfeleljen a legszigorúbb nemzetközi környezet- és zajvédelmi előírásoknak, hanem azért is, mert az széleskörű együttműködés terméke. A hajtómű például orosz–francia közös munka, a futóműveket és a fékeket Kanadából, az ajtókat és az üléseket az Egyesült Államokból, a vezérlőrendszert Németországból szállítják, a program levezénylésében pedig tanácsadóként szerepel az amerikai Boeing is. Sőt, az olasz Alenia Aeronautica cég április óta 25 százalék plusz egy részvény erejéig társtulajdonos az új gépeket gyártó Szuhoj Polgári Repülőgépek (GSZSZ) társaságban, amelyet kilenc éve azzal a céllal hoztak létre, hogy elkülönítsék a holding civil programját.

A Szuhoj a tervezőirodától az összeszerelő üzemekig a repülőgépipar teljes spektrumát átfogó vállalatokat egyesít, és néhány légcsavaros kisrepülőtől eltekintve mindeddig kizárólag katonai gépeket gyártott. A távlati tervek szerint viszont a cég termékeinek 40 százaléka polgári repülőgép lesz, ugyanakkora lenne a katonai légi eszközök aránya, egyötödnyi pedig a különböző szolgáltatások súlya – mondta a minap Mihail Pogoszjan vezérigazgató, aki az ágazat sikeres menedzsereként, kormányzati megbízásra, az év eleje óta a másik nagy orosz repülőgépgyártó konszernt, a MiG-et is irányítja.

A változástól azt is remélik, hogy kiegyensúlyozottabbakká válnak a Szuhoj holding most még évről évre komoly ingadozást mutató bevételei. Legalábbis erre utalt Povescsenko, aki a HVG-nek elmondta, a hadiipari piac alakulását nehéz prognosztizálni. Egy új termék megjelenése vagy egy nagy megrendelés óriásit dobhat a forgalmon, amely rosszabb évben ugyanekkorát zuhanhat is – fejtegette, de hozzátette, hogy a Szuhojnál a következő időszakban folyamatos növekedésre számítanak. Nemcsak az SSJ piacra dobása miatt, hanem azért is, mert szintén nagy a kereslet a szupermodern Szu–35-ös, most még a forgalmazás előtti próbarepüléseknél tartó vadászgépre, és már tervezőasztalon van az ennél is korszerűbb, ötödik generációs típus, amelyet Pogoszjan szerint két év múlva vethetnek teszt alá.

A polgári repülőgépgyártás mellett ugyanis a hadipiacon is meg akarja szilárdítani helyzetét a legnagyobb oroszországi légiipari konszern, és ebben szintén számíthat kormányzati segítségre. Putyin bejelentette, hogy a GSZSZ közel 7 milliárd rubel állami támogatást kap – aminek nem egészen fele a cég tőkeemelését szolgálja –, a légierőnek pedig 2015-ig újabb hatvan harci repülőgépet vásárolnak. A vadászgépek oroszországi versenyében messze az élen álló Szuhoj már eddig is a fegyveres erők hadrendjében álló harci gépek csaknem kétharmadát adta, és a nemzetközi piacon is dobogós. Különböző típusú termékeit a világ harminc országában használják, a MiG-gel együtt a nemzetközi vadászgépexport ötödét tudhatják a magukénak, megrendelésállományuk értéke pedig eléri a nyolcmilliárd dollárt.

POÓR CSABA / MOSZKVA

Meghalt három koronavírusos beteg Romániában, mert leálltak a lélegeztetőgépek

Meghalt három koronavírusos beteg Romániában, mert leálltak a lélegeztetőgépek

Doku360: Faleveleket eresztettem szélnek, de talán meglátszik egy épület terve belőlük

Doku360: Faleveleket eresztettem szélnek, de talán meglátszik egy épület terve belőlük

Csak egy hajszálon múlt: megint majdnem összeütközött két műhold

Csak egy hajszálon múlt: megint majdnem összeütközött két műhold