Tetszett a cikk?

Dacolva az autóipar általános visszaesésével, növelni tudta eladásait az idén százéves német Audi.

Elsősorban az olcsóbb, alacsony és középkategóriás kocsik eladását lendítette fel eddig Németországban a roncsautó-prémium, amelynek keretében a kilencévesnél idősebb járgányukat bezúzásra leadó autósok 2500 eurót kapnak az államtól új kocsi vásárlására. A luxuskategóriájú vagy legalábbis nagyobb teljesítményű autók iránti kereslet ugyanakkor visszaesett: a BMW és a Mercedes is eladási gondokkal küszködik a válság kitörése és a fizetőképes kereslet mérséklődése óta. A Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi azonban arról számolt be, hogy júniusban már ismét több autót adott el (Németországban 27 700 darabot), mint egy hónappal korábban – ráadásul a 2008. júniusinál is többet. Ebben az egyre erőteljesebb kínai eladásnak is nagy szerepe volt, akárcsak abban, hogy a cég tavaly első ízben gyártott évi több mint egymillió autót. Az idén azonban, bármennyire is állja a cég a sarat a válság közepette, csak 900 ezres eladást céloztak meg.

HVG
Az Audi vezetése a júniusi eredményt annak is tulajdonítja, hogy nőtt a márka presztízse a cégautók beszerzéséről döntők szemében. A nagy szolgálatikocsi-parkot üzemeltető flottamenedzserek körében végzett minapi felmérés szerint az év legnépszerűbb autója az Audi 4-es és az Audi 6-os lett. Az Audi mára csaknem teljesen kiszorította vetélytársait a kormányzati és a legfelsőbb államigazgatási hivatalok limuzinbeszerzéseiből. Pedig ez egy látszólag jelentéktelen váltással indult. Amikor Helmut Kohl 1998-ban, 16 évi kancellárkodás után leadta több mint félmillió kilométert futott Mercedesét (addig minden német kancellár ezt a márkát használta), utódja, Gerhard Schröder egy Audit választott hivatali autónak. Az indok egyszerű: kancellárrá választásáig Schröder, alsó-szászországi miniszterelnökként, hivatalból tagja volt a VW-vezetésnek, a tartomány ugyanis 20 százalékban tulajdonosa a wolfsburgi cégnek. A döntésből vicc is született, miszerint a negyedik házasságában élő Schröder az Audi hűtőjét díszítő négy, jegygyűrűre emlékeztető karika miatt választotta a márkát.

Angela Merkel jelenlegi kancellár hű marad elődje döntéséhez, és egy páncélozott Audi 8-assal közlekedik, és a kormánytagok közül is sokan használják ezt a márkát. Kivétel Karl Theodor zu Guttenberg gazdasági miniszter, aki bajor lévén a müncheni székhelyű BMW modelljeivel viteti magát, Anette Schavan baden-württembergi gyökerű oktatási miniszter pedig megmaradt a stuttgarti Mercedes-gyár kuncsaftjának.

A hivatali kocsik piacán lekörözött Mercedes most sajnálhatja igazán, hogy 1965-ben megvált az akkor még DKW-Auto Union névre hallgató cégtől. Igaz, akkoriban aligha sejthette, hogy a jórészt kétütemű autóiról ismert vállalkozásból valaha a legsikeresebb luxusgyártók egyike lesz. Az Audi történetét 1909-re vezetik vissza, akkor indította cégét Zwickauban August Horch, aki kezdetben saját nevét adta autóinak, és csak később keresztelte cégét, majd modelljeit a – németül hallgatást jelentő – neve latin megfelelőjéből képzett Audira. Az Audi sok tekintetben műszaki úttörő volt, elsőként gyártott például balkormányos autót Németországban.

A cég azonban nem látszott sikertörténetnek, 1928-ban a DKW autógyár fel is vásárolta részvényei többségét, majd 1932-ben az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer cégek egyesítésével létrehozták az Auto Union AG vállalatot – a négy cég összeolvadása adta az ötletet a négykarikás védjegyhez. A második világháborúban a cég a többi német gyárhoz hasonlóan katonai megrendeléseket teljesített, számos bombatalálat érte, a megmaradt gépsorokat pedig a szovjetek kárpótlásképpen elszállították. A zwickaui gyárat 1949-ben az NDK-ban államosították, csupán egy raktárnak épített ingolstadti telephely maradt a nyugati országrészben. Abból nőtt ki a későbbi DKW motorkerékpár- és teherautógyár, Zwickauban pedig igencsak hasonló modelleket készítettek IFA név alatt. Az átmenetileg a Daimler-Benzhez került ingolstadti üzemet 1964-ben vette meg a VW, amely, hogy feledtesse a divatból kiment kétütemű motorokról ismert DKW nevet, elővette az Audi márkát. Az első igazán jellegzetes modell az 1968-ban megjelent, máig legendás Audi 100-as volt.

Fülke: „Orbán csak annyira zseniális, mint az, aki Mercedes jelet ragaszt egy Skodára"

Fülke: „Orbán csak annyira zseniális, mint az, aki Mercedes jelet ragaszt egy Skodára"

Biztató nyár előtt: Szlovéniában harmadik napja nincs új fertőzött

Biztató nyár előtt: Szlovéniában harmadik napja nincs új fertőzött

Legelőször Olaszország nyitja meg a határait a világ előtt

Legelőször Olaszország nyitja meg a határait a világ előtt