Kettős vereség

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Az Airbus–Boeing-csatához hasonló párharcot vívott az 1990-es évek végén a kanadai Bombardier és az akkoriban...

Az Airbus–Boeing-csatához hasonló párharcot vívott az 1990-es évek végén a kanadai Bombardier és az akkoriban felszálló ágban lévő brazil Embraer repülőgépgyár, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) pedig mindkettőt elmarasztalta a törvénytelennek ítélt támogatások miatt. Az első kört az eljárást kezdeményező kanadaiak nyerték: 2000 decemberében a WTO engedélyezte, hogy Ottawa korlátozott kereskedelmi büntetőintézkedéseket léptessen életbe brazil termékekre, amíg a dél-amerikai ország kormánya fel nem hagy az Embraer exporttámogatásával.

A kanadaiak öröme korai volt. A WTO a brazil ellenkeresetet is támogatta: egy évvel később úgy döntött, a kanadaiak megsértették a tisztességes nemzetközi kereskedelem szabályait, amikor 1,7 milliárd dollár kedvezményes kamatozású hitelt nyújtottak a 150 Bombardier-gép vásárlását tervező amerikai Air Wisconsin légitársaságnak. Kanada ráadásul korábban is támogatta a Bombardier-eladásokat, 1,2 milliárd dolláros hitelgaranciát vállalt, amikor a szintén amerikai Northwest Airlines 75 regionális gép vételéről döntött.

A Bombardier–Embraer-csata végeredménye arra utal, hogy a WTO bevonásával sem lehet megakadályozni a felszálló ágban lévő vállalatok térnyerését. A mindkét felet elmarasztaló döntés után a versenytársak a korábbinál visszafogottabban ugyan, de folytatták nemzeti gyártójuk exporttámogatását, és az Embraer meg tudott kapaszkodni a repülőgéppiacon.