szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Szakmai körökön kívül jószerével ismeretlen a svájci Vitol Group, pedig a világ egyik legnagyobb független olajkereskedője.

Aszfaltüzemek és óriástartályok az USA 23 államában, 1840 kilométernyi csővezeték-hálózat és 6 millió hordós tárolókapacitás a világ egyik legnagyobb olajkereskedelmi terminálján, az oklahomai Cushingban, amelyhez igazodva határozzák meg az Észak-Amerikában irányadó nyugat-texasi nyersolaj tőzsdei árát. Ezt szerezte meg pénzügyi nehézségekkel küzdő tulajdonosától a minap a svájci–holland Vitol, a nemzetközi olajpiac egyik befolyásos, ám a nagyközönség számára szinte ismeretlen szereplője. A Rotterdamban és Genfben páros cégközponttal bíró, a multiktól független olajkereskedők legnagyobbjai közé tartozó Vitol bevétele tavaly 191 milliárd dollár volt, a világpiaci forgalom 6 százaléka, napi 5 millió hordó fekete arany cserél gazdát rajta keresztül.

Az 1966-ban holland kereskedők által alapított társaság 29 országban van jelen, olajtárolói működnek Hollandiától Argentínán, Nigérián és Pakisztánon keresztül a Közel-Keletig. Tavaly óta övé az Azerbajdzsánban, Kazahsztánban és Oroszországban érdekeltségekkel rendelkező Arawak Energy. Évi 5 ezer tankert tölt meg áruval, és 2012-ben adja át 120 kilométeres csővezetékét Rotterdam és Amszterdam között. A Vitol a kőolaj mellett földgázzal, szénnel, etanollal és árammal is kereskedik, de ad és vesz cukrot is. A vállalkozás tulajdonosa 220 üzlettárs, ők osztoznak a piaci becslésekben 1–5 milliárd dollár közé belőtt éves nyereségen.

A Vitol eredetileg iparvállalatokat látott el olajjal és más energiahordozókkal, ám a 2002-ben még csak 34 milliárd dolláros forgalmat nem egyedül a kereskedés növelte néhány év alatt a többszörösére. A saját tőkéje mellett befektetési, kockázati és nyugdíjalapok pénzét fialtató cég szövevényes hálózatot épített ki. A genfi székhely – a svájci város a második legnagyobb olajkereskedelmi központtá nőtt London után, állítólag a világ tényleges olajüzleteinek egynegyedét ottani bankok finanszírozzák – aprólékosan kidolgozott menetrenddel küld például Türkmenisztánból hajóval többhetes utazással 250 ezer tonna olajat a Buenos Aires-i finomítóba. A Kaszpi-térség üzleteit két munkatárs intézi, ők egy évben 80-90 napot tartózkodnak a terepen, hogy kínai, afgán kereskedőkkel, türkmén olajkitermelőkkel cseréljenek névkártyát. Az üzlet lényege az arbitrázs, a helyi információk és a területi, illetve időbeni áreltérések kihasználása. Ez csinos hasznot hozhat, és az árkülönbség lefölözése szempontjából nincs jelentősége, hogy az olaj hordónkénti ára éppen 70 dollár vagy kétszer annyi. Ennek ellenére a Vitolra tavaly az USA-ban rásütötték a spekuláns bélyegét.

Az amerikai nyersanyagpiaci felügyelet (CFTC) kiderítette, hogy tavaly júliusban, amikor az olaj ára rekordot döntött, a New York-i árutőzsdén (NYMEX) az egyik vizsgált napon az olajpozíciók 11 százaléka – ami az USA napi olajfogyasztásának háromszorosára, 57 millió hordóra vonatkozott – egyetlen börzei szereplőhöz kötődött. A CFTC nem nevezte ugyan meg, ám az amerikai lapok azonnal kiderítették, hogy egy „csendes genfi cégről”, a Vitolról van szó. A nyilvánosságot kerülő társaság az olajár elszaladása mögött spekulációt gyanító washingtoni politikusok kereszttüzébe került, és nem győzött magyarázkodni. Ian Taylor vezérigazgató – aki egykor a Shellnél inaskodott – hangsúlyozta, houstoni leányvállalatuk fedezeti ügyleteiről van szó, amivel fizikai olajszállításaik kockázatát igyekeztek mérsékelni, és a számok azt mutatták, a kontraktusok ennek megfelelően változatosak voltak: különböző határidőkkel éppúgy kötötték őket áremelkedésre, mint -csökkenésre. A Vitol reflektorfénybe kerülése után született becslések szerint a NYMEX kontraktusainak 50, de időnként akár a 80 százalékát is spekulánsok köthetik, akik a tavalyi vizsgálat idején már 260 milliárd dollárral voltak jelen a nyersanyagpiacokon, ez a 2003-as adathoz képest hússzoros növekedés.

Sajátos arbitrázst művel – az olajmultik mellett – a négy nagy független olajkereskedő, a Vitol, a Trafigura, a Glencore, valamint a Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnökkel hírbe hozott, szintén svájci központú Gunvor (HVG, 2008. június 21.). Azt használják ki, hogy a világméretű recesszió lenyomta az olajkeresletet, emiatt kinyílt az olló a gazdasági növekedés újraindulásában bízó határidős szerződésekben szereplő, illetve az azonnali árak között. A Trafigura és a Vitol például kibérelte és Szingapúr partjainál várakoztatja az összesen 313 ezer tonnás kapacitású Delta Ios és NS Burgas óriástankereket, amelyeken dízelolajat tárol, bízva abban, hogy a napi 47 ezer fontos költséget bőven kitermeli a kereslet élénkülésével emelkedő árakból. Iparági becslések szerint világszerte 50–150 millió hordó nyersolaj, illetve olajtermék rejtőzhet kikötőkhöz, terminálokhoz közeli tankerek gyomrában, várva a piaci körülmények jobbra fordulását.

Szintén homályba húzódó társaihoz hasonlóan a Vitolnak is létfontosságúak a politikai kapcsolatok, amikből időnként botrány kerekedik. A cég két éve bűnösnek vallotta magát és 17,4 millió dolláros büntetést fizetett az USA-ban, mert kiderült, hogy 2002–2003-ban a bagdadi kormány követelésére 13 millió dollár kenőpénzt fizetett a rezsimnek, hogy részt vehessen az ENSZ által ellenőrzött olajért élelmiszert programban. Nagy-Britanniában azt derítették ki, hogy a skót Taylor a konzervatívok bőkezű támogatója volt, Alan Duncan, a toryk árnyékkormányának energiaügyekért felelős tagja pedig korábban az Arawak Energy tanácsadójaként húzott 35 ezer fontos fizetést évi 20 napos tanácsadói munkáért. Azt is a brit sajtó szellőztette meg, hogy a Vitol szigetországi leányvállalata 1996-ban az Arkan kapitányként hírhedtté vált szerb háborús bűnös, Zseljko Raznatovics „közvetítésével” oldotta meg egy belgrádi pénzügyi vitáját.

FÖLDVÁRI ZSUZSA

Egy kis őssejttapasz, némi biotinta, és máris kész a minivese

Egy kis őssejttapasz, némi biotinta, és máris kész a minivese

Négy forgatókönyvet készít az UEFA arról, hány nézőt engedhetnek be az Eb meccseire

Négy forgatókönyvet készít az UEFA arról, hány nézőt engedhetnek be az Eb meccseire

Egy órát vesztegeltek az utasok, mert a vonat elhagyta két kocsiját

Egy órát vesztegeltek az utasok, mert a vonat elhagyta két kocsiját