szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Vételi ajánlatokkal bombázza az amerikai General Motors vezetőit a svéd Saab márkára pályázó Spyker holland autógyár.

Komolyan veszik saját mottójukat a luxusautókat gyártó holland Spyker manufaktúra tulajdonosai. A több mint száz éves márka repülőgépcsavart és autókereket ötvöző emblémáján olvasható mondat – „az állhatatosak számára nincs járhatatlan út” – szellemében a cég kitartóan próbálkozik azzal, hogy megvegye az amerikai General Motorstól a svéd autóipar egykori büszkeségét, az évek óta veszteséges Saabot. Az idő szorítja a tavaly 43 járgányt készítő Spykert: a GM annak ellenére megkezdte a 120 ezres éves kapacitású Saab-üzemek leállítását, hogy – tavaly decemberi elutasító döntését felülvizsgálva – még fontolgatja az utóbbi hetekben megszaporodott vételi ajánlatokat.

A Hendrik és Jacobus Spijker által 1898-ban alapított cég története valamelyest hasonlít a Saab repülőgépüzemből kivált svéd autógyáréra. A nevét 1903-ban Spykerre változtató cég az első világháború éveiben maga is előállított repülőgépeket: száz gép és kétszer annyi motor hagyta el a szerelőcsarnokot. A Spijker fivérek hamar kiszorultak a cégből, Hendrik halálos hajóbalesetet szenvedett, Jacobus pedig ezt követően eladta a csőd szélére jutott vállalatot. A mentőakció nem hozott tartós sikert, bár a Spyker készítette az első állandó négykerék-meghajtású autót, 1925-ben jogutód nélkül bezárt.

A Spykert 1999-ben élesztette újra Victor Muller holland üzletember, és egy évvel később be is mutatta az új modelleket. A zászlóshajó, a C8 Aileron 400 lóerős, 3,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kiloméres óránkénti sebességre, és 200 ezer euróért árulják. A leendő vásárló webkamera segítségével követheti nyomon járgánya összeszerelését. A Spyker-gyárban hozott anyagból dolgoznak: a motorokat a német Volkswagen és Audi, a karosszériát az ugyancsak német Karmann, a fékrendszert pedig a brit Lotus Cars szállítja.

Az utóbbi éveket komoly mínusszal záró – 2008-ban 7,8 millió eurós bevétel mellett 22 milliós, egy évvel korábban 30 milliós üzemi veszteséget elérő – Spyker azért szeretné megszerezni a Saabot, mert úgy véli, nyereségessé válik, ha fejlesztőinek munkája évente nem pár tucat, hanem százezer autóban jelenik meg. A cég részben az orosz Alekszandr Antonov és fia, Vlagyimir révén maradhatott a felszínen, akik 2007–2008-ban vásároltak részvényeket. Két alkalommal tulajdonná konvertálható hitelt is adtak a cégnek, és ezzel csaknem 30 százalékos csomagot gyűjtöttek össze. A másik finanszírozó az egyik leggazdagabb holland üzletember, Marcel Boekhoorn, aki egymilliárd eurósra becsült vagyonából áldoz a Spykerre.

A GM részben azért utasította el a holland ajánlatot, mert állítólag bizonytalannak tartotta a Spyker pénzügyi hátterét. El akarta kerülni azt is, hogy orosz kézbe kerüljön a Saab gyártási technológiája. A Spyker mindkét kifogást azzal igyekezett kivédeni, hogy Boekhoorn szerepét emlegette, és azt is közölte, van pénze az amúgy titokban tartott vételár kifizetésére. Esélyeit javítja, hogy múlt pénteken a GM elutasította a Merbanco amerikai befektetési társaság ajánlatát a Saabra. A Spyker mellett egy svéd üzletemberekből álló csoport, valamint a Bernie Ecclestone Forma–1-vezér és a luxemburgi Genii Capital magántőke-befektetési társaság alkotta konzorcium is verseng a Saabért. Az utóbbi a hírek szerint társulna a Spykerrel, ezt azonban a holland cég cáfolta.

A Saab tavaly egyszer már elkelt, ám az akkori vásárló, a svéd Koenigsegg sportautógyár novemberben váratlanul kihátrált az ügyletből. A svéd elemzők nem hisznek abban, hogy a Spyker győzelme esetén jó kezekbe kerülne a Saab. Szerintük a gyárnak erős és stabil szakmai befektetőre lenne szüksége, a Spyker pedig még a Koenigseggnél is kevésbé felel meg ennek a feltételnek. Van, aki szerint a GM nem is akarja eladni a Saabot, mert jobban megéri neki most vállalni a bezárás költségeit, mint öt-tíz év múlva megvívni az esetleg újra talpra álló skandináv márkával.

NÉMETH ANDRÁS

Hét magyar várja, hogy kimentse őket a külügy a francia Alpokból

Hét magyar várja, hogy kimentse őket a külügy a francia Alpokból

Mire vége a karanténnak, akár informatikusok is lehetünk?

Mire vége a karanténnak, akár informatikusok is lehetünk?

Négy újabb halálos áldozata van a járványnak Magyarországon

Négy újabb halálos áldozata van a járványnak Magyarországon