Meglévő életbiztosításuk felmondására, s új konstrukció vásárlására csábítja az ügyfeleket a Brokernet biztosítási ügynökcég, nemegyszer irreálisnak nevezhető hozamígéretekkel.

"December 13-án fizettem be összesen félmillió forintot két, befektetéssel összekapcsolt életbiztosításra, amelyeket a Brokernet Többes Biztosítási Ügynök Kft. közvetítésével kötöttem, ám mostanáig nem tudom, eljutott-e a pénzem a megfelelő helyre, és befektették-e azt a javamra" - panaszolta a múlt hét közepén egy ügyfél a HVG újságírójának. Ennél azonban határozottabb lépéseket is tett: írásban követelt részletes tájékoztatást a befizetés sorsáról a Brokernet résztulajdonos ügyvezetőjétől, Körtvélyesi Zoltán Bélától, és ezt a levelet elküldte a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) is. Meglehetősen kínos az eset az életbiztosítási piacon legnagyobbá vált, biztosítóktól független közvetítő cég számára.

A Brokernet korábban intenzív reklámkampányával hívta fel magára a figyelmet, tavaly ősszel például magas kamattal és - némiképp megtévesztő módon - állami garanciával kínáltak takarékoskodási lehetőséget (HVG, 2003. október 25.) A vele együttműködő biztosítóknak (a Generalinak, a Signalnak, az OTP Garanciának, a Credit Suisse-nek vagy az Avivának) tavaly mintegy 15 ezer új - egységesen Eurokonto márkanév alatt futó - életbiztosítást kötő és 4 milliárd forintnyi díjat befizető kuncsaftot szerző Brokernet MLM módszerrel terjeszkedik, azaz "piramisszerű" ügynökhálózatot szervez. A Brokernetet az egyik legkorábbi biztosítási ügynökség, az 1991-ben osztrák részvétellel alakult MBI Nemzetközi Marketing Tanácsadó és Biztosításközvetítő Kft. egykori vezetői alapították 1999-ben. A Brokernet viszont amerikai minta alapján működik, amelyet egyik tulajdonosától, az USA-beli Broker Network Int. Corp.-től vásárolt meg.

Még sincs sok új a nap alatt: a Brokernet munkatársainak tananyaga kísértetiesen hasonló ügyfél-megdolgozási technikákat alkalmaz, mint annak idején az osztrák biztosítók ügynökei. E lehengerlő eljárás a PSZÁF megítélése szerint nem ütközik törvénybe, de egyes szakértők úgy vélik, nem is etikus. Állítólag elsősorban ez az oka annak, hogy néhány nagy biztosító, a jellemzően saját ügynökhálózattal dolgozó ING, az Allianz és az Aegon nem adnak megbízást a Brokernetnek - a közvetítő munkájáért ugyanis az ügynökcéget fizető biztosító felel.

A HVG-t felkereső panaszos ügyfél egy korábbi, az ING-nél kötött életbiztosítását szakította meg, s helyezte el megtakarításait megosztva a Signal és a Generali biztosítók egy-egy befektetéssel kombinált életbiztosításában. Az ügyfelet régóta ismerő brokernetes ügynök azzal érvelt, hogy a profi alapkezelők által befektetett összeg hozama az elkövetkezendő tíz évben évi 15 százalék lesz. Erre persze egyik biztosítótársaság sem vállal kötelezettséget. A 15 százalék - a HVG információi szerint - bevett csábítási trükk a brokernetes ügynököknél, igaz, többségük a beszélgetés végén hozzáteszi, hogy erre nincs garancia. A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX az elmúlt egy év alatt közel 30 százalékkal emelkedett, korábban viszont csökkent. A legmagasabb lekötött betéti kamat 12 százalékos, de esésre lehet számítani. A magyar állampapírok hozama 8-11,5 százalék között ingadozik, hosszabb távon itt is csökkenés várható. Ezért felelőtlenség kiugró hozamot ígérni, sőt egy esetleges tőkepiaci válság esetén az ügyfél pénze még csökkenhet is.

A panaszos kuncsaftnak azonban nem a túlzott hozamígéret a gondja, hiszen azt - mondta - úgysem hitte el. Attól ijedt meg, hogy a tavaly december 13-án befizetett összeget az ügynök állítása szerint különféle, egyenként jelentéktelen adminisztrációs hibák miatt a két biztosító csak januárban fektette be. Az ügynök január végén tájékoztatta erről a kliensét, aki azonnal írásos kimutatást kért arról, pontosan hol van a pénze, ám sem ezt, sem az életbiztosítási kötvényeket nem kapta meg május 10-ig, ezért már attól tartott, hogy illetéktelen kezekbe kerülhetett a pénze.

A Brokernetnél sosem fogadnak el az ügyféltől pénzt annak ellenére, hogy a biztosítási törvény ezt megengedné - állítják a nyilatkozathoz a nevüket nem adó cégvezetők. A csekken, amit ügyfeleik kapnak, az adott biztosító bankszámlaszáma szerepel, így a biztosítási díj azonnal a biztosítótársasághoz fut be. Több tízezer ügyfelük közül állítólag eggyel előfordult, hogy az ügynöknek adta oda a pénzt, aki viszont ezt tagadja. A mostani panaszos pénze viszont megvan - erősítette meg a HVG kérdésére a Signal és a Generali Biztosító. Mindkét társaságnál azt mondták, ha az ügyfelet kár érte amiatt, mert a pénzét a közvetítő hibájából csak később fektették be, megtérítik neki, vagyis úgy számolnak, mintha december 13-ától forgatnák a tőkét. A Brokernetnél a hasonló esetekre azt javasolták, az ügyfél ne az ügynököt, hanem a cég központját hívja, ahol azonnali, részletes tájékoztatást kap. A kliensek a biztosításra nem a brókercéggel, hanem a biztosítóval kötnek szerződést, ami az ügynök által közvetített, az ügyfél által aláírt ajánlat átadásával kezdődik. A befizetéstől kezdve általában tíz nap alatt kapja meg az ügyfél a kötvényt, amit a Brokernet ügynökei személyesen visznek el a lakására.

A Brokernet aktivitása nem növeli, inkább átrendezi a pillanatnyilag összesen mintegy 3,5 millió szerződést takaró életbiztosítási piacot. Bármilyen vonzóak legyenek is valakinek az ügynök ajánlatai, alaposan meg kell gondolnia, érdemes-e megszüntetni egy létező biztosítást, hiszen ezen - a minden életbiztosításra jellemző magas kezdeti költségek dupla fizetése miatt - még akkor is veszíthet, ha az új biztosítás előnyösebb a réginél. Ha az ügyfél esetleg szünetelteti a már meglévő szerződésnél a díjfizetését, a biztosítás hatályban marad ugyan, de a társaság a későbbiekben felmerülő - az aktuális hozamot akár meghaladó - költségeit folyamatosan levonogatja az ügyfél addig felhalmozódott tőkéjéből. Ha pedig az ügyfél felmondja a szerződést, a biztosítók az addig eltelt évek számától függően - a visszavásárlási táblázatukban előre közölt mérték szerint - fizetik vissza a pénzét. Egy húszéves életbiztosításnál félidőben a lejáratkor esedékes összeg felénél kevesebb jár vissza.

A Brokernet neve részben megtévesztő, hiszen nem biztosítási bróker (vagy hivatalos nevén: alkusz), hanem többes biztosítási ügynök, ami azt jelenti, hogy több társaság termékeit kínálhatja. A cégcsoportnak van alkusz tagja is, az autós és lakásbiztosításokat közvetítő Palladium Brókerház Biztosítási Alkusz Kft., amelyet a cég internetes honlapján nemes egyszerűséggel Palladium Brókerháznak kereszteltek el, jóllehet a köznyelvben brókerházon értékpapír-kereskedő vállalkozást szoktak érteni. Félrevezető a honlapon szereplő hitelosztály elnevezés is, hiszen e cégcsoportnak hitelezési jogosítványa nincs, legfeljebb hitelközvetítői, ám jelenleg ezzel sem foglalkoznak. A mindkét cégnek működési engedélyt adó PSZÁF azonban mindezt nem kifogásolta. Hogy ténylegesen eddig hogy ment az üzlet, az nem ellenőrizhető: a Brokernet 2003-ról nem közöl előzetes mérlegadatokat sem, a Palladium pedig még a 2002-es mérlegét sem adta le a cégbíróságon.

GYENIS ÁGNES

Kunhalmi Ágnes: Jobb később, mint soha

Kunhalmi Ágnes: Jobb később, mint soha

Doku360: "Nem izgat a halál, nincs hiányérzetem, mert repülős voltam"

Doku360: "Nem izgat a halál, nincs hiányérzetem, mert repülős voltam"

Több mint 28 milliárdot ér az Országház

Több mint 28 milliárdot ér az Országház

Időmilliomosoknak: itt a Disney+ mindent mutató, 3 órás beharangozó videója

Időmilliomosoknak: itt a Disney+ mindent mutató, 3 órás beharangozó videója

Marabu Féknyúz: Hadházy, Orbán és a magyar zászló

Marabu Féknyúz: Hadházy, Orbán és a magyar zászló

Hamarosan ellenőrzés nélkül léphetünk át Horvátországba

Hamarosan ellenőrzés nélkül léphetünk át Horvátországba