szerző:
HVG

Az idén is akadozik az autósok kötelező felelősségbiztosítási befizetési csekkjeinek és az igazolásoknak a kiküldése. A papírokat ellenőrző rendőrön múlik, hogy büntet-e, vagy csak figyelmeztet.

Több autós felkapta a vizet, amikor a múlt héten híre ment, hogy a biztosítók arra kérték a rendőrséget, szigorúbban ellenőrizzék a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat (kgfb). Telefonon keresték meg az Országos Rendőrfőkapitányság illetékeseit, mondta a HVG-nek Forgács Zoltán, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) ügyvezetője, viszont nem szigorúbb, hanem ellenkezőleg, megértőbb eljárást kértek a rendőröktől. „Miután több biztosító is hatvannapos halasztást adott ügyfeleinek a díjfizetésre, arra kértük a rendőrséget, hogy februárban csak a biztosítás megkötéséről kérjenek igazolást, hiszen lesznek olyan autósok, akik ráérnek a hónap végéig kifizetni a díjukat” – mondta Forgács. A halasztás oka egyébként az, hogy a biztosítók nem minden ügyfél kártörténetét tudták beszerezni január végéig, ezért nem voltak képesek megállapítani a kuncsaftnak a balesetmentes évek után járó bónuszbesorolást és az ahhoz tartozó díjat sem.

A csúszást részben az okozza, hogy a biztosítók az idén sem tudtak megbirkózni a 2007-től megváltozott előírásokkal, amelyek a biztosító feladatává tették az ügyfél által okozott károk számontartását, s ugyanakkor kitolták a károkra vonatkozó megfigyelési időszakot: június végéről december végére. A biztosító elvben néhány pillanat alatt hozzájut ügyfele kártörténetéhez az erre létrehozott informatikai rendszerből, de a lekérdezés sokszor eredménytelen, mert gyakran több hétbe is beletelik, míg a biztosító rögzíti, hogy kötelezős klienseik okoztak-e balesetet az adott év végéig, vagy sem. Az év végi biztosítóváltás miatt az idén is több mint 600 ezer autós kártörténetét kérték le a társaságok januárban, de sokukét hiába.

Mindezek árát a vétlen adósok fizetik meg. Ha ugyanis nem tudják igazolni, hogy van kgfb-jük, a papírjaikat ellenőrző rendőr akár 100 ezer forintra is büntetheti őket, illetve kivonhatja az autót a forgalomból.

A problémát különféleképpen hidalják át a biztosítók. Az év végi kampányban több mint 50 ezer magánügyfelet szerző és emellett 1500 céges flottaszerződést kötő – Wáberer György fuvarozó nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó – Wabard Biztosítónál a második negyedéves díjnál rendezik az esetleges túl- vagy pótbefizetést, ha nem egyezik az ügyfél által bemondott és az elektronikus rendszerből később megkapott bónuszkategória. A többségnél zökkenőmentes volt a károk lekérdezése, ezért a hét elejéig 40 ezer igazolást már elküldtek, elsőként annak a pár száz ügyfélnek, akik bankszámláról fizetnek. Különböző elírások miatt azonban mintegy 5 ezer autós adatait egyeztetniük kell, ami február végéig is eltarthat, mondta a HVG-nek Nagy Imre, a Wabard vezérigazgatója. Ők csak az egyeztetést követően kaphatnak igazolást.

Rugalmas megoldást alkalmaz a kampányban hozzá igazoló ügyfeleknél a K&H Biztosító is Kaszab Attila üzletágvezető szerint. Mert bár szerződéseiket az alapdíjon tartja nyilván, az első díjat a szerződő által bemondott bónusz-malusz besorolásnak megfelelően számolja ki. Cserébe az ügyfélnek kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy az esetleges díjkülönbözetet később megfizeti. Az Allianznál a banki átutalással fizetőknek attól függetlenül kiállították a február végéig érvényes igazolást, hogy beérkezett-e tőlük a díj. Nem kaptak viszont még díjigazolást az Allianz lakossági kliensei közül csaknem 9500-an, s a biztosítónak 4600-4700 olyan ügyfele van, aki még a csekket sem kapta meg.

A Generali banki utalással fizető ügyfelei közül mintegy ezernek a napokban postázták az igazolást, mondták a biztosító sajtósai, több százezer biztosítottnak viszont állításuk szerint január végéig elküldték a csekket és az igazolást. Az Aegon Biztosítónál február 28-áig adtak díjhalasztást azoknak az ügyfeleknek, akiknél még egyeztetik az adatokat, de az igazolást nekik is megküldték.

Meglehetősen abszurd egyébként, hogy a kgfb-ről szóló kormányrendelet szerint az autósnak igazolnia kell, hogy van érvényes kötelező biztosítása, ugyanakkor a jogszabály a biztosítókat nem kötelezi arra, hogy az év végi biztosítóváltás esetén január 31-éig – ameddig az előző biztosítás érvényben van – kiküldjék az ehhez szükséges igazolást, illetve a csekket. A helyzet a jogállammal ellentétes viszonyt hoz létre állampolgár és hatóság között: egyedi alkukon múlik, kinek van „igaza”.

Jámbor Istvánnak, az ORFK alezredesének állítása szerint ugyanis a közúti igazoltatásnál „tekintettel lesznek” a káradatok elhúzódó egyeztetésére. „A rendőrség a szabályokban meghatározott igazolásokat kéri, viszont az intézkedő rendőrre van bízva, hogyan jár el” – mondta az alezredes. A zűrzavarra jellemző, hogy a rendőrség lekérdezheti egy elektronikus adatbázisból, az autósnak van-e érvényes kötelezője, vagy sem, az adatbázis azonban a rendőrség szerint nem naprakész. Kondorosi Ferenc kormánybiztos a HVG-nek csupán annyit tudott ígérni, dolgoznak az átalakításhoz szükséges jogszabály-módosításon.

PAPP EMÍLIA

885 ezer magyar fiatal él mamahotelben

885 ezer magyar fiatal él mamahotelben

Angliából irányított unokázós csalókat fogtak el az ország három településén

Angliából irányított unokázós csalókat fogtak el az ország három településén

Ellopott két Lamborghinit pár tinédzser, aztán egymásnak mentek a piros lámpánál

Ellopott két Lamborghinit pár tinédzser, aztán egymásnak mentek a piros lámpánál

Lángoló balesettel ért véget az idei Daytona 500-as – de nem ettől a legamerikaibb a szeszcsempészek unokáinak versenye

Lángoló balesettel ért véget az idei Daytona 500-as – de nem ettől a legamerikaibb a szeszcsempészek unokáinak versenye

Jakab Péter: "22 bátor harcos titokban hátamba szúrta a kést"

Jakab Péter: "22 bátor harcos titokban hátamba szúrta a kést"

Legyen olyan a telefonja, mint a Galaxy S20: innen tölthet le háttérképeket

Legyen olyan a telefonja, mint a Galaxy S20: innen tölthet le háttérképeket