szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Nem köthet az idén új gépjármű-biztosításokat a Wabard Biztosító. A felügyeleti tiltás csaknem 130 ezer ügyfelet befolyásolhat az idei kötelezőátkötési kampányban.

Sorok közötti figyelmeztetésnek is beillik a Netrisk.hu Kft. múlt heti e-mail üzenete, amelyet a Wabard Biztosító ügyfeleinek küldött szét az után, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete szabálytalanságok miatt határozatlan ideig megtiltotta a biztosítónak az új kötelező és casco biztosítások kötését. Miközben ugyanis az alkusz a tavaly október óta működő Wabard védelmében közli, hogy a csaknem 3 milliárd forintos tőkével rendelkező biztosító stabil és rendben fizeti a károkat, emlékezteti az autósokat arra is, hogy a novembertől induló kampányban kitárul a kapu azok számára, akik új biztosító után néznének.

Az új szerződések tilalmához vezető szabálytalanságok sora, köztük a díjkalkulációs, a nyilvántartási, az adatfeldolgozási és az adatszolgáltatási problémák alighanem elgondolkoztatják majd a Wabard számai szerint egy év leforgása alatt csaknem 130 ezresre bővült ügyfélkört. Ám az, aki novemberben a szerződés felmondása mellett dönt, aligha köthet vissza decemberben a Wabardhoz. A Wáberer György, Kedves Ferenc és Nagy György vállalkozók közvetett tulajdonában levő és Békesi László volt pénzügyminiszter által elnökölt biztosítót ugyanis kizárja a kampányból, hogy a PSZÁF a szerződéskötési moratórium feloldását egy olyan könyvvizsgálói audithoz köti, amely leghamarabb három hónap múlva, tehát csak 2010-ben születhet meg. Márpedig a kötelező biztosítások 2009-es átkötésére novembertől decemberig van lehetőség, így az új biztosítót kereső járműtulajdonosok nem kalkulálhatnak a Wabard díjaival.

A jövő évi tarifákat ugyan meghirdeti majd a társaság október végén, de ezekkel a díjakkal csak a fel nem mondott szerződések élnek tovább. Az ügyfelek megtartásában tehát nagy szerepe lesz annak, hol húzza meg a tarifák határát a biztosító, ám a játéktere nem lesz túl nagy. A PSZÁF ugyanis előrebocsátotta, hogy az idei kampányban kiemelten ellenőrzi majd, hogy a tarifákat alátámasztja-e a kárgyakoriság, s meghirdetett kedvezményekkel nem lehet-e kijátszani a biztosításmatematikai alapelveket.

Az új szerződések tilalma arról szól, hogy amíg nem pótolja be a biztosító a felügyeleti ellenőrzés során feltárt hiányosságokat, addig ne növekedhessen – mondták a HVG-nek a PSZÁF-nál, ahol a Nagy Imrére, a biztosító vezérigazgatójára kirótt 500 ezer forint összegű bírságot csak pántlikának tartották a főbüntetésen. A személyes bírság ugyanakkor Farkas Ádám PSZÁF-elnöknek az Inforádióban elhangzott véleménye szerint azt jelzi, hogy a vezetés a felelős a szabálytalanságokért, köztük azért, hogy a biztosító eltért az alapításkor felvállalt kockázatszámítási elvektől, azaz díjai nem voltak arányosak a károkkal.

Ez nem érhette meglepetésként a PSZÁF-ot, hiszen a tavaly frissen piacra lépett Wabard hamar kivívta a versenytársak haragját a szerintük túlságosan alacsony szintre nyomott flottadíjszabály miatt. Alkusz körökben már fogadásokat kötöttek, meddig bírja a biztosító informatikai rendszere az olcsó díjak miatt beindult ügyféláradat kezelését. Veszélyesnek tartották azt is, hogy a tulajdonosok elsősorban saját bizalmi embereiket ültették vezető pozícióba, a felsőbb posztokon alig volt biztosítási szakember. A problémák nem is maradtak el. Miután a rendkívül vonzó díjak miatt az üzleti tervekben szereplő 40 ezer ügyfélnek több mint duplája igazolt a biztosítóhoz, sokasodtak a reklamációk. Több új kuncsaft is arról számolt be a HVG-nek, hogy hónapok után is díjhátralék rendezésére szólította fel őket a biztosító, holott a díjat időben átutalták.

A felügyeletnél mégis úgy vélik, nem lehetett előre látni a bajt, hiszen az engedélykérelemhez beadott papírok rendben voltak. Márpedig ha a tulajdonosok teljesítik a feltételeket, nem lehet megtagadni az engedélyt. A súlyos szabálytalanságokra ezért csak a tavasszal elkezdődött ellenőrzés derített fényt. Időközben a tervezettnél gyorsabb növekedés miatt kétszer is tőkerendezésre kötelezték a biztosítót, aminek az eleget is tett. Februárban a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 46 millió forintot, márciusban pedig a fő tulajdonosokat képviselő VKH Vagyonkezelő Kft. és az Arden Holding felesben 250-250 millió forintot tolt be a biztosítóba. Júniusban egy újabb félmilliárdos tőkeinjekcióra került sor, majd néhány napja, szeptember 17-én a cégiratok szerint a VKH és az Arden további 500-500 millió forinttal fejelte meg a biztosító alaptőkéjét. Ennek nyomán emelkedett az alaptőke 2,9 milliárdra, ám a rendkívüli tőkeerő sem hatotta meg a PSZÁF-ot. A biztosító tulajdonosai és vezetői azonban nem így kalkulálhattak, talán ezért lepte meg őket a szigor, amikor a múlt héten kézhez kapták a határozatot. Bár a döntést a piaci versenyt korlátozónak és torzítónak tartják, arról még nem döntöttek, hogy a határozat egyes pontjai ellen kezdeményeznek-e bírósági eljárást. Azt viszont szeretnék elérni, mondta a HVG-nek Wáberer György, hogy a PSZÁF egy utólagos ellenőrzéssel győződjön meg arról, hol tart a biztosító a vizsgálat során feltárt, szerinte döntően adminisztratív hibák kijavításában. Ennek ugyanis hamarosan a végére érnek.

Az új szerződések tilalma a flottákhoz tartozó újabb gépjárművekre is vonatkozik. Így a fő tulajdonosokat külön is sújtja, hiszen a Wabard biztosítja többek között Wáberer csaknem 4200 darabból álló kamionparkját és a Kedves érdekeltségébe tartozó Planet Befektetési Zrt. járműveit, illetve Orangeways autóbuszait.

Egy biztosítót akár be is dönthet, ha kizárják a piac legnagyobb ügyfélszerző akciójából – kommentálták a piacon a felügyeleti határozatot –, amelyre csak egy példa, a TIR Biztosító Egyesület akadt a kötelezős kampány több mint 10 éves történetében. A MÁV Általános Biztosító Egyesület ugyan majdnem hasonlóképpen égette meg magát három éve, de végül a kampány finisében visszaengedte a piacra a PSZÁF az átmenetileg felügyeleti biztos által vezetett egyesületet. A MÁV ÁBE azóta csődbe ment, amiben nemcsak a sikkasztás gyanújával vádolt Kiss Bálint elnöknek volt szerepe, hanem az egyik felügyeleti biztos véleménye szerint a dömpingáron adott biztosításoknak és azoknak a nemzetközi károknak is, amelyek a MÁV ÁBE egyik legnagyobb ügyfelének számító Waberer's fuvarozási céghez köthetők.

A Wabard körüli vihar várhatóan jól jön több biztosítónak is, amelyek arra készülnek, hogy az idei, utolsó átkötési kampányban (jövőre a változó törvényi szabályozás miatt csak a szerződéskötés évfordulóján lehet biztosítót váltani) minél több ügyfelet vadásszanak le. A legtöbb esélye alkuszok szerint az Allianznak, a Genertelnek, a Közlekedési Biztosító Egyesületnek, valamint a TIR Biztosító Egyesület ügyfélállományát idén májusban átvevő AIM Általános Biztosítónak van.

PAPP EMÍLIA

Kövér négy éve rezzenéstelen arccal tűrte a kérdéseket, majd minden újságírót kitiltott -–videó

Kövér négy éve rezzenéstelen arccal tűrte a kérdéseket, majd minden újságírót kitiltott -–videó

Titokban akár Orbán apja is kereshet a Budapest–Belgrád vasútvonalon

Titokban akár Orbán apja is kereshet a Budapest–Belgrád vasútvonalon

CRCB: A kormányközeli cégek állami megrendelései minden rekordot megdöntöttek idén

CRCB: A kormányközeli cégek állami megrendelései minden rekordot megdöntöttek idén