Tetszett a cikk?

Közkeletű félreértést is segíthet tisztázni a debreceni szocreál-kiállítás.

Közkeletű félreértést is segíthet tisztázni a debreceni szocreál-kiállítás. "A szocreál nem általában a szocializmus művészete, sokkal szűkebb időszakról és behatárolt tematikáról van szó" - mondja Rieder Gábor, a kiállítás kurátora. A dolgozó nép életét realista eszközökkel megörökítő, egyúttal propagandaüzeneteket közvetítő irányzat Magyarországon 1949 őszén indult, amikor Révai József frissen kinevezett népművelési miniszter - a nem sokkal később lebontott Nemzeti Szalon szovjet tárlatán - felhívta a művésztársadalom figyelmét, hogy ideje követni a szovjet mintát. A "tartalmában szocialista, formájában nemzeti" szocreál elvi alapvetése még az 1930-as években a Szovjetunióban kristályosodott ki. A hazai művészek szerencséjére, Sztálin halála után a hruscsovi enyhülés az 1950-es évek közepére a művészetben is desztalinizáláshoz vezetett. A debreceni Modemben kortörténeti unikumnak számíthat Bán Béla olajfestménye, amely a Kónyi elvtárs, a Ganz Művek sztahanovistája címet viseli, vagy az elveszettnek hitt, de épp pár hete Szentendrén, a BKV múzeumában megtalált Füttyös kalauz című, Felekiné Gáspár Anni jegyezte vászon. Az 1950 és 1956 közötti magyarországi művészettörténeti korszakot festményekkel, szobrokkal és filmhíradórészletekkel idézik meg. A debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban a kiállítás megnyitójára felállították az 52 éve Budapesten ledöntött Sztálin-szobor 6 méteresre kicsinyített mását.

Megvan, ki veheti meg az LG mobilgyártó részlegét

Megvan, ki veheti meg az LG mobilgyártó részlegét

Navalnij egész Oroszországot tüntetni hívja mára, komoly összetűzések lehetnek

Navalnij egész Oroszországot tüntetni hívja mára, komoly összetűzések lehetnek

Gulyás: Csak az a háziorvos kapja meg a teljes béremelést, aki szoros praxisközösséget vállal

Gulyás: Csak az a háziorvos kapja meg a teljes béremelést, aki szoros praxisközösséget vállal