A rendőri intézkedés jogszerűségének feltételezése törvényi vélelem - mondta ki az Alkotmánybíróság, amely a közbiztonsági őrizet korlátozásával befejezte a rendőrségi törvény szabadságelvonásra vonatkozó szabályainak alkotmányossági kontrollját.

Régi, egyes indítványok esetében immár nyolc-kilenc éves adósságának törlesztésébe fogott az Alkotmánybíróság (AB) 2003 végén azzal, hogy döntéseket hozott az alapvető emberi jogok korlátozását különösen nagy mértékben lehetővé tevő 1994-es rendőrségi törvényről. Az első körben alkotmányellenessé nyilvánították és megsemmisítették az úgynevezett bűnmegelőzési ellenőrzést (HVG, 2003. november 1.), majd decemberben jelentősen korlátozták a közbiztonsági őrizetbe vétel lehetőségét.

Két alapjog - a személyes szabadsághoz és a személyes biztonsághoz, ezen keresztül a közbiztonsághoz való jog - összevetése alapján úgy döntöttek, hogy "a rendőri intézkedés eredményessége nem függhet az intézkedés alá vont személy belátásától, ezért az intézkedésében foglaltak szükség esetén kikényszeríthetők. A kikényszerítés az intézkedéssel szembeszegülő ellenállásának a leküzdését jelenti (...) a rendőri intézkedésnek (...) mindenki köteles magát alávetni és a rendőr utasításának engedelmeskedni." Így továbbra is fennmaradhatott az az előírás, amely szerint - törvényen vagy nemzetközi megállapodásokon alapuló mentességektől, így a diplomaták, a parlamenti képviselők vagy a bírák immunitásától eltekintve - mindenki alá kell hogy vesse magát a rendőri intézkedésnek, azzal kizárólag akkor szegülhet szembe, ha a rendőri fellépés, utasítás teljesen nyilvánvalóan törvénysértő.

"A rendőri intézkedés jogszerűségének feltételezése tehát nem más, mint egyfajta törvényes vélelem" - ezt a rendfenntartók számára rendkívül kedvező megállapítást teljesen egységesen hozta meg az AB. Ez a vélelem csak utólag támadható meg, igaz, végső kontrollért akár bírósághoz is lehet fordulni, és ha utólag a panasz alaposnak bizonyul, kártérítés is követelhető. Noha egy-egy konkrét eset megkérdőjelezhette ennek az elvnek a tarthatóságát - a megítélt 9 millió forint aligha orvosolhatja például annak a káposztásmegyeri fiatalembernek a tragédiáját, akinek négy éve gerincét törte Biszku Attila zászlós és Hornyák Tibor őrmester csupán azért, hogy kikényszerítsék személyazonosságának igazolását (HVG, 2002. június 1.) -, összességében az AB mégis a rendőri tekintély és hatékonyság védelme mellett állt ki.

A rendőrségbe vetett bizalom jele az is, hogy a személyi szabadság korlátozásának egy viszonylag enyhe esetéhez, az előállításhoz az AB szerint elég a bűncselekmény elkövetésének egyszerű gyanúja, nem kell az úgynevezett megalapozott gyanú megléte. A hatályos szabályok szerint a büntetőeljárás megindításához általánosságában elég az "egyszerű gyanú", míg a konkrét személlyel szembeni eljáráshoz kell a megalapozott gyanú. A testület szerint a néhány órás előállítás azonban éppen annak eldöntését teszi lehetővé, hogy a megalapozott gyanú fennáll-e, így az előállításhoz indokolatlan lenne ezt megkövetelni.

Azt sem tekintette az alkotmánybírák többsége a személyes szabadság aránytalan vagy indokolatlan korlátozásának, hogy a személyazonosság megállapítása érdekében az olyan személyt, aki az együttműködést megtagadja, vagy hamis adatokkal megpróbálja félrevezetni a hatóságot, 24 órán keresztül közbiztonsági őrizetben tarthassák. Alapesetben ugyanis, ha például valaki megadja az adatait, az őt igazolni tudó személy elérhetőségét, csak éppen dokumentumok nincsenek nála, legfeljebb az előállítás alapesetben nyolcórás - további négy órával meghosszabbítható - időtartamára lehet szabadságában korlátozni, ha viszont nem segíti a rendőrséget, a hatóság további 12 órányi lehetőséget kap. Még hosszabb ideig, 72 óráig tartható közbiztonsági őrizetben a pártfogói felügyelet alatt álló, fegyintézetből feltételes szabadságra bocsátott elítélt, illetve a javítóintézetből ideiglenesen elbocsátott fiatalkorú, ha elrejtőzött vagy elrejtőzésétől alaposan tartani kell, s az AB ezt is védhetőnek találta.

Két előírás elbukott viszont az alkotmányossági vizsgán. A jövőben az eltűnése miatt körözött személyt megtalálása esetén pusztán emiatt nem lehet majd előállítani. Sokan családjuk, ismeretségi körük elől menekülve "tűnnek el"; velük szemben, ha nem válnak például gyanúsítottá, indokolatlan bármiféle szabadságkorlátozás. Ugyanúgy a továbbiakban közbiztonsági őrizetet sem lehet elrendelni az érintett ittassága, ön- vagy közveszélyes állapota miatt. E két "megsemmisítéssel" szemben foglalt állást a jelenleg tízfős taláros testület négy tagja, akik egyáltalán nem tartanák indokoltnak a rendőrség előállítással, közbiztonsági őrizettel kapcsolatos jogainak korlátozását. Külön érdekesség, hogy most a "támogatók" és a "különvéleményesek" megoszlása egyáltalán nem köthető ahhoz, melyik bírót milyen politikai erő jelölte, hiszen a jelenlegi kormánypártok támogatta Czúcz Ottó különvéleményéhez Bihari Mihály mellett a konzervatív tábor jelölte Harmathy Attila és Tersztyánszkyné Vasadi Éva is csatlakozott, míg a "konszenzusos támogatású" Kukorelli István lényegesen liberálisabb állásfoglalást pártolt volna.

Néhány hónapon belül újabb határozatok várhatók a rendőrségi törvényről, vizsgálják majd például a fegyverhasználat és a magánlakásba behatolás szabályait. Strausz János, aki Erdei Árpáddal együtt a decemberi határozatot előadó bíróként jegyezte, a HVG-nek elmondta: a szakmai előkészítés már folyik, s ő a gyors munka híve, ám azt nem lehet megjósolni, hogy a testület mennyi idő alatt tud majd döntést hozni.

FAHIDI GERGELY

 Visszaküldik az Amerikába küldött rezsiutalványokat

Visszaküldik az Amerikába küldött rezsiutalványokat

Feloszlatták a pécsi Fidelitast

Feloszlatták a pécsi Fidelitast

A külföldi vendégek lendítették fel a turizmust szeptemberben

A külföldi vendégek lendítették fel a turizmust szeptemberben

Hollandia kitalálta, hogyan korlátozná a túl nagy turistaforgalmat

Hollandia kitalálta, hogyan korlátozná a túl nagy turistaforgalmat

Erő és praktikum: 378 lóerős dízelmotort kapott a kombi Audi S6

Erő és praktikum: 378 lóerős dízelmotort kapott a kombi Audi S6

Összefogott az ellenzék Soroksáron: fizetés nélkül maradt a polgármester

Összefogott az ellenzék Soroksáron: fizetés nélkül maradt a polgármester