Negyedmillió 19-35 év közötti fiatal, a korosztály tíz százaléka próbál a neten párt találni - derül ki egy friss felmérésből. A módszer egyre népszerűbb, ma már vagy ötven cég igyekszik üzletet csinálni belőle.

,,Az irodával szemben bizalmatlan voltam, mert azt gondoltam, nehéz kiszűrni, hogy valaki azért van ott, mert esélytelen, és így próbálja magát eladni, vagy mert lehetősége sincs az ismerkedésre. Ez az interneten jobban kiderül." "Egy újsághirdetésnél minden hirdetést el kell olvasni, hogy kialakuljon valami képed, itt viszont a potenciálisakra szűrsz, ez így hatékonyabb." Így és ehhez hasonlóan indokolták a megkérdezettek, hogy miért vették igénybe a magyar piacon működő több mint félszáz internetes társközvetítő cég valamelyikének szolgáltatásait.

A TNS Hungary Kft. az év elején 1500 embert kérdezett meg, hogy felderítse, kik és miért választják az internetes társkeresést. A kutatás összegzése szerint a 19 és 35 év közötti korosztályból meglepően sokan, negyedmillióan próbálnak a neten társat találni, vagyis a korosztály tíz százaléka. A férfiak, a fiatalabbak és a képzettebbek kevésbé elutasítóak a társkeresés internetes változatával szemben, s valószínűleg a kormegoszlás magyarázza, hogy a még házasság előtt állók a világhálós, míg az elváltak inkább a hagyományos - hirdetéses, irodán keresztüli - módszert kedvelik. A jövedelmi-képzettségi-fogyasztási jellemzők alapján kialakított csoportok szerint egyértelműen kiderül: a magasabb kategóriákba soroltak előnyben részesítik a weboldalakon keresztüli társkeresést, és fenntartásaik is alig-alig vannak vele szemben. Az NRC Kft. egy hónapja készített felmérése szerint is népszerű a netes párkeresés: több mint 200 ezer gépező vág neki napi rendszerességgel társkeresési céllal a hálóböngészésnek, vagyis a 15 évesnél idősebb internetezők egynegyede (ma Magyarországon a felnőtt korú népesség közel 40 százaléka egyedülálló).

A HVG által megkérdezett világhálós társközvetítő cégek adatai is a növekvő érdeklődést igazolják. A tavaly alapított parom.hu-t 72 ezer, a felnőtteknek "szóló" szexneked.hu-t pedig 17 ezren vették regisztráltan igénybe, a három éve "üzemelő" csajozas.hu és a pasizas.hu című, férfiaknak, illetve nőknek szóló lapokon összesen 150 ezren várnak párra. A piacvezetőnek számító Randivonal közel 262 ezer regisztrált látogatóval büszkélkedhet, közülük 70 ezren fényképpel "kínálják magukat". A magas számok egyik magyarázata persze az, hogy a jellemzően 19 és 35 év közötti internetes társkeresők többsége egyszerre több szolgáltatást is igénybe vesz; több honlapon regisztráltatja magát. A kutatások szerint egyébként az ilyen oldalak felhasználói kétharmad részben férfiak, egyharmad részben nők.

Üzletnek sem lehet utolsó az internetes párkeresés. A világhálós partnerközvetítők, legalábbis a tízezres létszámot meghaladók a regisztrált "tagok" hozzájárulásával azok adatait piacosítják: címlistáikat különböző direktmarketingcélokra is felhasználják. Az általuk megszerzett adatok révén például pontosan "be tudják lőni", hogy egy adott hirdetést mondjuk csak budai, autótulajdonos, 18-24 év közötti lányok láthassanak. Néhány esetben kiugróan magas a tagdíj. A parvaro.hu például sajátos szisztémát alkalmaz: a társkeresőket személyes találkozás alapján "páholyokba" sorolják társadalmi-gazdasági státusuk, életstílusuk és a fizetendő, közelebbről nem meghatározott, információnk szerint a több százezer forintot is elérő tagdíj alapján (a fizetett összegtől függ, hogy valaki meddig maradhat az adatbázisban). Minden páholynak más-más jogai vannak a keresésre. Általános szabály, hogy a hierarchiában csak lefelé lehet keresni, felfelé nem. A szinteket az határozza meg, mennyire "piacképes" valaki, így például az elvált és gyerekeiket egyedül nevelő nőknek egyáltalán nincs joguk választani, őket csak más "szúrhatja ki".

A virtuális randevúkat a szolgáltatók rendszeres kirándulásokkal, piknikekkel és sörözésekkel, illetve több száz fős partikkal fejelik meg. A találkozók azért is fontosak lehetnek, mert a felmérésekben megkérdezettek jelentős része azért beszámolt az internetes párkereséssel kapcsolatos fenntartásairól. Ezek között a többség elsőnek említette a világháló biztosította névtelenségből eredő veszélyeket, illetve a megtévesztés (hamis adatok megadása, az elektronikus levelezésben és csevegésben rejlő félrevezetés) lehetőségét. A hagyományos házasságszédelgéshez hasonlóan a neten is létezik a "sorozatrandizó" kategóriája, az idesoroltaknak a mennyiség a cél. De létezik a romantikusok alcsoportja is, akik a virtuális szerelmet keresik, túlértékelik az internet lehetőségeit, sokat és hosszan leveleznek. A felmérésekből ugyanakkor egyértelműen kiderül, hogy a társadalom többsége által nem elfogadott szexuális orientációjúak - például a homoszexuálisok - számára az internet sokkal vonzóbb megoldás, mint a hagyományos társkeresési lehetőségek.

DORMÁN EMESE, VAJNA TAMÁS

Nagy baj van, bárki ujjlenyomatával feloldhatók a Galaxy S10-ek

Nagy baj van, bárki ujjlenyomatával feloldhatók a Galaxy S10-ek

Nem tudja még lezárni Kenderesi zaklatási ügyét az úszószövetség

Nem tudja még lezárni Kenderesi zaklatási ügyét az úszószövetség

Kivéreztetik a hivatalos pálinkafőzdéket a feketézők

Kivéreztetik a hivatalos pálinkafőzdéket a feketézők

Megrémült mormota, patkánybanda és a párosodás művészete – Íme, az év természetfotói

Megrémült mormota, patkánybanda és a párosodás művészete – Íme, az év természetfotói

Papírpalack fejlesztésébe szállt be a Coca-Cola

Papírpalack fejlesztésébe szállt be a Coca-Cola

Megjósolhatatlan, sikerül-e most kiegyezni a Brexitről

Megjósolhatatlan, sikerül-e most kiegyezni a Brexitről