Tetszett a cikk?

A tavalyi kormányváltást megelőző szintre csökkent az MSZP népszerűsége, aminek hátterében nagy valószínűséggel...

A tavalyi kormányváltást megelőző szintre csökkent az MSZP népszerűsége, aminek hátterében nagy valószínűséggel Gyurcsány Ferenc szimpátiavesztése áll - legalábbis ez olvasható ki a Medián legfrissebb felméréséből. A március 4-e és 7-e közötti adatfelvétel alapján készült reprezentatív vizsgálat szerint a szocialisták támogatottsága a teljes népességben 3 százalékponttal - 23 százalékra - csökkent, a választani tudó biztos szavazók körében pedig az MSZP jelenleg 35 százalékon áll, s már 20 százalékponttal marad el a Fidesz-MPSZ e körben mért támogatottságától. Bár a Gallup valamivel kisebb különbséget - és az ellenzéki előny minimális szűkülését - tapasztalta márciusban (e felmérés szerint a Fidesz-MPSZ a biztos szavazó pártválasztók körében 50, míg az MSZP 41 százalékon áll), mindkét kutatóintézet adatai azt igazolják: megtört Gyurcsány lendülete. Miniszterelnökké választása óta még egyszer sem volt olyan alacsony a jelenlegi kormányfő népszerűsége, mint március elején: 41 százalék, szemben Orbán Viktor 53 százalékos "tetszési" indexével. Ráadásul a többség (44 százalék) a Fidesz-MPSZ elnökét alkalmasabbnak is tartaná a miniszterelnöki teendők ellátására, mint Gyurcsányt (36 százalék).

A tavaly őszi "ciklusfelező" kormányváltással egybekapcsolódó - nem kis részben Gyurcsány dinamikus fellépésének tulajdonítható - optimista várakozások a múlt év végéig adtak lendületet az MSZP-nek (HVG, 2005. január 22.). Ma viszont ismét ugyanaz az általános borúlátás jellemzi a politikai közhangulatot, mint tavaly augusztusban, Medgyessy Péter lemondásakor: több mint kétszer annyian látják úgy, hogy az országban "általában véve rossz irányba mennek a dolgok", mint akik bizakodva tekintenek a jövőbe (63, illetve 27 százalék). Ugyanakkor - mint azt a Századvég Politikai Elemzések Központja legfrissebb választásszociológiai kutatásai is jelzik -, az olyan változások, mint a közszolgáltatási díjak év eleji emelése, elsősorban azokat az idősebb életkorba tartozó embereket fordíthatják szembe az MSZP-vel, akiktől a szocialisták amúgy a várható szavazatok többségét szerezhetik. Miközben ugyanis az Fidesz-MPSZ támogatottsága elsősorban a fiatalabb választói csoportokon nyugszik - a 40 év alatti korosztályból például kétszer annyian szavaznának a Fideszre, mint a szocialistákra -, a 60 év feletti korosztályban stabilan 10 százalékpont feletti az MSZP előnye fő riválisával szemben. Ráadásul ebben az idősebb generációban a legnagyobb a választási részvételi hajlandóság. Az ugyancsak aktívabbnak számító nagyvárosi szavazók körében pedig a Fidesz-MPSZ utolérte, helyenként pedig már meg is előzte a szocialistákat: Budapesten például az 1-2 százalékos hibahatáron belülire olvadt az MSZP előnye.

Egyelőre az is az ellenzéknek kedvez, hogy a kormányzati kommunikáció fő célcsoportja a Fidesz-MPSZ szavazóbázisa, vagyis a fiatalabb generáció. Ezt jelzik például a kormányfő mostanában egyre sűrűsödő látogatásai egyetemi és diákklubokban, amelyeknek - mint egy múlt heti, indulatos vitába fajuló debreceni vizit is mutatta - meglehetősen kétes a politikai hozadéka. Az olyan, távoli jövőbe mutató kormányzati ígéretekkel viszont, mint például a 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozó nemzeti fejlesztési terv megalkotása vagy a felsőoktatás korszerűsítése, az idősebb választók nem szólíthatók meg. Vagy - mint például az egészségügyi rendszer még oly mérsékelt tempójú átalakításának felvetése is mutatja - akár aggodalmat is kelthet körükben.

Erősen kétséges, hogy pusztán erőteljes kommunikációs offenzívával Gyurcsány képes lesz-e mozgósítani az MSZP hagyományos támogatóit. A kísérlet sikere érdekében a kabinet mindenesetre nem fukarkodik a pénzzel. A kancellária a múlt héten hirdette ki a kormányzati kommunikációra kiírt 2 milliárd forintos tender (HVG, 2005. február 12.) győzteseit. E szerint médiatervezésre és -vásárlásra a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) jövő június 30-áig 900 millió forint keretösszegű szerződést köt a Mediaedge: Hungary Médiaügynökség Kft.-vel, a MEH saját cége, a Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft. pedig 550 millió forintért végzi el a kapcsolódó nyomdai munkálatokat. A kommunikáció kreatív ügynökségét a héten nevezik meg (utóbbira 275 millió forintot terveznek költeni), közvélemény-kutatásokat pedig két cégtől - a Szonda Ipsostól, illetve a Mediántól - 278 millió forint összértékben rendel majd a kormány a ciklus végéig.

DOBSZAY JÁNOS

Itthon

Lobbigyanú Orbánnal szemben

Hamisítványnak mondja az okiratokat állítólagosan ellenjegyző ügyvéd azon jegyzőkönyveket, amelyek szerint Orbán Viktor exminiszterelnök még hivatali idejében gazdálkodási tanácsokkal látta el felesége és barátai szőlészetét. A Fidesz-MPSZ és az MSZP is parlamenti vizsgálóbizottságot állíttatna fel az ügyben.

Karantént alakítottak ki az egyik korábbi Forma–1-es pályán

Karantént alakítottak ki az egyik korábbi Forma–1-es pályán

Négy újabb halálos áldozata van a járványnak Magyarországon

Négy újabb halálos áldozata van a járványnak Magyarországon

Letiltották a Bongót, amely súlyos pénzeket gombolt le a tinikről

Letiltották a Bongót, amely súlyos pénzeket gombolt le a tinikről