Tetszett a cikk?

Időben jött figyelmeztetésnek tűnik a Fidesz számára a szocialisták őszi előretörése: a pártban is felismerték, veszthetnek a jövő évi választáson. Orbán Viktor - aki hétfőn a ciklusban először szólalt fel a parlamentben - a 2006-os kormányváltás lehetséges előnyeit személyre szólóan megjelenítő kampánytól reméli pártja sikerét.

Orbán Viktor pártelnök. Változás
© Túry Gergely
Hálás lehet Orbán Viktor az MSZP korai kampánystartjának, hiszen az október végi közvélemény-kutatások alapján nyilvánvalóvá vált, amit a Fideszben korábban sokan még a pártelnöki intelem ellenére sem voltak hajlandók tudomásul venni: ha a szocialisták kicsit megrázzák magukat, legyőzhetik riválisukat. A két nagy párt közötti különbség az utóbbi hetekben minden közvélemény-kutató cégnél statisztikai hibahatáron belülivé szűkült (HVG, 2005. október 1.), sőt a Gallupnál és a Tárkinál az MSZP már át is vette a vezetést.

Bár az eredmény több tényező együttállásának tudható be, a korábbi közvélemény-kutatások alapján a választások megnyerésére legesélyesebbnek tűnő Fidesz kora őszi megingása több szempontból is figyelmeztető jel a pártvezetés számára. A szocialisták szeptemberben elindított hathetes imázskampányának sikere mellett - amelyet az MSZP vezetői most újabb hathetes (ezúttal tagtoborzó) akcióval toldottak meg - Orbánék nyár vége óta egy sor taktikai hibát is elkövettek.

A pártelnök például azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy tartsa a lelket a törzsszavazókban, nyilvános szereplései során - így a "nemzeti konzultációt" lezáró városligeti rendezvényen, illetve a Műegyetem előtti 1956-os megemlékezésen - látványosan visszatért ahhoz az antikommunista retorikához, amely a párt számára már korábban is sokszor a visszájára sült el (HVG, 2002. június 22.). Emellett a Fidesz fokozatosan letért arról a - korábban sikeresnek bizonyult - útról is, hogy ideológiamentes, szakmai kritikával támadja a kabinet egyes intézkedéseit, bemutatva azok egy-egy konkrét választói csoportra gyakorolt kedvezőtlen hatását. Ugyanakkor az űrt nem pótolták új témákkal: korainak tartják például a párt majdani választási programjában, illetve a Navracsics Tibor vezette Kormányzás 2006 munkacsoport által kidolgozott koncepcióban vázoltaknak akár csak a részleges publikálását. Tartanak ugyanis attól, hogy az idő előtt kiszivárogtatott programelemeket az ellenfél a magáévá teszi, vagy heves kritikának alávetve szétcincálja.

Nem igazán voltak sikeresek a párt újabb és újabb aláírás-gyűjtési akciói sem (az "emberek jelöltje" szlogennel futó nyári "államfőjelölő" voksolást követően most épp egy privatizációellenes népi kezdeményezéshez gyűjtenek támogatókat), amivel - mint a HVG egyik informátora fogalmazott - a pártvezetés gyakorlatilag úgy teszteli törzsszavazói elszántságát, mintha egy kihűléstől féltett kapcsolatban az egyik fél folyton azt kérdezné: szeretsz-e még? Nem véletlen, hogy épp a Fidesz-szimpatizánsok "őszi fáradtsága" - szavazási hajlandóságának csökkenése - miatt gyengült a leginkább a párt támogatottsága.

A Fidesz kommunikációjában az utóbbi időben egyre gyakrabban megjelenő politikai performance-ok (ígéretszámláló felmutatása a kormányfő parlamenti beszéde közben, egy preparált kártyavár összedöntése a költségvetési vitában vagy a "megfáradt" főpolgármesternek ajándékozott kispárna a fővárosi közgyűlésben) fogadtatása is erősen kétséges. Különösen a bizonytalanok táborában, miközben e - közel 1 milliónyi - választó többségének a megnyerése a párt számára szinte létkérdés: itt található ugyanis a konzervatív oldal bővítéséhez megnyerni kívánt szavazók legnagyobb tartaléka. Mint a felmérésekből kiderül, jelentős részben olyan választókról van szó, akik 1998-ban még a Fideszre szavaztak, s bár 2002-ben már Orbánék ellenében, a szocialistákra adták voksukat, ma többnyire úgy látják, hogy az MSZP semmivel sem alkalmasabb az ország vezetésére, mint a Fidesz. Ugyanakkor jelentős aggodalom is él bennük Orbán esetleges visszatérésével kapcsolatban. A kérdés ilyesformán az, hogy a protestszavazók megnyerése érdekében melyik oldal tud riasztóbb képet festeni a másikról olyan hívószavakkal, mint például a Fidesz által használt luxusbaloldal (a Gyurcsány-Apró-villa kapcsán) vagy az MSZP által szuggerált szélkakas (Orbánra utalva).

Védett társadalom (Oldaltörés)

A legújabb fideszes hívószó: a változás. Ez a párt hét végi szövetségi gyűlésén mutatkozott be először, és elvben alkalmasnak látszik mind a törzs-, mind a protestszavazók mozgósítására. A kérdés csak az, képesek lesznek-e Orbánék olyan tartalommal megtölteni, amely túlmutat a "vissza akarunk térni a hatalomba" nagyon is profán - és természetesen az ellenfél megnyilvánulásai által még föl is erősített - üzenetén. E tekintetben a szövetségi gyűlés már némi elmozdulást jelzett. A felszólalók - például a debreceni Fidesz-siker titkát hosszan ecsetelő Kósa Lajos polgármester, de maga a pártelnök is - olyan jövőképet vázoltak fel, amely megpróbált túllépni az 1998-2002 közötti négyéves "polgári kormányzás" iránti nosztalgiák ébresztgetésén, s kézzelfogható célok megfogalmazásával igyekeztek bemutatni, milyen tartalmi megújulás várható egy 2006-os kormányváltástól.

A "védett társadalom" Orbán által megrajzolt víziója például egy olyan békebeli képet próbált (s feltehetően próbál a következő hónapokban is) a választók elé tárni, ahol az állami védelem az élet minden területére kiterjed: kertre, házra, munkahelyre, közösségi értékekre, hitre és eszmékre, s amely célok mögé könnyen felsorakozhat az új szereposztásban a Semjén Zsolt vezette KDNP-re kiosztott jobboldali radikalizmus is. A "Magyarországon végre semmi sem lesz fontosabb a magyar embereknél" szlogent például Kósa úgy konkretizálta, hogy a magyar vállalkozók számíthatnak majd a legtöbb állami megbízatásra. Az új munkahelyek létesítéséhez pedig nem csak akkor jár majd támogatás, ha az illető dél-koreai - utalt Kósa a Dunaújvárosban épp most megtelepedő Hankook gumiabroncsgyárra.

Megnyugtató üzenetet küldött ugyanakkor a párt például az evázó kisvállalkozóknak is: a Fidesz ugyanis - mint a balliberális kormány kevés jó intézkedéseinek egyikét - megtartaná ezt az adóformát. Sőt Orbán - aki ebben a ciklusban először kért szót a parlamentben - hétfőn javaslatot tett egy olyan "garanciatörvény" megalkotására is, amely a kétharmados egyetértést igénylő módosítás jogszabályba foglalásával védené az olyan vívmányokat, mint például a 13. havi nyugdíj, a gyermekek után járó adókedvezmény, a panelfelújítási program, s hasonló feltételhez kötné a gáz, a villany és a gyógyszerek árának az inflációnál nagyobb mértékű emelését is.

A Fidesz kampánystratégiájából eddig megismert elemekből arra lehet következtetni, hogy a pártvezetés abból a feltevésből indul ki, hogy a választások kimenetelét végső soron eldöntő ingadozók nem értékazonosság, hanem érdekeik alapján választanak majd pártot. Azt a politikai erőt fogják tehát előnyben részesíteni, amelyről azt gondolják, nagyobb biztonságot, jólétet teremt a számukra. Annak a tudatosításában ugyanakkor, hogy kinek milyen konkrét előnyöket kínálna egy 2006-os kormányváltás, Orbán továbbra is a választók közvetlen megszólítását előtérbe helyező direkt marketinges módszereket tartja a leghatékonyabbnak. Ezért hívta a vasárnapi rendezvényen a Változás 2006-ra keresztelt kampánycsapatába a közreműködést vállaló lelkes önkénteseket.

A párt mozgósítási terve alapján - amit a pártelnök természetesen már nem osztott meg a résztvevőkkel - a Fidesz aktivistáinak személyes beszélgetések útján vagy indirekt módszerekkel ki kell puhatolniuk választókerületük szavazóinak szimpátiáját, majd a népességet három csoportra osztva (törzsszavazók, ellenfelek, bizonytalanok) listát kell készíteniük azok összetételéről. A cél az, hogy a saját szavazókból ne legyen kevesebb annál, mint ahányan 2002-ben a Fideszre voksoltak (ebben is segítenek az aláírásgyűjtések során keletkezett adatbázisok). A pártvezetés a törzsszavazók teljes körű mozgósítását tekinti a legfontosabb feladatnak, ezért őket a most toborzott aktivisták újabb meg újabb megkeresésekkel fogják bombázni. A figyelem középpontjában ugyanakkor leginkább az úgynevezett billegő körzetek állnak, ahol néhány tucat szavazaton múlhat egy-egy mandátum - s így akár a parlamenti többség - sorsa. Elsősorban a választókerületi politikusokra hárul ugyanakkor a bizonytalanok megnyerésének a feladata. A stratégia ugyanis arra épít, hogy a másik oldalról aligha lehet elvonni a szavazókat. Utóbbiak esetében legfeljebb az elbizonytalanítás s ily módon a szavazástól való eltántorítás lehet a cél.

A hangnemet, a módszereket illetően a Fideszben - tanulva a 2002-es hibákból - a legfontosabb szempontok egyikének azt tartják, hogy a választókat nem meggyőzni, hanem megérteni, meghallgatni kell. A cél, hogy a megszólítottak úgy érezzék: alakítói a politikának, a Fidesz csak a képviselője ennek a választói akaratnak. Erre utal a párt megújult logójában szereplő, "Fidesz - a jövő szövetsége" üzenet is. A pártelnök a gyűlésen attól is óva intette pártja lelkes híveit, hogy a zsigeri gyűlölet elvakítsa tisztánlátásukat, ezért "tiszteletre" buzdította őket. A jelekből ítélve azonban az aktivisták egy részének ez ügyben igencsak nehéz lesz átlépnie saját árnyékát. A HVG tudósítója legalábbis tanúja volt, amikor Orbán beszéde alatt a Papp László Sportaréna biztonsági őrei - miközben a tűzrendvédelmi előírásokra hivatkozva pusztán annyit kértek a menekülési útvonalat elálló vendégektől, hogy üljenek le a székekre - többektől is megkapták a magukét, mondván: biztos csak azért akadékoskodnak, mert "maguk is MSZP-sek".

DOBSZAY JÁNOS

Shane Tusup oroszlánjelmezben énekelt Backstreet Boyst a TV2 maszkos versenyében

Shane Tusup oroszlánjelmezben énekelt Backstreet Boyst a TV2 maszkos versenyében

Spanyoloknak adta el az egyiptomi befektető a budapesti műemléképületet

Spanyoloknak adta el az egyiptomi befektető a budapesti műemléképületet

Külföldi autópályadíj után hol kell adózni?

Külföldi autópályadíj után hol kell adózni?