Anyagi érdekek is akadályozzák a schengeni nyitás után zárva maradt magyar-osztrák határátkelők átjárhatóvá tételét.

Öt hónapja nyíltak meg teljesen a határok Magyarország és Ausztria között, ám a 2007. december 20-án életbe lépett schengeni szabályok nem mindenütt tették valóban átjárhatóvá az átkelőket. Magyarország bécsi nagykövetségén ezért találkoztak nemrég határ menti magyar és osztrák települések polgármesterei, s megvitatták, miként lehetne a csukva maradt átkelőket kinyitni, s megteremteni a kölcsönös és szabad átjárás lehetőségét. Ausztriából új schengeni szomszédaihoz (Magyarországon kívül Szlovákiához és Szlovéniához) 157 átkelő vezet, ezek közül sok az olyan út, ahol most csak gyalogosan vagy kerékpárral lehet közlekedni. Ahol viszont gépkocsik számára is járható lenne az út, ott az osztrákok az Európa összenyitására rendezett nagyszabású ünnepségeket követően sok helyen nyomban behajtani tilos táblákat helyeztek el, vagy éppenséggel betontüskékkel akadályozták meg az autós áthajtást. (Hasonló a helyzet Sátoraljaújhely és a szlovákiai Kisújhely között is, ahol csak egy patak választja el a két városrészt, ám a közúti határhídon - túloldali döntésre - autók nem járhatnak át.)

"Egyszerűen megdöbbentünk. Nekünk senki nem jelezte előre, hogy a határnyitás nem lesz olyan egyszerű dolog" - mondta Palkovits János, Fertőrákos polgármestere a HVG-nek. Ez a magyarázata annak is, miért nem a schengeni megállapodás hatálybalépése előtt ültek le egymással a határszomszéd települések vezetői, tisztázandó az átjárás mikéntjét. A kezdeti tétovázás után Firtl Mátyás (KDNP) soproni parlamenti képviselő, a Győr-Moson-Sopron Megyei Közgyűlés alelnöke állt a sajtóban is bőségesen tárgyalt, képviselői fogadóóráin is sűrűn emlegetett magyar felháborodási mozgalom élére. Az ő kezdeményezésére indítványozta a megye közgyűlése márciusban egyhangúan, hogy a magyar külügyminiszter vegye fel a kapcsolatokat osztrák partnerével, s tárgyaljon vele a magyar-osztrák határ tényleges megnyitásáról, az átvezető utak autózhatóságáról.

Firtl kétszer is interpellált az Országgyűlésben márciusban, legutóbb "Előbb vasfüggöny, majd határőrbódé, most meg behajtani tilos tábla?" címmel, s ő a saját fellépésének tulajdonítja, hogy a külügyminiszter lépett, azaz a bécsi magyar nagykövetségre testálta az egyeztetési feladatot. Napirenden kell tartani az ügyet - válaszolta ekkor Fekszi Márta államtitkár az Országgyűlésben, s ennek nyomán a bécsi külképviselet elöljárói már márciusban találkozót szerveztek magyar önkormányzati vezetőknek, főként polgármestereknek, közgyűlési funkcionáriusoknak, s leltárba vették a problémákat, s azt is, hogyan lehetne orvosolni ezeket. Így derült ki, hogy a forgalomkorlátozás döntően Győr-Moson-Sopron határ menti településeit érinti, Vas és Zala megyéből alig jött panasz.

A látlelet szerint Fertőrákos két kivezetésénél, valamint Zsiránál, Sopronkövesdnél és Rönöknél az utak összefutnak a határnál. A többi esetben vagy keskeny utakat kell kiszélesíteni, aszfaltozni, vagy - mint például Zsira és az osztrák oldali Locsmánd (Lutzmannsburg) között - kerülő utat kell építeni. Itt például azért, mert a legrövidebb összeköttetés az átkelőhely osztrák oldalán épült fürdőcentrumon vezet keresztül, s a forgalom zavarná a létesítmény nyugalmát. Zsira és Locsmánd - egyébként igen jó viszonyban lévő - polgármestere is csak a bécsi találkozón ült tárgyalóasztalhoz. A zsirai Dorogi Árpád a HVG kérdésére elmondta, települése jogosnak tartja, hogy a termálfürdőt meg kell kerülni, a hely nyugalma a magyar vendégeknek is fontos, nem is szólva azokról, akik átjárnak dolgozni. "Hogy Zsira ne néptelenedjék el, a szomszéd település munkalehetőségeire számítva hajtottunk végre területparcellázást" - jelezte az együttműködés fontosságát Dorogi. Zsira épített egy ideiglenes utat a zöld mezőn át, de azt csak a beavatottak ismerik; a "hivatalos" út építési terve is elkészült már, a kivitelezéshez elsősorban uniós pénzeket remélnek.

Az osztrák falu első embere, a főállásban rendőr Günther Toth, a HVG kérdésére, hogy miért nem tudták egymás között közvetlenül megszervezni az átkelést, azt mondta: a település egyedül nem dönthet a közlekedési táblákról, ez a körzeti rendőrparancsnokságok hatáskörébe tartozik. S hogy miért nem készültek már fel tavaly a nyitásra? A polgármester szerint mindenki a burgenlandi tartományi vezetésre várt, egyedül senki sem mert dönteni. Firtl képviselő egyébként szembeszökőnek tartja, hogy a szociáldemokrata irányítású Burgenlandban azok a települések zárkóztak el a szomszédok elől, ahol szintén szociáldemokrata a vezetés. "A bűnözés emelkedésével, az osztrák munkahelyek elvesztésével riogattak, demagógiájukkal politikai jópontokat gyűjtöttek" - mondta a soproni körzet parlamenti képviselője.

Fertőrákos polgármestere elégedett, úgy érzi, a bécsi találkozón mindkét átkelő, azaz a túloldali Fertőmeggyesbe (Mörbisch) és Szentmargitbányára (St. Margarethen) vezető átjáró ügye is "kimozdult a holtpontról", a szomszédvárak vezetői jóindulatukat hangoztatták. Igaz, hogy hónapokba telik, míg az építkezések beindulnak (a fociszurkolók ellenőrzésére hivatkozva a határellenőrzést ideiglenesen visszaállító osztrákok a júniusi futball-Európa-bajnokság végéig egyetlen tiltó táblát sem mozdítanak el), de előbb-utóbb tényleg szabad lesz az átjárás. Palkovits szerint az osztrák település lakói 1990-ben is morogtak, amikor a kerékpárforgalom megnyílt Fertőmeggyes és Fertőrákos között, aztán utóbb rájöttek, több az előnyük az átjáró magyarokból, mint a káruk. Szerinte sokat elárul a közhangulatból, hogy a meggyesiek ma a kerékpárúton jönnek át gépkocsijaikkal magyar területre.

A szomszédos települések vezetői többnyire régóta ismerik egymást, egyedül mégsem tudtak megegyezni. Szükség volt a kormányszintű beavatkozásra - állítja Palkovits. Egyébként az osztrák politikusok kicsit megijedtek, hogy barátságtalan lépéseik mekkora felháborodást váltottak ki Magyarországon. "Decemberben még azt ismételgették, hogy mennyire félnek a bűnözéstől. Most viszont szép lassan visszavonulnak, s hajlanak a megegyezésre" - mondta a fertőrákosi polgármester. Igaz persze az is, hogy az osztrák nagykövetet is bekérették már ez ügyben a budapesti külügybe. Az sem lehetetlen, hogy anyagi érdekek miatt zártak egyes átkelők. Talán elszólta magát a locsmándi polgármester a bécsi találkozón a tudatos halogatásról, amikor azt mondta, eredmény, hogy végül a gépkocsik számára alkalmas utakat nem az osztrákoknak kell megépíteniük, hanem most majd közösen a magyarokkal.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

"Nem volt biztosítva az állami vagyon védelme" - súlyos ÁSZ-megállapítások az Iparművészeti Múzeum gazdálkodásáról

"Nem volt biztosítva az állami vagyon védelme" - súlyos ÁSZ-megállapítások az Iparművészeti Múzeum gazdálkodásáról

22 embert kellett kimenekíteni a békési uszodából

22 embert kellett kimenekíteni a békési uszodából

Félmillió forintra büntette a Coca-Colát a kormányhivatal

Félmillió forintra büntette a Coca-Colát a kormányhivatal

Ismét emelkedett a Hagibis tájfun halálos áldozatainak száma

Ismét emelkedett a Hagibis tájfun halálos áldozatainak száma

Deutsch Tamás egy keleti bölcs optimizmusával értékelte a választásokat

Deutsch Tamás egy keleti bölcs optimizmusával értékelte a választásokat

Megszüntetné a Brexit után a szabad munkaerő-áramlást a brit kormány

Megszüntetné a Brexit után a szabad munkaerő-áramlást a brit kormány