Két vesztese már van annak, hogy az Apollo Tyres lemondott gyöngyösi beruházásáról: maga a cég és az önkormányzat. Kész hatástanulmány hiányában eldönthetetlen, volt-e alapjuk az ellenzők környezeti aggályainak.

Lapzártánkig mintegy negyven település - köztük több fideszes irányítású város - jelezte az ITD Hungary Zrt.-nél, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökségnél, hogy befogadnák a tervezett helyszínét, a Gyöngyösi Ipari Parkot rapid módon elhagyó indiai beruházót. Sokan hiába tették: az Apollo Tyres ragaszkodik ahhoz, hogy első európai gyára és a technológiai központ Budapesttől legfeljebb egyórányi távolságra épüljön fel - már ha egyáltalán Magyarországon marad, mert más megoldást is mérlegel. Mindazonáltal hétfőn a cég közleményben tudatta, nagyra értékeli az érdeklődési hullámot. Magyarország amúgy régi riválisát, Szlovákiát megelőzve csábította Gyöngyösre a világ 16. legnagyobb abroncstermelőjét. Indiai látogatása során Gyurcsány Ferenc kormányfő januárban azzal büszkélkedett, hogy a beígért állami támogatás - információink szerint mintegy 7 milliárd forint - 4 millió euróval, azaz hetedével alacsonyabb, mint amennyit Szlovákia ígért az európai terjeszkedést tervező cégnek.

"Egészségünk és ránk hagyott örökségünk nem üzlet" - kampányolt a beruházás ellen a Jobbik Magyarországért Mozgalom városi szervezete, elutasítva "a természeti környezetünkbe nem illő, örökségünket tönkretevő, elértéktelenítő beruházást". Vele teljes összhangban a Civilek a Mátraalján Mozgalom a környezetet és a dolgozókat veszélyeztető károkkal riogatott, s hasonlóképpen nyilatkozgatott a döntést megelőzően Tatár László, az önkormányzat polgári frakciójának vezetője is, akinek szavait sokak szemében orvosi ténykedése hitelesítette az amúgy szocialista vezetésű városban. A végső lökést a cégnek a távozásra a civilek és a Fidesz által kilátásba helyezett népszavazás adta. Bár lemondó közleményében az Apollo Tyres - amely még tájékoztató irodát is működtetett Gyöngyösön - arra hivatkozott, nem akarta, hogy a népszavazás megossza a helyi lakosságot, távozásának nem ez az egyetlen oka.

A beruházás minden téren késésben volt a januárban beharangozott menetrendhez képest, amely szerint az első ütemben 200 millió eurós, mintegy kilencszáz dolgozót foglalkoztató gyár alapkövét már áprilisban le kellett volna rakni, és 18-20 hónappal később be kellett volna indítani a termelést (a két lépcsőben megvalósuló beruházás 300 millió eurót igényelne, és 1500 főnek adna munkát). Csakhogy Gyöngyösön a cégnek még csak előszerződése van 45 hektárra - e szerződés aláírását is ellenezte a helyi Fidesz -, amelyet 673 millió forintért vásárolt volna meg. Ám a területet az önkormányzat máig nem tudta prezentálni, egyebek mellett - Hiesz György (MSZP) polgármester nyilatkozatai szerint - az extrabevételt kicsikarni próbáló földtulajdonosok miatt. A késedelmet az ITDH berkeiben egyebek mellett a mezőgazdasági területek művelésből történő kivonásának a bonyodalmasságával magyarázzák, valamint azzal, hogy a megosztottság az engedélyező hatóságokra is átterjedt, amelyek jóval kevésbé működtek együtt egymással, mint Kecskeméten, a Mercedes-beruházás esetében. Összességében egy év késést gyűjtött össze a projekt, amelynek környezeti veszélyességéről vagy ártalmatlanságáról hatósági dokumentum még nincs.

Az úgynevezett előzetes vizsgálati dokumentációt az Apollo Tyres - pontosabban a CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt. - megrendelésére a budapesti EDiCon Környezetvédelmi Mérnökiroda Kft. áprilisra elkészítette. Ez ahhoz az eljáráshoz szükséges, amelyben a zöld hatóság arról dönt, hogy a környezet állapota és a várható terhelés ismeretében elrendeli-e környezetihatás-tanulmány készítését, amelynek alapján később megadja - vagy megtagadja - a környezetvédelmi engedélyt. A miskolci zöld hatóság májusi határozatában részletes környezetihatás-vizsgálatra kötelezte az Apollót. Ebből derült volna ki, mekkora kibocsátás várható az egyes szennyező anyagokból, s ebben részletezték volna az alkalmazni kívánt technológiát. Ennek elkészítésére azonban már nem került sor, legalábbis a cég a hatósághoz nem adott be ilyet. Annyi az előzetes dokumentációból egyértelmű, hogy az Apollo Tyres "az európai szabályozásnak megfelelően a hagyományosan használt (policiklusos aromás szénhidrogén, azaz PAH-tartalmú) technológiai olajok helyett PAH-mentes helyettesítőket használ". Vagyis a működését legkorábban 2010-ben megkezdő gyár eleget tenne annak az uniós előírásnak, amely csak 2009 végéig engedélyezi a régi technológiát. Ennek ellenére Tatár azzal kampányolt, hogy a cég a megszüntetendő policiklusos vegyületekkel dolgozik.

Az előzetes vizsgálati dokumentációt a zöld hatóság megküldte az érintett önkormányzatoknak, ahol azokat ki kellett függeszteni. A felszólamlásra megadott egy hónapos időszakban érdemi észrevétel, kifogás nem merült fel - tudta meg a HVG -, azon túl, hogy a zöld hatóság olyan tartalmú leveleket kapott, amelyekben a részletes hatástanulmány készítésének elrendelését sürgették, ami utóbb meg is született. Amúgy Gyöngyös levegőminőségét nem egy település megirigyelhetné: 2000 és 2007 között a havonta vett ülepedőpor-minták elemzése alapján ötből négy mérőállomáson jó, egyen kiváló por- és a határérték 5 százaléka alatti kén-dioxid-szennyezést mért a zöld hatóság, és az évek során még tisztult is a levegő.

Az Apollo Tyres távozásával az önkormányzatot a polgármester szerint összességében 600 millió forint veszteség érte: felét az előkészítésre fordította, felét pályázaton nyerte el az ipari park átalakítására. Ezt a kárt Hiesz félmilliárd forintnyi elmaradt adóbevétellel toldotta meg. A késedelemmel veszített az indiai beruházó is. Az országos politikában a kormánypárti politikusok azonnal igyekeztek előnyt kovácsolni a Fidesz gyöngyösi ténykedéséből; a szocialista Podolák György egyenesen Orbán Viktor pártelnököt hibáztatta, Bajnai Gordon miniszter pedig 27, a céget befogadni kész önkormányzatot közös nyilatkozattételre bírt rá, mely szerint "Magyarország szívesen látja a beruházást".

Elítélték Szécsény fideszes polgármesterét, mert lekapcsolta a város internetszervereit

Elítélték Szécsény fideszes polgármesterét, mert lekapcsolta a város internetszervereit

Hiába a védőintézkedések, a Vuhan-vírus egyre gyorsabban terjed

Hiába a védőintézkedések, a Vuhan-vírus egyre gyorsabban terjed

Négy magyar ragadt Vuhanban, ahonnan elkezdett terjedni a koronavírus

Négy magyar ragadt Vuhanban, ahonnan elkezdett terjedni a koronavírus

Az autó elütötte, a busz áthajtott rajta - másfél év után lett vádemelés az ügyből

Az autó elütötte, a busz áthajtott rajta - másfél év után lett vádemelés az ügyből

A hírigazgató megdicsérte a riportert a Karácsony-interjú után

A hírigazgató megdicsérte a riportert a Karácsony-interjú után

A román titkosszolgálatok dokumentumaiból rendeztek hangjátékot Hajdu Szabolcsék

A román titkosszolgálatok dokumentumaiból rendeztek hangjátékot Hajdu Szabolcsék