Negyven éve a kalauz nélküli járművek bevezetésével újított a BKV, jó fél éve a cégvezető nélküli változattal kísérletezik - nem is teljesen eredménytelenül. Kérdés, mire jut majd az új vezérigazgató.

Infarktus gyanújával kórházba szállították február közepén a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) vezérigazgatóját, Antal Attilát, aki megfeszített munkatempót diktálva addigra már túl volt a szakszervezetekkel folytatott bértárgyalásokon, s a cég szállítási teljesítményét meghatározó úgynevezett paraméterkönyvről folytatott vita közepén tartott. A BKV-nak azóta nincs kinevezett vezérigazgatója, a paraméterkönyv ügyében pedig szinte a fordítottja történik annak, ami mellett korábban érveltek a cég képviselői és a tulajdonos Városháza ez ügyben illetékes főpolgármester-helyettese, a szocialista Hagyó Miklós.

Minden és mindennek az ellenkezője is megtörténhet a fővárosi tömegközlekedéssel. A várostervezők például előbb azt bizonygatták, nem alakítható ki buszsáv az állandó dugókkal terhelt Bartók Béla úton, majd az idén - a metróépítés miatt indított villamospótló buszok közlekedésének segítésére - mégis jól működik a külön sáv. Azt is bizonygatták, nem érdemes a sínekre engedni a buszokat, ám kiderült, rengeteg időt megspórolhatnak a vágányokon akadálytalanul haladó buszok utasai.

Az év elején még azzal haragított magára sok civil szervezetet és kerületi vezetőt a BKV, hogy meg akart szüntetni egyes, a villamosokkal vagy a HÉV-vel párhuzamosan közlekedő járatokat, későbbre rakta a hajnali üzemkezdést, és korábban zárt volna. Így többletátszállásokat terhelt volna az utasokra, úgymond a hatékonyság jegyében. Most viszont - nem utolsósorban a külső és a belső szakszervezeti nyomásra - ugyanezeken a vonalakon megmaradt a párhuzamos közlekedés, néhány útvonalat meg is hosszabbítottak, illetve összevontak buszjáratokat, így csökkentve az átszállási kényszert, s helyenként még az üzemidő is nőtt. Esténként pedig a nagyobb csomópontokon bevárják majd egymást a járművek.

A "fejetlenség" tehát - eddig legalábbis - nem vált az utasok kárára. Pedig ekkora változásokra egyszerre még sosem került sor a fővárosi tömegközlekedésben (lásd cikkünket a 45. oldalon). Igaz, a menetnek még nincs vége: a BKV, hogy tovább nehezítse az eligazodást, néhány újítást az iskolaév első hetének végére, szeptember 6-ára halasztott. Ekkortól módosul a metrók és a kisföldalatti, illetve néhány hozzájuk csatlakozó felszíni járat menetrendje, illetve megváltozik például a 60-as útvonala.

Összességében az év elején még mintegy 10 százalékos teljesítménycsökkentési tervből - amivel 6 milliárd forintot takarított volna meg a cég - az augusztus 20-ai tűzijáték másnapjára mindössze 1-2 százalékos csökkentés maradt a most bevezetett újítások hatására. Ezektől legfeljebb 1,1 milliárd forintos megtakarítás várható.

A permanens átalakítás és az azt kísérő kommunikációs hadjárat sem fedheti el, hogy a lényeg - a cég finanszírozása - nem változott. A Városháza részben azért csapta el a mindössze másfél év alatt elnyűtt Antal elődjét, a 13 évet kihúzó Aba Botondot, mert kemény megtakarítási intézkedéseket várt, amit pályázatában Antal meg is ígért, részben teljesített is. Ma viszont már látszik: ha netán maradt is hatékonysági tartalék, a fővárosi tömegközlekedés a jelenlegi keretek között nem tehető nullszaldóssá, ehhez a legkeményebb megtakarítás is kevés. Ha ad abszurdum egyetlen liter gázolajat sem tankolnának, akkor is mindössze 8,6 milliárd forinttal csökkenne az energiaszámla, ami tetemes ugyan, de a 81 milliárd forintnyi idei adósságállomány és 11,4 milliárd forintos várható deficit problémáját nem oldaná meg.

A finanszírozási gondokkal várhatóan Kocsis Istvánnak, a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. egykori vezérének kell küszködnie. A gépészmérnök az Orbán-érát kivéve a rendszerváltás óta végig betöltött valamilyen kormányzati posztot: az Antall-kormány idején helyettes államtitkár, majd az ÁPV-ben vezérigazgató-helyettes, a Horn-kormány éveiben innen irányítja az erőművek privatizációját az 1997-es távozásáig. Az újabb szocialista-liberális ciklus kezdetén, 2002-ben a Paksi Atomerőmű Rt. vezérigazgatója. 2005-ben lett az MVM első embere, ahonnan Gyurcsány Ferenc miniszterelnök tavasszal rapid módon távolította el, mivel nem szegődött a vitatott árampiaci liberalizáció hívének (HVG, 2008. május 17.). Azóta kivárt, míg - állítólag Veres János pénzügyminiszter közvetítésével - kormánykörök felkínálták a BKV irányítói posztját.

A fővárosi szocialisták kevéssé lelkesedtek a fejük feletti alkuért, Steiner Pál frakcióvezető kétszer is elhíresztelte, hogy Kocsis mégsem pályázik, amit az érintett határozottan cáfolt. A fővárosi MSZP-frakció "kezelhetőbb" jelöltet óhajtott, akit Hagyó a jelenlegi megbízott vezérigazgatóban, a kevésbé "erős" Balogh Zsoltban talált meg. E belviták miatt a kinevezésre jogosult gazdasági bizottság július végén egy hónappal elhalasztotta a döntést. Legutóbbi keddi ülésén kiderült, már csak Kocsist tartják alkalmas pályázónak a bírálók, de a kinevezés témája az eredeti napirendek közt nem szerepelt (a bizottságot lapzártánk utánra, szerda reggelre újra összehívták).

Kocsis pályázata egyébként nem sok újat tartalmaz Antal hatékonysági ígéreteihez képest, igaz, a MÁV személyszállítási cége, a MÁV Start Zrt. nemrég kinevezett elnökeként talán az eddigi - a nullánál alig több - eredménynél többet érhet el a budapesti agglomerációs közlekedési szövetség fejlesztésében. Kocsis elődjénél jobban hangsúlyozza, hogy az állami és az önkormányzati finanszírozás rendbetétele - a támogatások emelése - nélkül a BKV soha nem lesz képes az önálló gazdálkodásra. Kocsis kinevezésének tehát akár üzenetértéke is lehetne, hogy a kormány ezentúl nagyobb részt vállal a BKV évtizedes pénzügyi gondjainak a megoldásában, ennek azonban semmi jele, így félő, hogy csak a pillanatnyi erőviszonyoknak köszönhetően ejtőernyőzik majd oda a sokat próbált szakember.

400-600 ezer forintot is kereshet egy ingatlanos, ha kibírja az első pár évet

400-600 ezer forintot is kereshet egy ingatlanos, ha kibírja az első pár évet

Simonka: Nem kérünk kegyelmet

Simonka: Nem kérünk kegyelmet

A köztévé riportere megkérdezte Karácsonyt, biciklivel érkezett-e

A köztévé riportere megkérdezte Karácsonyt, biciklivel érkezett-e

Radar360: Orbánt kitennék, Greta aggódik, Trump optimista

Radar360: Orbánt kitennék, Greta aggódik, Trump optimista

Policy Solutions: a magyar politikában az hozhat változást, ha beüt a válság

Policy Solutions: a magyar politikában az hozhat változást, ha beüt a válság

 Közel 300 millió forintnyi áfát csalt el egy magyar bűnszervezet

Közel 300 millió forintnyi áfát csalt el egy magyar bűnszervezet