A két baktérium a bél védő nyálkarétegét támadja meg és olyan mikrokörnyezetet hoznak létre, amely kedvez a daganatképződésnek.

Amerikai tudósok azonosítottak két baktériumfajt, amelyek együttes hatása fokozza a vastagbélrák kockázatát.

A vastagbélrák egy örökölt fajtájában szenvedő betegeknél azonosították a két érintett baktériumfajt, amelyeket megtalálták a végbélrák egy ritka fajtájában szenvedő betegekben is a Johns Hopkins Bloomberg-Kimmel Rák-immunterápiás Kutatócsoportjának tudósai. Tanulmányuk a Science című folyóiratban jelent meg.

Az eredmények együttesen a vastagbélrák hatékonyabb szűrésének új útjaihoz vezethetnek, vagyis segíthetnek megelőzni a kórt, mely évente az Egyesült Államokban több mint 50 ezer ember halálát okozza és előfordulása emelkedik a 20-50-es korosztályban.

A friss tanulmány leírja a folyamatot, mellyel a két baktérium megtámadja a bél védő nyálkarétegét és "összejátszanak", hogy olyan mikrokörnyezetet hozzanak létre, ami krónikus gyulladást, majd DNS-károsodást idéz elő, így a daganatképződésnek kedvez.

A kutatáshoz hat vastagbélrákos páciens vastagbélszövetének mintáit vizsgálták meg. A betegek többségénél találtak egyenetlen részeket a bélfal hártyáján.

Genetikai vizsgálatokkal megállapították, melyik az a két baktériumfaj, amelyik leginkább előfordult a mintákban: a Bacteroides fragilis (B. fragilis) és a Escherichia coli (E. coli). Az eredmény azért volt megdöbbentő, mert a vastagbél legalább 500 baktériumfajt tartalmaz.

További 25 minta elemzésével kimutatták, hogy a B. fragilis egy alfaja termel olyan mérget, ami rákkeltő folyamatot indított el a vastagbélsejtekben és gyulladást idéz elő. Az E. coli olyan anyagot termelt, ami DNS-mutációt okozott.

A két baktériumfaj működésének együttes hatása alakítja ki a "tökéletes környezetet" a vastagbélrák fejlődéséhez – mondta Cynthia Sears, a kutatócsoport tagja.

Mindkét baktériumfaj világszerte egyre több gyermek bélflórájába kerül be, valószínűleg ez is hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalabb korosztályokban emelkedik a vastagbélrákos esetek száma.

Ázsiában építi kapcsolatait a szaúdi trónörökös