hvg.hu

Az Icarus nevű kék szuperóriás csillag nagyobb a mi Napunknál, ráadásul sokkal fényesebb is. Most már egy remek felvételünk is van róla.

Hivatalosan MACS J1149+2223 Lensed Star 1 a neve, de ha nem akarnak 5 másodpercet tölteni ennek kimondásával, akkor csak Icarusnak hívják a tudósok azt a csillagot, amely 9 milliárd fényév távolságra van a Földtől. Illetve annyira volt, amikor kibocsátotta magából azt a fényt, amit mi most láthatunk. Mostanra az Icarus jóval távolabb lehet, de az is lehet, hogy fekete lyukká vagy neutroncsillaggá alakult.

A Nature Astronomy című tudományos folyóirat heti számában közölt tanulmány vezető szerzője, Patrick Kelly szerint az Icarus százszor messzebb van, mint a második legmesszebb lévő olyan csillag, amit meg tudunk figyelni. Az ilyen távolságra lévő csillagok fénye alapesetben túl gyenge ahhoz, hogy külön tudjuk választani őket az odáig "vezető út" során "szembejövő" más égitestektől, de a 2016-ban észlelt Icarus esetében szerencsés csillagállás volt – szó szerint.

A Hubble űrteleszkóppal készített képen az Icarus több mint 2000-szeres nagyításban látható. A felvételek elemzése során a tudósok arra jutottak, hogy minden bizonnyal egy kék szuperóriással van dolgunk – ez a fajta csillag nagyobb a mi Napunknál is, és sokkal erősebb fényt bocsát ki.