Ausztrál tudósok azonosítottak egy gént, amely az immunválasz irányításban játszik kulcsszerepet és "segíthet a rák és az autoimmun betegségek gyógyításában".

Ausztrália tudományos kutatási szervezetének (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation, CSIRO) tudósai hétfői közleményükben azt írták, hogy a gén, amely a fertőzésekre és betegségekre adott immunválasz irányításában működik közre, több mint 500 millió éve jöhetett létre az embernél sokkal primitívebb szervezetekben.

Cameron Stewart, a kutatók egyike elmondta, hogy vírusok tanulmányozása közben azonosították a gént. "A vírusok nem tudnak önállóan szaporodni, gazdagénekre van szükségük ehhez. Átfogó vizsgálatokat végeztünk az egész géntérképen, hogy megtaláljuk a vírus szaporodásához szükséges emberi molekulákat" – magyarázta. A munka nagyjából három évig tartott, nagy biológiai biztonságú laboratóriumban kellett dolgozniuk, mivel halálos, gyógyíthatatlan kórokat okozó vírusokat is vizsgáltak.

A kutatók Journal of Biological Chemistry című szaklap közzétett tanulmánya szerint a gén azonosítása olyan új kezelések kifejlesztéséhez vezethet, melyek számos betegség, a rák, a diabétesz és gyulladások, köztük a sokízületi gyulladás ellen lehet hatásos.

Immunrendszerünk citokin nevű jelzőmolekulákat állít elő, amelyek azzal segítenek a védekezésben, hogy megakadályozzák a vírusok és más kórokozók osztódását, ezáltal a betegség kialakulását. A C6orf106 vagy C6 elnevezésű gén fontos szerepet játszik ennek a folyamatnak az irányításában.

Rebecca Ambrose, a gént azonosító kutatócsoport tagja elmondta, hogy noha az emberi géntérképet már 2003-ban elkészítették, még mindig több ezer olyan gén van, amelyről nagyon keveset tudunk. "Izgalmas, hogy a gént több mint 500 millió éve adják tovább egymásnak a legegyszerűbb, majd egyre fejlettebb organizmusok egészen az emberig, de csak most értjük meg a fontosságát."

A kaliforniai Stanford Egyetem kutatói szintén az immunrendszer környékén keresik a megoldást. Az általuk megalkotott kombinált immunstimuláns kezelésről nemrég derült ki, hogy a felébresztett immunrendszer lényegében kisöpri a daganatot.