Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d907a75f-cf41-4199-bf8c-8b8a901126e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen Polo Edition 50 egy gazdagon felszerelt limitált szériás születésnapi modell.","shortLead":"A Volkswagen Polo Edition 50 egy gazdagon felszerelt limitált szériás születésnapi modell.","id":"20250612_stilusosan-unnepli-a-vw-a-polo-50-szuletesnapjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d907a75f-cf41-4199-bf8c-8b8a901126e7.jpg","index":0,"item":"66c070d4-c46d-409b-b677-65678bda1f81","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_stilusosan-unnepli-a-vw-a-polo-50-szuletesnapjat","timestamp":"2025. június. 12. 07:21","title":"Stílusosan ünnepli a VW a Polo 50. születésnapját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre nem tudni, mikor indulhat el az űrbe a második magyar űrhajós.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, mikor indulhat el az űrbe a második magyar űrhajós.","id":"20250612_kapu-tibor-urutazas-halasztas-nemzetkozi-urallomas-nasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515.jpg","index":0,"item":"a0a99cd8-39d6-4e1a-9db2-083a306bf6ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_kapu-tibor-urutazas-halasztas-nemzetkozi-urallomas-nasa","timestamp":"2025. június. 12. 17:55","title":"Tovább húzódik Kapu Tibor űrutazásának startja, most a Nemzetközi Űrállomással vannak gondok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5eac60d-45ed-4152-875f-86a7d2f52ba0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Kúria új vizsgálatra kötelezte a hatóságot, amely újfent tiltó határozatot hozott.","shortLead":"A Kúria új vizsgálatra kötelezte a hatóságot, amely újfent tiltó határozatot hozott.","id":"20250613_rendorseg-kuria-pride-szivarvanyos-tuntetes-tilto-hatarozat-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5eac60d-45ed-4152-875f-86a7d2f52ba0.jpg","index":0,"item":"c18bacba-2e01-4206-9396-bfbf5ac22e79","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_rendorseg-kuria-pride-szivarvanyos-tuntetes-tilto-hatarozat-tiltas-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 14:11","title":"Ismét megtiltotta a rendőrség a Pride napjára szervezett szivárványos tüntetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a11944af-189c-4772-ba1a-8fbaf27fb280","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ali Hamenei ajatollah közleményében arról beszélt, hogy Izrael lakóövezeteket bombázott, és súlyos büntetésre számíthat.","shortLead":"Ali Hamenei ajatollah közleményében arról beszélt, hogy Izrael lakóövezeteket bombázott, és súlyos büntetésre számíthat.","id":"20250613_iran-izrael-valaszcsapas-nuklearis-letesitmenyek-tamadas-ali-hamenei-ajatollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a11944af-189c-4772-ba1a-8fbaf27fb280.jpg","index":0,"item":"978e3024-e5bc-445c-b6a9-b2635e3ca87c","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_iran-izrael-valaszcsapas-nuklearis-letesitmenyek-tamadas-ali-hamenei-ajatollah","timestamp":"2025. június. 13. 05:55","title":"Súlyos büntetést ígért Izraelnek az iráni legfőbb vezető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e60aaa6-0956-4403-8278-84a8b1204a9c","c_author":"Parászka Boróka ","category":"360","description":"Milyen lesz a NER leváltása? Mosolygós – ha elég belátás van mindenkiben. Bármi jön is, a NER gerjesztette gyanakvástól, szembenállástól megkönnyebbült érzet mindenkiben ott lesz. Most, a Pride-dal is lehet gyakorolni rá. Orbán Viktor ezt a harcot előre elvesztette. Vélemény.","shortLead":"Milyen lesz a NER leváltása? Mosolygós – ha elég belátás van mindenkiben. Bármi jön is, a NER gerjesztette...","id":"20250613_hvg-Paraszka-Boroka-Vicsor-vagy-mosoly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e60aaa6-0956-4403-8278-84a8b1204a9c.jpg","index":0,"item":"9a890df0-b5a1-4a74-a820-3c21114098ee","keywords":null,"link":"/360/20250613_hvg-Paraszka-Boroka-Vicsor-vagy-mosoly","timestamp":"2025. június. 13. 08:49","title":"Parászka Boróka: Ki mondja meg Orbánéknak, hogy a bulijukat lefújták?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd9c8b67-10e9-45e6-85bc-d905b3175a41","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„A Szuverenitásvédelmi Hivatal alaptalanul rágalmaz és hazudik” – írja a szerkesztőség.","shortLead":"„A Szuverenitásvédelmi Hivatal alaptalanul rágalmaz és hazudik” – írja a szerkesztőség.","id":"20250612_valasz-online-zelenszkij-interju-szuverenitasvedelmi-hivatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd9c8b67-10e9-45e6-85bc-d905b3175a41.jpg","index":0,"item":"db2eb2db-041f-427a-97e9-9b7fd0c9c8fb","keywords":null,"link":"/itthon/20250612_valasz-online-zelenszkij-interju-szuverenitasvedelmi-hivatal","timestamp":"2025. június. 12. 12:41","title":"A Válasz Online sorra cáfolja a Szuverenitásvédelmi Hivatal állításait a Zelenszkij-interjúval kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed0555e-5046-4940-b08d-c18de90465a7","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A miniszterelnök azzal igyekszik elvenni a dolog élét, hogy egyre képtelenebb vádakkal hozakodik elő az ukránellenes kampányban – mutat rá a Deutsche Welle lesújtó helyzetképe.","shortLead":"A miniszterelnök azzal igyekszik elvenni a dolog élét, hogy egyre képtelenebb vádakkal hozakodik elő az ukránellenes...","id":"20250613_Keno-Verseck-lapszemle-luxizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed0555e-5046-4940-b08d-c18de90465a7.jpg","index":0,"item":"1a63af87-df99-49d5-9239-53b6c8fff31a","keywords":null,"link":"/360/20250613_Keno-Verseck-lapszemle-luxizas","timestamp":"2025. június. 13. 07:00","title":"Keno Verseck: A fennhéjázás és a kaotikus infrastruktúra Orbán hatalmát fenyegeti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a8f1326-f3ed-4930-9128-5a8715f73365","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Hatmilliót kaptak egy kápolna eredeti funkciójának helyreállítására Dombóváron. Kár, hogy az épület soha nem volt kápolna, már nyomoz is a NAV.","shortLead":"Hatmilliót kaptak egy kápolna eredeti funkciójának helyreállítására Dombóváron. Kár, hogy az épület soha nem volt...","id":"20250612_Kapolnafelujitasra-nyertek-penzt-a-fideszes-vallalkozok-de-kiderult-egy-turpissag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a8f1326-f3ed-4930-9128-5a8715f73365.jpg","index":0,"item":"2b929e7d-e6c2-46e8-8393-1e085b706b42","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250612_Kapolnafelujitasra-nyertek-penzt-a-fideszes-vallalkozok-de-kiderult-egy-turpissag","timestamp":"2025. június. 12. 07:55","title":"Kápolnafelújításra nyertek pénzt a fideszes vállalkozók, de kiderült egy turpisság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
15 éve nem repül, de még ma is legenda: nem volt egyszerű megépíteni a Concorde-ot
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Concorde negyed évszázadon át volt az ég koronázatlan királynője. Fejlesztése több mint 3 milliárd fontot emésztett fel, megépítése pedig 15 évbe telt. A gép kétszer gyorsabb volt a hangnál, a London és New York közti távolságot pedig alig 3 óra alatt tette meg. A legendás repülő tündöklését és bukását is bemutatja egy új, kétrészes dokumentumfilm.
A Concorde ötlete Nagy Britanniában fogalmazódott meg. De mindenképpen kellett egy partner a Concorde-projekthez, a britek egyedül nem lettek volna képesek a költségek fedezésére éppen akkor, amikor az ország bár műszakilag az élen járt, gazdaságilag éppen mélypontra jutottak. A britek megkeresték Washingtont, de elkéstek: Amerika már belevágott a saját szuperszonikus gépének fejlesztésébe. (A meghiúsult gép 300 utast szállított volna, háromszoros hangsebességgel.) A szóba jöhető alternatívák közül maradt a maga szuperszonikus terveit dédelgető Franciaország, amely 1962. november 29-én beleegyezett, hogy egyesítse erejét a britekével. A projektben hamarosan több mint 200 ezer ember dolgozott.
AMC Networks / Spektrum
Persze az elhatározás még így kis könnyebb feladat volt, mint a terv végrehajtása – idézi fel a Concorde-ról kétrészes dokumentumfilmmel jelentkező Spektrum közleménye. Akkoriban ugyanis még alig néhány katonai kísérleti gép volt képes a hanghatár áttörésére. A hanghatár (Mach1) valós fizikai akadályt jelentett.
A repülőgép zaja szétterjedő hanghullámokat kelt, amelyek a hangsebességhez közelítő gép előtt összetorlódnak. Ennek a gátnak az áttöréséhez hatalmas erők kellenek, és amikor megtörténik, fülsiketítő dörrenés hallható: ezt nevezzük hangrobbanásnak. A hangsebesség átlépésére tervezett repülő egyik legfontosabb tulajdonsága a szárnyprofil. Alapvetően két forma használható. Az első a Bell X1-es rakétahajtású gép rendkívül vékony szárnya, ami tökéletes egy vadászgépnél, de egy nagy utasszállítóhoz nem elég erős, úgyhogy csak a másik, az úgynevezett deltaszárny jöhet szóba. A deltaszárny ötletes megoldás, mert az egész nyomást eltereli a géptörzstől. Ez pedig létfontosságú, mert egy hagyományos szárny a hanghatár áttörésekor egyszerűen leszakadna.
A repülőt négy, együttesen valamivel több mint 16 tonna tolóerőt produkáló Olympus hajtóműnek kellett meghajtania, ami elég volt a kétszeres hangsebességhez, de volt egy kis bökkenő: a hajtóműveket nem szuperszonikus légáram beszívására tervezték. A gép több mint 2000 kilométer per órás sebességgel hasította a levegőt, a hajtóművek viszont 600-nál többet nem bírtak, így a szárny belépőéle és a beömlőnyílás között 1400-at kellett lassítani a légáramon. Az új légbeömlő-rendszer kifejlesztése az egész projekt legnagyobb mérnöki kihívásának bizonyult. Ráadásul a levegőt anélkül kellett lefékezni, hogy azzal lelassítanák a gépet is.
A Spektrum által műsorra tűzött dokumentumfilmből kiderül többek között az is, miként oldották meg a mérnökök a légproblémát. Azt találták ki, hogy a levegőt össze kell nyomni, hogy lelassuljon. A szívótorok egy tágasabb és egy szűkebb nyílásból áll, köztük egy ferde terelőfelülettel. A hangsebességnél gyorsabban belépő levegő feltorlódik, lelassul, a hajtómű nyugodtan beszívhatja, egészen a beömlőnyílás bő 4 méteres hosszán keresztül. A bristoli mérnökök azonban nem pusztán a beömlő légáram lassítását oldották meg, de a betorlódott levegő nyomását is igába fogták, hogy azzal gyorsítsák a gépet. Így a tolóerő több mint kétharmadát a szívótorok produkálta, pedig az egész nem egyéb egy nagy doboznál, és még üzemanyagot sem éget. Ez az áttörés eredményezte, hogy a Concorde képes volt utánégetés nélkül a hangsebesség duplájával repülni, ugyanakkor kevesebb üzemanyagot használt ehhez, mint felszállás közben.
A Concorde pilótafülkéje
AMC Networks / Spektrum
Hosszú éveken át tartó tervezés után végül elkészült az Air France és a British Airways által üzemeltett szuperszonikus utasszállító repülőgép, a teljes nevén Aérospatiale–BAC Concorde, melynek mindkét prototípusát – hosszú tesztelés után – az 1969 júniusában megrendezett párizsi légibemutatón láthatta először a közönség. Első menetrendszerű járatát 1976. január 21-én indították útjára. Aktív működése során a Concorde a kiváltságosokat szolgálta: az utasok akár 6 ezer fontot is kifizettek egy London és New York közti útért. A gép átlagosan kevesebb mint három és fél óra alatt tette meg az utat, a csúcs 2 óra 52 perc és 59 másodperc volt.
A kétrészes, A Concorde tündöklése és bukása című dokumentumfilmben tervezők, pilóták és utasok mesélik el a gép történetét a tervezéstől, a tündöklésen át egy szörnyű szerencsétlenségig. Az első részt most szombaton, 14 órától vetíti a Spektrum.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.