Megépítették ez első, élő sejtekből álló robotot amerikai kutatók. A robot képes haladni egy célpont felé, és meggyógyítani magát, ha sérülés érte.

A Vermonti Egyetem kutatói egy szuperszámítógépen futtattak le egy evolúciós algoritmust, hogy megtervezzék béka bőr- és szívsejteiből a robotot, amelyet azután a Tufts Egyetem tudósai hoztak létre afrikai békák embrióiból vett őssejtekkel. Apró csipeszeket és elektródákat használtak arra, hogy a sejtekből összeállítsanak a számítógépes tervek alapján robotokat. A Proceedings of the National Academy of Sciences című szaklapban tett közlésük szerint

egy élő, programozható organizmusról van szó, egy teljesen új biológiai gépről.

Arra jutottak, hogy a bőrsejtek sokkal passzívabb szerkezetet alkotnak, míg a szívizomsejtek összehúzódása előre irányuló mozgást tesz lehetővé, így a robot képes az önálló mozgásra. Ezek a milliméternyi széles, újrakonfigurálható organizmusok képesek a mozgásra és arra, hogy felfedezzék vizes környezetüket. Képesek körben mozogni, együttesen elmozdítani apró részecskéket egy központi helyre. "Ez egy lépés abba az irányba, hogy számítógép tervezte organizmusokat használjunk intelligens hatóanyag-szállításra" – mondta el Joshua Bongard, a Vermonti Egyetem kutatója.

Számos hasznos felhasználási módja lehet ezeknek az élő robotoknak, olyan feladatokat végezhetnek el, melyeket más gépek nem tudnak végrehajtani. Ilyen például a szennyező vegyületek vagy radioaktív szennyeződések felkutatása, az óceánokban lévő mikroműanyagok összegyűjtése vagy az artériákban felhalmozódó plakk eltávolítása – mondta el Michael Levin, a Tufts Egyetem tudósa.

Egy másik teszt során az élő robotokat megvágták, és megfigyelték, mi történik velük. Majdnem teljesen félbevágták a robotot, amely "összevarrta" magát, és folytatta az útját.

Nélküle nem lesz béke Afganisztánban: Bemutatjuk a tálib főtárgyalót