hvg.hu

Újabb technológiát vetettek be a tudósok azért, hogy kiderítsék, valóban Tutahnamon sírjából nyílik-e anyja, Noferfiti temetkezési helye. Biztosat egyelőre nem tudni, de könnyen lehet, hogy sikerrel járt a projekt.

Bár a tudósok már egy évszázada igyekeznek felderíteni az ókori Egyiptom uralkodóinak a titkát, a mai napig vannak homályos, rejtélyes részletek. Ezek közül az egyik a legismertebb királynéhoz, Nofertitihez tartozik. Bár mellszobra fennmaradt, a mai napig nem ismerjük sem a származását, sem a halálának körülményeit, és temetkezési helye is ismeretlen.

A kutatók az elmúlt évtizedekben többször is úgy gondolták, megtalálták a sírját, de minden egyes alkalommal kiderült, hogy tévedtek. Az egyik legnépszerűbb elmélet szerint a múmiát Tutanhamon fáraó 1922-ben felfedezett sírjának egy titkos kamrájában helyezték el az ókoriak. Egy 2015-ös tanulmányban a helyszínen készült nagy felbontású képekre hivatkozva azt írták a tudósok, hogy Nofertiti sírjához egy titkos átjárón keresztül vezet az út, és ezt a feltevést erősítették meg a fia, Tutanhamon sírjában talált jelek is.

Ennek az elméletnek az igazolására – vagy épp cáfolatára – vállalkozott Mamdouh Eldamaty régész és csapata, akik egy talajszerkezetet vizsgáló radar (ground-penetrating radar, GPR) segítségével szkennelték át a Tutanhamon sírját körülvevő területet. Az eredményekről a Nature című tudományos lapban számoltak be.

A vizsgálat során egy olyan folyosóra bukkantak alig néhány méterre a temetkezési helytől, aminek létezéséről eddig senki sem tudott.

Az IFLScience beszámolója szerint könnyen lehet, hogy ezúttal tényleg a Nofertiti sírjához vezető útra bukkantak rá a tudósok. A rejtett kamra elmélete azért is lehet életszerű, mert Tutanhamon sírja meglepően kicsi annak ellenére, hogy egy fáraóról van szó.

A Nature cikkében látható radarfelvételen kék szín jelöli, hogy hol van a most felfedezett folyosó. Azt egyelőre nem tudni, hogy valóban csatlakozik-e Tutanhamon sírjához, de a 2 méter magas és 10 méter hosszú építémény ugyanolyan mélyen van, és párhuzamosan fut annak bejáratával.

Érthető, ha az eredmény hallatán valaki izgatottá válik, ám Zahi Hawass egykori egyiptomi miniszter szerint a geológiai feltérképezésre használt eszköz még egyszer sem vált be az egyiptomi sírok keresésekor. Ráadásul Francesco Porcelli olasz fizikus már készített egy hasonló vizsgálatot 2017-ben, és akkor az jött ki, hogy nincs ott semmi. Eldamaty ezért azt tervezi, visszatér a helyszínre, hogy újabb vizsgálatokat végezzen el.

Felszólalt az SZFE új urai ellen az Ódry Színpad névadójának örököse