Használt sütőolajjal repülni Londonból New Yorkba? Jövőre kipróbálják

A légi közlekedés az egyik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó, ezen szeretnének változtatni, például főleg használt olajokból készült üzemanyaggal. Ezeket jelenleg elegyíteni kell a hagyományos kerozinnal, most azonban a fosszilis energiahordozó nélkül indítanak majd el egy repülőt.

  • hvg.hu hvg.hu
Használt sütőolajjal repülni Londonból New Yorkba? Jövőre kipróbálják

Az Egyesült Királyság kormánya bejelentette, hogy a Virgin Atlantic 2023-ban karbonsemleges repülőt indít Londonból New Yorkba. A légitársaság egy pályázaton nyert kormányzati támogatást az első transzatlanti repülésre.

Az utat egy Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel szerelt Boeing 787-es fogja megtenni. Ez lesz az első utasokat szállító kereskedelmi járat, mely fenntartható üzemanyagot, SAF-ot fog használni: ez leginkább használt étolajból, valamint más olaj- és zsírhulladékból készül.

Összevetve a hagyományos repülő-üzemanyaggal, a SAF csaknem 70 százalékkal csökkentheti az életciklus során keletkező szén-dioxid-kibocsátást, miközben teljesen kiváltja a hagyományos kerozint.

Az Interesting Engineering kiemelte: a légi közlekedési ágazat, ami az egyik legnehezebben dekarbonizálható (szén-dioxid-csökkenthető), 2050-re bekerülhet az üvegházhatású gázok legnagyobb kibocsátói közé, amennyiben nem tesznek gyors és összehangolt fellépést.

Ezért az Egyesült Királyság kormánya 2022 júliusában publikálta a „Jet zero” stratégiáját, mely azt körvonalazza, hogyan dekarbonizálható a szektor. Ez kiemeli a SAF-ot is, mint a cél elérésének egyik stratégiáját.

MTI / EPA / Fraser Hay

Vannak még azonban akadályok: növelni kell a SAF gyártását, valamint jelenleg van egy felső határa annak, hogy mekkora SAF-arányt lehet alkalmazni a sugárhajtóműveknél: ez a kereskedelmi gépek esetében jelenleg 50 százalék. A 2023-as járat azonban azt fogja bemutatni, hogy a hosszú repülőutak is megtehetőek 100 százalékban SAF üzemanyaggal. Így a világ egy lépéssel közelebb kerülhet a nettó karbonsemleges légi közlekedéshez.

A stabil és növekvő piac biztosítása érdekében az Egyesült Királyság 2030-ra előírja, hogy a repülőgép-üzemanyagok legalább 10 százalékának megújuló forrásból kell származnia.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.