Az Apple 2020-ban lépett nagyot, amikor az iOS 14.5-es frissítéssel lehetővé tette a felhasználóknak, hogy letiltsák a harmadik féltől származó alkalmazások tevékenységkövetését, így megnehezítve a célzott hirdetések eljuttatását a felhasználókhoz.
Erre válaszul a Google is bejelentést tett 2022-ben, a Privacy Sandbox nevű, nyomkövetést korlátozó eszközzel, mely az androidos mobilokon megszünteti a Google hirdetésazonosító használatát – de ennek a bevezetése még várat magára. Az Android mellett ez a Chrome böngészőben is megjelenik majd.
Az Ars Technika a Google nyomán most arról ír, hogy a Privacy Sandbox hamarosan – béta verzióban – megérkezik néhány, az Android 13-at futtató eszközre, és fokozatosan terjesztik majd ki az elérhetőségét.
És hogy miben másabb ez a Privacy Sandbox, mint az eddigi hirdetésazonosító? Abban, hogy ez már érdeklődési körök nyomán követi a felhasználókat, nem pedig egyénileg. A Google szerint ez egy fontos fejlesztés az adatvédelem terén – ebben az új rendszerben az Android felépítene egy hirdetési profilt a felhasználóról, akiknek lehetőségük lesz majd bizonyos érdeklődési körök blokkolására. Ezektől nem is láthatna reklámokat a felhasználó ezt követően.
Mint az Ars Technika hozzáfűzte, az újdonság az Android tekintetében nem hozna jelentős változásokat, lévén vannak már más metódusok a rendszerben a hirdetések célzására.
Az iPhone-okon és iPadeken a múlt hét óta elérhető rendszerfrissítéssel oda szúrt az Apple, ahol sokaknak a legjobban fáj. A hipertargetált reklámokból élő cégek, mint amilyen például a Facebook vagy a Google, kénytelenek lesznek újragondolni stratégiájukat.
Inkább a Chrome böngészőbe építés esetében lenne jelentős változás, melyben eddig nem volt semmilyen közvetlen hirdetéskezelő rendszer. A Google egyúttal a hirdetésblokkolókkal is leszámolna még idén a böngészőben.
A Chrome-ban a Privacy Sandbox érkezésével azért javulhatna valóban az adatvédelem, mert a bevezetést követően számolná fel a Google a harmadik féltől származó nyomkövető sütik (cookie-k) használatát.
Az Android esetében azonban jól látható, hogy a Google nem tervez leszámolni a hirdetéskövetéssel teljesen, mint tette azt az Apple: az iPhone-készülékeknél egy kapcsolóval teljesen le lehet tiltani minden alkalmazás és webhely követését, míg a Google inkább a fenti új rendszert építi fel a korábbi helyett.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.