Kanadai nyomozók jelentek meg a szerencsétlenül járt Titan kísérőhajóján

Egyelőre kérdés, kinek az illetékessége kivizsgálni a Titan merülőhajó szerencsétlenségét. Kanada mindenesetre már aktivizálta magát: a közlekedésbiztonsági hatóság nyomozói már a Polar Prince, a Titan anyahajója fedélzetén vannak, de a kanadai szövetségi rendőrség is szaglász már az ügy körül.

  • hvg.hu hvg.hu
Kanadai nyomozók jelentek meg a szerencsétlenül járt Titan kísérőhajóján

Több vizsgálatot is indítottak a hatóságok a héten a Titanic roncsainál az Atlanti-óceánon szerencsétlenül járt Titan merülőhajó ügyében. A nyomozók egymás után érkeztek az újfundlandi St. John’s kikötőjében horgonyzó Polar Prince fedélzetére, hogy kihallgassák a személyzetet és megvizsgálják az utazás során keletkezett hivatalos feljegyzéseket és adatokat.

Vizsgálódik a kanadai közlekedésbiztonsági hatóság (Transportation Safety Board of Canada, TSB), akik a szerencsétlenül járt merülőhajó utasai halálának körülményeit tárják fel. A Polar Prince ugyanis kanadai zászló alatt hajózott.

Előzetes vizsgálatot rendelt el a kanadai szövetségi rendőrség is (Royal Canadian Mounted Police), hogy megállapítsák, szükséges-e kiterjedt nyomozást indítani a halálesetek ügyében. Utóbbira akkor kerülhet sor, ha a történtekkel kapcsolatban bűncselekményre utaló körülmények merülnek fel - írja a Guardian.

A TSB szóvivője jelezte, vizsgálatuk eredményeit – már amennyit a kanadai törvények lehetővé tesznek – megosztják a további, az ügy iránt érdeklődő társhatóságokkal, így például az USA közlekedésbiztonsági hatóságával, illetve az USA parti őrségével. Korábban bizonytalan volt, hogy a nemzetközi vizeken történt szerencsétlenség ügyében ki lenne illetékes vizsgálódni. A TSB szerint mivel a Polar Prince kanadai zászló alatt hajózik, és kanadai kikötőből indult, ők az illetékesek, ugyanakkor jelezték, hogy az összetett vizsgálatokat várhatóan az amerikai parti őrség vezeti majd.

Csakhogy a Titant fejlesztő és az extrém túrát kínáló OceanGate Expedition az USA Washington államában, Everettben bejegyzett vállalkozás, maga az összeroppant merülőkabin pedig a Bahamákon volt bejegyezve, nem beszélve arról, hogy az áldozatok USA, brit, pakisztáni és francia állampolgárok voltak.

A vizsgálattal kapcsolatos bizonytalanságok részben abból fakadnak, hogy az OceanGate által is kínált mélytengeri kutatómerülések körülményei kevésbé szabályozottak, ez egyébként magában a szerencsétlenségben is kulcsszerepet játszik, az OceanGate vezetője – egyébként maga is az összeroppant kabin áldozata – Stockton Rush is mélytengeri kutatások kísérleti jellegére hivatkozva került ki bizonyos minőségellenőrzési protokollokat, ami utóbb végzetesnek bizonyult.

Már öt évvel ezelőtt részletesen leírta, miért fog összeroppanni a Titan - másnap kirúgták

David Lochridge minőségellenőr 2018-ban a kulcsadatok nélkül is meg tudta állapítani, hogy a Titanic roncsaihoz merülő búvárhajóba kódolva van a katasztrófa. A teljes körű vizsgálathoz szükséges dokumentumokat nem is láthatta, azokat elzárták előle. A cégvezetéssel közös utolsó megbeszélésükön rögtön ki is derült, hogy miért.

A Titan merülőhajóval – amely öt utassal a fedélzete egy hete indult útnak az Atlanti-óceán mélyére a Titanic roncsaihoz – még múlt vasárnap szakadt meg a kapcsolat. Az eltűnt merülőhajót nemzetközi összefogással keresték napokon át, végül azonban csak a roncsait találták meg 3810 méteres mélységben pár száz méterre a Titanictól. A jelek arra utalnak, hogy a merülőkabint nem sokkal indulás után összeroppantotta a hatalmas víznyomás, és a benne ülők azonnal meghaltak.

A lap szerint a vizsgálatok egy része magát a Titant érinti majd, de az OceanGate várhatóan pereknek is elébe néz, már amennyiben meg tudják állapítani, pontosan ki lesz illetékes eljárni az ügyben.