szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csak december első 8 napjában már 11 olyan meghibásodás történt orosz repülőgépeknél, amely akadályozta a felszállást. Szakértők szerint a helyzet csak egyre rosszabb lesz.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Nagyon úgy tűnik, hogy azok a bizonyos nem működő nyugati szankciók mégiscsak működnek Oroszországban. A Newsweek jelentése szerint ugyanis Oroszországban egy év alatt háromszorosára nőtt a repülőgépek biztonsági incidenseinek száma.

A problémát az jelenti Oroszország számára, hogy amióta életbe léptek az Ukrajna lerohanása miatti nyugati szankciók, a légitársaságok nemcsak új repülőkhöz nem jutnak a közismert nyugati gyártóktól, de még alkatrészekhez sem. Ennek hatására a Newsweek és a független orosz Novaja Gazeta Europe által összeállított adatok szerint a tavalyi 60 után idén már 180 repülőgép-meghibásodás történt.

2018 és 2022 között átlagosan évi 55 meghibásodást regisztráltak az országban.

Idén csak december első 8 napjában már 11-nél járt a számláló a The Kyiv Independent szerint.

A Business Insider korábbi jelentése szerint 2022-ben a szankciók miatt több mint 700 repülőgép maradt Oroszországban, amit más cégektől béreltek a légitársaságok. Ezek egy részét sikerült visszaszerezniük a tulajdonsoknak, még azelőtt, hogy a törvény lehetővé tette volna, hogy ezek orosz tulajdonná váljanak.

Kényszerfelszállás Oroszországban: hogyan oldják meg saját repülőkáoszukat?

Moszkvában nem várják meg, amíg szétesnek a repülőgépek: az embargó miatt szükségintézkedésekkel próbálják fenntartani a légi utasszállítást.

A lap azt írja, a szankciók ellenére sok repülőgépnek sikerült üzemképesnek maradnia. Ennek két oka van: egyrészt 14 millió dollár értékben csempészhettek alkatrészeket az országba, másrészt pedig a földre parancsolt repülőgépekből kiszerelték az alkatrészeket, így hozva létre a mostani Frankenstein-flottát.

Ennek azonban komoly biztonsági kockázata van, amit jól mutat az is, hogy folyamatosan emelkedik a meghibásodások száma. Például másfél hete kényszerleszállást kellett végrehajtania az S7 orosz légitársaság Moszkvába tartó Boeing 737-esének, miután mindkét hajtóműve kigyulladt röviddel a szibériai felszállás után.

Augusztusban orosz turisták százai rekedtek Törökországban, mert a két Boeing 777-es, amiket a szintén orosz Red Wings üzemeltet, nem tudtak felszállni. Ezközben az Ural Airlines kénytelen volt egy búzamező közepén hagyni az egyik Airbus A320-as gépet, mert annak hidraulikus rendszere meghibásodott.

Az orosz Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség nem válaszolt a sajtó megkeresésére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!