szerző:

Az önvezető autókhoz épített tesztpályát tavasszal, az R76-os gyorsforgalmi utat ősszel kezdhetik építeni. Zalaegerszeg sokat nyerhet, ha minden elképzelést sikerül megvalósítani.

Májusban teszik le a zalaegerszegi, önvezető járművek vizsgálatára is alkalmas járműipari tesztpálya alapkövét, amelyhez kapcsolódva Zalaegerszeg és Balatonszentgyörgy között "okos" autóútként építik meg az R76-os gyorsforgalmi utat – derült ki pénteken.

Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára a helyszínen azt mondta: a Zalaegerszegen körülbelül 40 milliárd forintból megvalósuló járműipari tesztpálya az egyik eleme lesz a tervezett "közép-európai tesztzónának". Ennek része az M7-es autópálya és Zalaegerszeg között tervezett R76-os gyorsforgalmi út, amelyet "okos" elemekkel kiegészítve építenek meg.

Már dolgoznak a szakemberek a leendő R76-os műszaki tartalmának meghatározásán, ami a járműgyártók, informatikai cégek és más beszállítók javaslatai alapján készül. Nemcsak a Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg között tervezett gyorsforgalmi út, hanem az M7-es autópálya is része lehet az önvezető járművek tesztelésének – ott a kommunikációs elemeket alakítanák át.

Intelligens világítás az R76-oson, világító utak Zalaegerszegen és esetleg 5G

A R76-os az elképzelések szerint olyan út lesz, amely többet nyújt majd "az út és az autó közötti kommunikációnál". Egyebek mellett az intelligens közvilágítás és forgalomirányító lámpák, a leválasztható sávok és olyan területek is a kísérlet részei lehetnek, ahol például megszűnik az autók és a műholdak közötti jel, Zalaegerszegen pedig "világító utak", innovatív térburkolat egészíti majd ki a tesztkörnyezetet.

Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára ezt azzal egészítette ki, hogy így akár Zalaegerszeg lehet az új generációs távközlési szolgáltatások, az 5G-hálózat első magyarországi helyszíne is.

Az NFM államtitkára úgy fogalmazott: az okosvárosok programjában Zalaegerszeg meghatározó szereplő lehet, de egyelőre keresik azt a várost, ahol az új generációs távközlési szolgáltatások elsőként kipróbálhatóak lesznek. A kormány a szaktárca javaslata alapján május közepéig, a tesztpálya alapkőletételéig dönt a helyszínről.

A fejlesztés első részeként jövő tavaszra elkészül az autonóm járművek vizsgálatára alkalmas pálya, a következő lépésként pedig, legkésőbb 2018 végére, a nagysebességű tesztelésekre szolgáló, továbbá a különböző útviszonyokat és egy intelligens várost szimuláló terület is készen lesz. A leendő felhasználók közül eddig a járműgyártók európai szövetségével, illetve 22 céggel írt alá megállapodást a kormány, a partnerek között járműipari vállalatok, alkatrészbeszállítók és telekommunikációs cégek is szerepelnek.

Sármelléket is érinti az R76-os

Vigh László országgyűlési képviselő, a tesztpálya miniszteri biztosa közölte: május 19-én teszik le a próbapálya alapkövét, és a tervek szerint idén ősszel a leendő R76-os gyorsforgalmi út építése is megkezdődhet. A 165 milliárd forintos út megépítésével végre időben közelebb kerül Zalaegerszeg a 235 kilométerre fekvő fővároshoz, ami a megyeszékhelyen élők, az itt működő cégek érdeke is.

Manninger Jenő, a keszthelyi térség országgyűlési képviselője szerint a tesztpálya és az útépítés egész Zala megye, elsősorban a keleti részének fejlődésére lesz nagy hatással. A sármelléki nemzetközi repülőteret is érintő intelligens gyorsforgalmi út és a további informatikai programok révén Zala kiemelt fejlesztési célpont lett.

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere arról beszélt, hogy a város szempontjából stratégiai kérdés az R76-os. A végső, Pacsát és Sármelléket is bekapcsoló nyomvonalat hét változat közül választották ki. Ha elkészül, nemcsak a járműipari tesztpályát, de a tervezett nemzetközi logisztikai központot és kamionterminált is szolgálja majd Zalaegerszegen – tette hozzá.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.