szerző:
MTI

Több mint féléves késéssel kedden megkezdődik a 4-es metró egyik alagútjának napi 15-25 méteres a fúrása Kelenföldön.

A két 110 méter hosszú, hat méter átmérőjű "alagútépítő pajzs" az eredetileg tervezett két évnél hosszabb ideig dolgozik majd az alagút fúrásán. A Fővárosi Közgyűlés múlt héten elfogadott döntése szerint ugyanis "lassított ütemben" halad majd a két fúrótárca, hogy az állomások biztosan elkészüljenek addig, mire a fúrószerkezet eléri őket.

A Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közti első hét kilométeres metrószakaszt az eredeti tervek szerint 2009 decemberében adták volna át az utasoknak. A Baross tér - Bosnyák tér közötti további négy kilométeres szakasz egy évvel később készült volna el.

A Fővárosi Közgyűlés múlt heti ülésén egyértelművé vált, hogy a metróépítés első szakasza egyéves, második szakasza kétéves csúszásban van. Kiderült az is, hogy az eredetileg alig 300 milliárd forintos projekt, a jelenlegi számítások szerint 485 milliárd forintba kerülne. Az a közgyűlésen sem tisztázódott, hogy milyen módon valósul meg a nagyberuházás finanszírozása.

Az érvényes szerződések szerint 79-21 százalékban az állam és a főváros finanszírozná, jórészt hitelekből a projektköltségeket. Az állam azonban egy éve azt szorgalmazza, hogy az EU kohéziós alapjából fizessék a rá eső részt.

Becker László, az év elején kinevezett fővárosi metróbiztos a múlt héten több fővárosi bizottság ülésén is kijelentette, hogy jelenleg 320 milliárd forintos keretig biztosított a metró finanszírozása. Eddig az állomásépítésekkel összefüggésben 43 milliárd forintos túlköltekezés alakult ki. A metróbiztos szerint az építészek nagyvonalúbb állomásterveket igényeltek, ezért nőttek a költségek. Összességében pedig 20-30 százalékos túllépés szokott előfordulni a nemzetközi gyakorlatban az ilyen metróprojekteknél.

A felszíni kapcsolódó beruházások költségei a szerződés szerint a fővárost terhelik, ez az összeg nem része az állammal kötött szerződésnek. A projekt 75 százalékára már lekötött szerződések vannak. Összességében előfordulhat az is, hogy akár 250 milliárd forinttal is több fővárosi forrásra lesz szükség a metró megépítéséhez a tervezettnél.

A 4-es metró második szakaszának jelenleg még nincs vasúthatósági engedélye. Az első szakasz állomásépítései kapcsán sok gond adódott a hatósági engedélyek beszerzésével. A főpolgármester ezért szorgalmazta, hogy a kerületek helyett a közigazgatási hivatalok lássák el az elsőfokú szakhatósági jogkört. Ez ügyben még nem döntött a kormány. A Fővám téri megálló építése is az engedélyezési eljárás lezárása előtt kezdődött tavaly szeptemberben.

Komoly gondokat jelzett a metróbiztos a Kelenföldi állomásépítés kapcsán is. Itt ugyanis a kivitelező és a beruházó közötti vitát várhatóan választott bíróságnak kell majd rendeznie. A Rákóczi téri állomásépítéssel kapcsolatban nemrég felmerült az is, hogy ne a felszínről, hanem bányászati technológiával építsék az állomást, így ugyanis a fákat nem kellene kivágni. A költségek jelentős drágulása miatt ezt elvetették.

Az alagútépítéssel függ össze, hogy napi 25 millió forintot kell fizetnie a fővárosnak a munkát végző Bamco konzorcium részére abban az esetben, ha valamiért le kell állni a fúrópajzsoknak. Ennek elkerülésére lassabb ütemben fúrják az alagutakat, hogy az állomásokkal biztosan határidőre készüljenek el.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!