szerző:
Gergely Zsófia

Jogtalanul, a szerző engedélye nélkül használt fel egy adatelemzésen alapuló, vizuális elemet a független lapokat támadó riportjához a Tv2. Ráadásul pofátlanul, mert a gif készítője pont azt ábrázolta, hogyan hallgatja el a CEU-ról, tüntetésekről szóló híreket a kormányhű média. Ezért azt a részt egyszerűen lehagyták, hogy passzoljon a lejáratási kísérlethez.

Úgy tűnik, kemény meló a karaktergyilkolászás, legalábbis Tények lassan legalább annyit bakizik az (ál)hírek előállításában, mint Marsi Anikó a produktum felkonferálásában. Kedden derítettük ki, hogy nem is létezett olyan nyilvánosan közzétett CÖF-közlemény, mint amire hivatkozva a Vajna-tévé a hétvégén összehangolt támadással támadott több független szerkesztőséget, köztük a hvg.hu-t. A CÖF kénytelen volt elismerni, hogy direktben a Tv2-nek küldték meg állításaikat, amely erre nyilatkoztatta a szóvivőjüket, vagyis a Békemenet után feltalálták a nyilvánosságra nem hozott közleményt. Bár azt állították, hogy azért „mások” is megkapták a „közleményt”, azóta sem válaszoltak arra a kérésünkre, hogy sorolják fel ezeket a médiumokat.

Csakhogy sikerült még egy kínos szakmai hibát elkövetni: pofátlan módon egy olyan gif-et használtak fel a független lapokat támadó anyagukhoz, amely éppen azt ábrázolta, hogy a megvett/kézivezérelt/habonyista origo, hirado.hu  és 888.hu milyen mértékben hallgatja el az olvasók elől a CEU-val, Sorossal, a civilekkel, tüntetésekkel és Gulyás Mártonékkal foglalkozó információkat. Az ellenpont pedig az volt, ahogy az Index, a 444.hu és a hvg.hu számoltak be ugyanezekről a témákról, csak éppen a súlyuknak megfelelően.

A roppant látványos gif-ről itt írtunk, ezt Szűcs Krisztina adatvizualizáció tervező készítette, projektjének a Párhuzamos valóság elnevezést adta. Érthetően meglepődött, mikor a Tények műsorában pont a 444.hu-t, hvg.hu-t, valamint a 24.hu-t, RTL Klubot és mno.hu-t támadó anyagában látta viszont munkáját, mint illusztrációt.

„A Tv2 nem kért tőlem engedélyt a gif felhasználására, és meg sem jelöltek, mint alkotót” – mondta a hvg.hu-nak. Az adatvizualizáció designer azonban azt is sérelmezi, hogy manipulálták a munkáját, és ezzel „teljesen megváltoztatták az eredeti üzenetét”. A gif-et ugyanis úgy vetítették a súgógépre kapcsolt Andor Éva mellé, hogy az alsó sorban lévő kormányközeli lapok ne látszódjanak:

Andor Éva felolvassa
©