szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A dohányipari cégeket milliárdos veszteségbe taszító új különadó egyetlen vállalkozást fog szinte érintetlenül hagyni, a trafikosztáskor is taroló Continental-csoportot. Igen, azt, amelynek tulajdonosai jó kapcsolatot ápolnak Lázár János miniszterrel.

Hideg zuhanyként érte a dohányipari cégeket, hogy Szatmáry Kristóf fideszes képviselő hatalmas különadót vetne ki rájuk. Ezt rendkívüli egészségügyi hozzájárulásnak nevezi az előző ciklusban a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára által benyújtott törvényjavaslat, és eszerint csak egyetlen évben, 2015-ben kellene befizetni.

Utóbbi kitételt azonban a piac szereplői nem nagyon hiszik el, és kétségeik nem is alaptalanok. A kormány sok ígéretét rúgta fel az elmúlt négy évben. Kezdve azzal például, hogy többször bemondták: a bankadót csak három évig, akkor is egyre csökkenő mértékben tartják meg. Ám a bankadó mind a mai napig az eredeti összeggel sújtja a pénzügyi szektort, és így lesz jövőre is. De a sokszor átmenetinek mondott terheket rendre újabbak váltották fel más területen is, vagy az átmeneti időszak még mindig tart.

A képviselő által jegyzett törvényjavaslatot (amelyről egyelőre nem lehet tudni, miként viszonyul hozzá a kormány) úgy írták meg, hogy a „multik” óriási összegeket fizethetnek. Az első becslések szerint a Philip Morris legalább 6,4 milliárdot, a British American Tobacco (BAT) 3,5 milliárdot, az Imperial Tobacco 1,7 milliárdot, míg a JTI Hungary 685 millió forintot. Ezt a tavalyi árbevételeik alapján kalkuláltuk, az adó alapja a 2014-es nettó árbevétel lesz, de valószínűleg idén is hasonló bevételeket fognak produkálni.

Egy szereplő viszont csaknem sértetlenül megússza az új különadót: a Continental Dohányipari Zrt.-nek csak 47 millió forintot kellene fizetnie, ha a tavalyit megismétli az idei árbevétele.

Miért a Continental?

Arról a Continental-csoportról van szó, amelynek munkatársai és hozzátartozóik rendkívül sikeresen szerepeltek a tavalyi trafikpályázatokon. Kimutathatóan legalább ötszáz, a szóbeszéd szerint még ennél is jóval több dohányboltot nyertek el a csoporthoz köthető személyek. A csoportnak – a trafiktörvény megfogalmazásában is részt vevő tulajdonosi köre – köztudottan jó kapcsolatot ápol Lázár Jánossal, a Miniszterelnökség első emberével, Hódmezővásárhely korábbi polgármesterével. A Continental a trafiktörvény megfogalmazása idején azzal került be a hírekbe, hogy a törvényjavaslat Brüsszelnek kiküldött változatáról kiderült: az egyik tulajdonos, Sánta János gépén íródott.

A piacon azt beszélik, a trafikrendszer tavalyi indulása óta a Continental-csoport rájöhetett, hogy hiába ápol jó kapcsolatokat a trafikosokkal, a vásárlók továbbra is a nagy dohánygyárak termékeit részesítik előnyben.

Ezt az eredményt úgy éri el a javaslat, hogy 30 milliárd forintos árbevételig csak 0,2 százalékos adókulcsot szab meg, a 30 és 60 milliárd közötti árbevételre 2,5 százalékos, 60 milliárd felett pedig 4,5 százalékos a teher.

És hát úgy történt, hogy a nagy multik árbevétele belecsúszik a felső adókulcsos sávba. A Philip Morrisé tavaly a 180 milliárdot verdeste, a BAT-é 132 milliárd forint körül alakult. A Contintentalé viszont nem érte el a 25 milliárdot sem, ezért csak a csekély terhelést jelentő sávban marad

A Continental dohánygyára
Fazekas István
Kihagyták a trafikokat

Ki tudja, miért, de a törvényjavaslatból Szatmáry Kristóf kihagyta a trafikokat, és a dohánytermékek nagykereskedőit. A trafikokkal kapcsolatban a Cink felidézte, hogy a képviselő családja összesen 12 nemzeti dohánybolt üzemeltetését nyerte el a tavalyi trafikpályázatokon. Budapesten a VI. kerületben például Szatmáry-Jähl Angéla, Szatmáry Kristóf édesanyja nyert trafikot, aki maga is fővárosi fideszes képviselő, és annak a szakszervezetnek a vezetője, amelyik – szinte egyetlenként – kardoskodik az üzletek vasárnapi zárva tartása mellett. Szatmáry Kristóf szerint viszont nincs családja érdekeltségében 12 trafik, csak egy van az édesanyja tulajdonában.

Mindenkit veszteségbe visz, egy kivétellel

Az extrasarc mindegyik multit többmilliárdos veszteségbe fordítja, vagy az eddigi veszteségét növeli, szintén milliárdokkal. A BAT például tavaly közel 13 milliárd forintos veszteséget könyvelt el, a JTI 4,3 milliárdot. A BAT egyébként éppen idén még 9 milliárd forintot bele is tett a pécsi gyárába egy jelentősebb beruházással. Ezeknek a cégeknek a veszteségét növelné az új elvonás.

A Philip Morris több mint egymilliárd forintos nyereséggel zárta az évet, a különadója ennek több mint ötszöröse lesz, vagyis ezt a vállalatot is veszteségbe taszítja. Ugyanígy elviszi az Imperial vékony 300 milliós profitját, és veszteségbe fordítja a céget a rendkívüli hozzájárulás ötször nagyobb összege.

Ebből a szempontból is egyetlen fontosabb kivétel lehet a piacon: a Continental Dohányipari Zrt. 260 milliós tavalyi nyereségéből körülbelül 50 millió forintot csípne le a Szatmáry-féle adó, de még így is nyereséges maradna.

De ezt végül nem a dohánygyárak fizetik ki

Szinte biztos, mert nagyon más megoldás nem marad – az ország elhagyása mellett –, hogy a dohánygyárak nem nyelik le az extra terhet. Hanem a dohányosokra terhelik, de a folyamat végén az amúgy is burjánzó illegális cigarettapiacnak ad lendületet az újabb beavatkozás. Az egyik dohánygyártól azt hallottuk, hogy a különadót biztosan áthárítják, és dobozonként 70-80 forint áremelés lesz csak emiatt.

Az áremelés a dohánygyárak szerint a feketepiacot fogja növelni, ami az eddigi emelések és a trafikok miatt is nagyon megugrott. Hogy mennyire virágzik az illegáliscigaretta-piac, a hvg.hu riportja is jól illusztrálja.

A feketeáru kereskedelme miatt végül az állam jövedéki adó- és áfabevételei fognak csökkenni. Tavaly 425 milliárd forintot fizetett be a dohányipar a költségvetésbe jövedéki adóként és áfaként.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!