szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Felújítják, majd megnyitják a közönség előtt a prágai csőpostát, amely az egyetlen épségben és működőképes állapotban fennmaradt csőposta a világon.

125 éve, 1887. augusztus 6-án helyezték üzembe a prágai csőpostát, amely a múlt század kilencvenes évek elejéig működött teljes kapacitással. Néhány prágai intézmény és cég azonban egészen a 2002-es nyári hatalmas árvízig használta ezt a szolgáltatást.

"A csehszlovák postai és távközlési szolgáltatások kettéosztása után (1993) a prágai csőposta a cseh Telekom (ma Telefónica O2) tulajdonába került. A Telekom hosszú ideig nem tudott mit kezdeni a csőpostával, működőképes állapotát azonban megőrizte. Hosszú tárgyalások után azonban két hónappal ezelőtt a csőposta magántulajdonba került, egy magánvállalkozó megvette" - közölte a Právo című prágai lappal Ivo Mravinac, a Cseh Posta szóvivője.

Zdenek Drazil, az új tulajdonos azt állítja, hogy konkrét tervei vannak a csőpostával. "Ez a világon az utolsó működőképes csőposta. Szeretnénk felújítani és újra működésbe helyezni. Felmértük a helyzetet, van rá igény" - nyilatkozta Drazil az újságnak. Úgy véli: a csőposta nagyon érdekes lehet az iskolások számára, egy-két állomását a turisták is látogathatják majd.

"A csőposta működési elvei kitűnő segédeszközt jelenthetnek a fizikális törvények tanításában. A csőposta meglátogatása érdekes lehet a diákok számára. Meggyőződésem, hogy a csőposta egyes állomásai - például a prágai várban vagy a főposta épületében - a turisták figyelmét is felkelthetik. Lehetővé tesszük, hogy a csőposta által leveleket, képeslapokat is küldhessenek az érdeklődők”. Azt nem hozták nyilvánosságra, mennyiért kelt el a csőposta.

A prágai csőposta központja a belvárosban, a főposta épületében van.

Az 1887-es induláskor a prágai csőposta hossza mindössze három kilométer volt. A múlt század harmincas éveiben azonban már öt vonala volt, hossza meghaladta az 50 kilométert. A csőpostát gyorsaságáért és megbízhatóságáért úgy a posta, mint a minisztériumok, a különböző intézmények, bankok, szerkesztőségek is nagyon kedvelték. A szocialista rendszer utolsó éveiben naponta átlagban 30 ezer küldeményt továbbítottak a csőpostán keresztül. Prágai legendák szerint a hivatalos szabályokat megkerülve olykor illatos szerelmes leveleket, sőt, néha uzsonnát is szállítottak a csőposta tartályai.

"A föld alatti csövekben légnyomás továbbította a csőposta tartályait a prágai hálózatban. A prágai csőposta küldeményeinek gyorsasága 10 méter volt másodpercenként" - jegyezte meg Martin Jahoda, a prágai Postamúzeum munkatársa.

Az első csőpostát - Pneumatic Despatch Railway néven - Londonban helyezték üzembe 1863-ban.

Bár a városi csőpostákat márt meghaladta a kor, tény, hogy ezt a küldeménytovábbítási módszert néhány helyen még manapság is használják Prágában. "Csőposta működik Prága legnagyobb egészségügyi intézményében, a Motol egyetemi kórházban. Motolban így továbbítják az egyes munkahelyek között a biológiai anyagokat. A Budejovická téri hatalmas Billa szupermarketben pedig ilyen csőpostán küldik az üzletközpontba a pénztárosok a pénzeket" - tette hozzá Martin Jahoda.

Évszázadokon át császárok és királyok szava nélkül nem dőlhetett el, ki legyen a katolikus egyház legfőbb pásztora

Évszázadokon át császárok és királyok szava nélkül nem dőlhetett el, ki legyen a katolikus egyház legfőbb pásztora

Lakossági állampapírok privátbanki szemszögből

Lakossági állampapírok privátbanki szemszögből

Feltartóztattak egy tankert, amely megrongálhatta a Finnország és Észtország közötti villamosvezetéket

Feltartóztattak egy tankert, amely megrongálhatta a Finnország és Észtország közötti villamosvezetéket

Eldőlt már a készpénz és a bankkártya "csatája"?

Eldőlt már a készpénz és a bankkártya "csatája"?