Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d74bfa45-b027-4d91-bedd-0ca8bee98b70","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A szoknya vagy nadrág pedig csak sötét lehet. Ez már december 1-től hatályban volt, de most január 1-től újra elrendelték.","shortLead":"A szoknya vagy nadrág pedig csak sötét lehet. Ez már december 1-től hatályban volt, de most január 1-től újra...","id":"20241223_Annyira-fontos-az-ugyintezok-feher-bluza-es-inge-hogy-a-kozigazgatasi-miniszter-meg-egyszer-kiadta-ugyanazt-a-rendeletet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d74bfa45-b027-4d91-bedd-0ca8bee98b70.jpg","index":0,"item":"1acbdb8d-a334-4d02-8f86-7b3d4f72c835","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_Annyira-fontos-az-ugyintezok-feher-bluza-es-inge-hogy-a-kozigazgatasi-miniszter-meg-egyszer-kiadta-ugyanazt-a-rendeletet","timestamp":"2024. december. 23. 20:12","title":"Annyira fontos az ügyintézők fehér blúza és inge, hogy a közigazgatási miniszter még egyszer kiadta ugyanazt a rendeletet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor kormányfő a 8. lett az aktív képviselők sorrendjében, összesen 51 alkalommal beszélt az Országgyűlésben.","shortLead":"Orbán Viktor kormányfő a 8. lett az aktív képviselők sorrendjében, összesen 51 alkalommal beszélt az Országgyűlésben.","id":"20241223_Egyszer-sem-szolalt-fel-a-parlamentben-11-fideszes-es-egy-ellenzeki-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4.jpg","index":0,"item":"4b856748-d960-4b88-bcaf-2db786a149ed","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_Egyszer-sem-szolalt-fel-a-parlamentben-11-fideszes-es-egy-ellenzeki-kepviselo","timestamp":"2024. december. 23. 07:57","title":"Idén egyszer sem szólalt fel a parlamentben 11 fideszes és egy ellenzéki képviselő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adc01035-4baf-429a-82a5-8c8113c075e2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke sok boldogságot és csodálatos mézesheteket kívánt a miniszternek. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke sok boldogságot és csodálatos mézesheteket kívánt a miniszternek. ","id":"20241223_gulyas-gergely-eskuvoje-magyar-peter-gratulalt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adc01035-4baf-429a-82a5-8c8113c075e2.jpg","index":0,"item":"9dcc17e3-4c54-4012-9961-74689823cc9d","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_gulyas-gergely-eskuvoje-magyar-peter-gratulalt-ebx","timestamp":"2024. december. 23. 15:38","title":"„Kicsit sem szégyelled magad, Geri?” – így gratulált Magyar Péter Gulyás Gergely esküvőjéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d86037f-b42e-47d1-a2fe-3360ba3d932e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A libanoni Hezbollah ellen elkövetett csipogós merénylet hátteréről az izraeli titkosszolgálat két egykori embere beszélt a CBS News-nak.","shortLead":"A libanoni Hezbollah ellen elkövetett csipogós merénylet hátteréről az izraeli titkosszolgálat két egykori embere...","id":"20241223_izrael-moszad-hezbollah-felrobbantott-csipogo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d86037f-b42e-47d1-a2fe-3360ba3d932e.jpg","index":0,"item":"b6a024ab-fc93-4861-98eb-40a014827f80","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_izrael-moszad-hezbollah-felrobbantott-csipogo","timestamp":"2024. december. 23. 14:59","title":"„Fogalmuk sem volt arról, hogy a Moszaddal dolgoznak” – volt titkosügynökök tárták fel a csipogós akció hátterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49e9aee0-8104-43e5-ad63-b8102860a65a","c_author":"Bábel Vilmos","category":"elet","description":"A diktátorfeleségek élete sem csak pénz és csillogás. ","shortLead":"A diktátorfeleségek élete sem csak pénz és csillogás. ","id":"20241223_A-Kreml-szerint-nem-akar-valni-Aszad-felesege-plane-nem-azert-mert-nem-tetszik-neki-Moszkva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e9aee0-8104-43e5-ad63-b8102860a65a.jpg","index":0,"item":"82c7f6c5-4d08-4a72-9694-e32d95baff7c","keywords":null,"link":"/elet/20241223_A-Kreml-szerint-nem-akar-valni-Aszad-felesege-plane-nem-azert-mert-nem-tetszik-neki-Moszkva","timestamp":"2024. december. 23. 18:15","title":"A Kreml szerint nem akar válni Aszad felesége, pláne nem azért, mert nem tetszik neki Moszkva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"906de850-e55c-4a24-b988-b5a3bd75c02b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ünnepi szívfájdalom fülbemászó zenéje és emblematikus videója összenőtt a karácsonnyal, és még mindig megunhatatlan. ","shortLead":"Az ünnepi szívfájdalom fülbemászó zenéje és emblematikus videója összenőtt a karácsonnyal, és még mindig megunhatatlan. ","id":"20241223_last-christmas-40-eves-george-michael-wham","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/906de850-e55c-4a24-b988-b5a3bd75c02b.jpg","index":0,"item":"80fa5bf4-da71-476a-9b31-bd8a404e2726","keywords":null,"link":"/elet/20241223_last-christmas-40-eves-george-michael-wham","timestamp":"2024. december. 23. 12:52","title":"40 éves a Last Christmas – a dal, amely nélkül ma már nincs karácsony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afebaf70-f7be-47a2-88b4-779a9729d0c9.jpg","index":0,"item":"c020c901-dcb8-4d48-b3fc-ff739a67afe3","keywords":null,"link":"/360/20241223_hvg-ivanyi-blanka-orszagot-lanyomnak","timestamp":"2024. december. 23. 08:00","title":"Iványi Blanka: Országot lányomnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Közel a 400-as dollár még mindig.","shortLead":"Közel a 400-as dollár még mindig.","id":"20241223_A-forint-melypontokat-ostromolva-keszul-a-karacsonyra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"f7de50f0-24c3-46b9-ad30-2e1adf955bc2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241223_A-forint-melypontokat-ostromolva-keszul-a-karacsonyra","timestamp":"2024. december. 23. 14:51","title":"A forint mélypontokat ostromolva készül a karácsonyra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországon 1895-ben jelent meg az első gépkocsi, Hatschek Béla optikus-műszerész Budapesten használta Benz-Velo típusú, egy lóerős motorral hajtott járművét. Az első teherautó néhány hónap múlva tűnt fel Budafokon, ezzel a Törley-pezsgőgyár korszerűsítette áruszállítását. A Pesti Magyar Kereskedelmi Bank az 1890-es évek végén buszokkal és teherautókkal akarta a HÉV vonalait összekötni, de ez az infrastruktúra hiánya miatt nem valósult meg.
A motoros járművek közlekedését először 1901-ben szabályozták. A rendőrség az 1900-ban alakult Magyar Automobil Club szakembereivel állította össze a főváros gépkocsi-forgalmi szabályrendeletét, ez előírta mind a gépjármű-vezetők, mind a járművek vizsgáztatását. Korlátozták a sebességet, a forgalmasabb utakon a személykocsik 20, a teherautók 6 km/órával haladhattak, a járműveket üzemi és kézifékkel, első-hátsó lámpával és dudával kellett felszerelni. Ekkor adták ki az első vezetői és forgalmi engedélyeket (1901-ben 49 vezetőnek és 38 járműnek) s a rendszámtáblákat is, bár nem mondták meg, hová kell elhelyezni azokat. Azt is előírták, hogy menet közben állandóan dudálni kell, s hogy a parkoló kocsikat tilos őrizetlenül hagyni.
Az első autót gyártó üzemek közt volt a Podvinecz és Heisler Malomberendezések Gyára, amely 1904-ben kezdett személykocsikat készíteni egy aacheni gyártól kapott tervekkel és alkatrészekkel. Phönix nevű kocsijaiból 1904-11 közt harmincat gyártottak.
Csonka János az általa tervezett autóban. Nem lett belőle gyáripar
Csonka János 1900-ban háromkerekű motoros levélgyűjtő járművet konstruált a Postának, tengelykapcsoló és sebességváltó nélkül, igen egyszerű szerkezettel, mivel a javításhoz nem volt szakember. A 2,3 lóerős triciklik főleg Pesten jártak, vezetőjük mellett 50 kilós postazsákkal, csúcssebességük 25 km/óra volt. 1900. november 19-től 25 évig álltak a Posta szolgálatában, ezeken jelent meg először az alumínium szerkezeti anyagként.
A Magyar Királyi Posta- és Távirdaigazgatóság 1903-ban írt ki nemzetközi pályázatot postaautók beszerzésére, erre a vezető autógyárak legújabb típusaikat küldték. A zsűri egyhangú elismerését mégis Csonka János konstrukciója vívta ki, s a megrendelést is ő nyerte el. Kocsijainak négyhengeres motorja, két blokkból összeszerelt iker-hengertömbje, differenciálműve, két lánckerekes hátsótengely meghajtása, sorosan kapcsolt sebességváltója volt, s golyóscsapágyat alkalmazott mindenütt. A győri Magyar Waggon és Gépgyárban folyó szerelést Csonka vezette, megalapozva a későbbi Rába autógyárat.
Az első magyar gyártmányú autó a Közlekedési Múzeumben. Postai megrendelésre
Csonka első magyar gyártmányú gépkocsija 1905. május 31-én indult el kétezer kilométeres próbaútjára a Műegyetem udvaráról s a Felvidék, Erdély és az Alföld alig kiépített útvonalain, üzemzavar nélkül ért haza – ettől számítják a magyar autógyártást. A négyütemű, vízhűtéses motorral ellátott csomagszállító autó 26 km/óra átlagos, 35 km/óra csúcssebességet ért el. A kocsikat Doxának nevezték megbízhatóságuk miatt, a 2 köbméter hasznos térfogatú járműveket 1906. január 15-től alkalmazta a Posta.
Csonka János a Magyar Automobil Club alapító tagja volt, s a Club elnöke, Zichy Béla számára is készített egy 25 lóerős személykocsit, több újítással, a jármű évtizedekig működött hibátlanul. A Posta két 16 lóerős kocsit rendelt Csonka tervei szerint a Röck István Első Brünni Gépgyártól 1908-ban. Ezek voltak az első magyar gyártmányú gépkocsik, melyek nemzetközi versenyen vettek részt, a Német Autó Club által kiírt Berlin-Zsolna-Budapest-München-Berlin útvonalon. Hibapont nélkül végeztek, egyikük helyezést ért el.
Csonka 1909-ben épített kocsija az 1930-as években is futott, az 1934-es margitszigeti versenyen szépség-díjat nyert. Ez 4 lóerős, egyhengeres kisautó volt, a motor hengerfurata 90 mm, lökete 100 mm volt, a sebességváltóval egy tömböt alkotott. Csonka kardánhajtást alkalmazott lánc helyett, s termoszifon hűtést használt, maga gyártotta a motort, hajtóművet, kocsiszekrényt és alvázat is. Ebből három darab készült, ezek voltak az első magyar kardános gépkocsik.
Szám Géza és Hóra Nándor is építettek ebben az időben gépkocsikat, Peugeot-alkatrészekből szerelve össze azokat, ám ezek egyedi darabok voltak, gyártáshoz nem volt sem tőkéjük, sem ipari hátterük. A Röck Gépgyár Csonka János tervei szerint 11 ülőhelyes autóbuszt készített, ez 1910. augusztus 1-én állt a Postánál forgalomba. 10 darab készült belőlük, és Csonka tervei alapján tehergépkocsit is gyártottak. A Weatinghouse cég 1908-ban Aradon alapította meg a Magyar Automobil RT Arad - MARTA gyárat. Itt készültek Budapest emeletes buszai, és az évtizedekig futó szürketaxik is. (Panoráma)
Egy magyar cég, a Dension Audio System Kft. által kifejlesztett és gyártott rendszer, az ice>Link Plus, segítségével honosodhat meg az autókban a világ kétség kívül legismertebb mp3 lejátszója, az Apple iPod.
Németországban egy év alatt 11,3 százalékra nőtt az Opel piaci részesedése, amit a cég azzal magyaráz, hogy jelentősen javult a márkához tartozó típusok minősége. Most piackutatók is igazolták, hogy a vásárlók a minőséget legalább annyira fontosnak tartják, mint az árat.
Csütörtöki jelentés szerint a MAN német teherautógyár még keresi új kelet-európai gyártóbázisának helyszínét, a lehetséges országok Lengyelország, Szlovákia és Magyarország.
Sikerre vitte a benzinfaló Egyesült Államok autósainak körében a hibrid autókat a világ második legnagyobb autókonszernje, most pedig be akarja bizonyítani: a benzin-befecskendezéses motor a múlté, a jövő a hibridé.
Míg korábban csak a luxusautókra volt jellemző az extra felszereltség, néhány éven belül a hátsó ülésbe épített videokonzolok, a fedélzeti navigációs rendszerek, valamint a vezeték nélküli kommunikációs technológiák is széria felszerelésnek számítanak majd az autógyártók többségénél.
A japán Toyota a harmadik helyre utasította vissza az amerikai Fordot a világ autógyárainak eladási ranglistáján, és második lett a General Motors mögött - írja az amerikai Automotive News szaklap.
Zhonghua Zunchi és Jiangling Landwind - két kínai autó indul hódító útra a német piacon. Feladatuk hídfőállást kiépíteni Európában a többi kínai modellnek, amelyeket a sanghaji autószalonon nagyon is versenyképesnek találtak az autóipari szakemberek. (Galériánkban megtekinthetik az autókiállítás legszebb modelljeit)