szerző:
Turcsán Tamás
Tetszett a cikk?

A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás a legdinamikusabban fejlődő támogatási modell az interneten. A néhány éve megszületett első oldalak mára hatalmas sikereket aratva valósítanak meg kreatív ötleteket, karitatív programokat vagy művészeti projektet.

A közösségi támogatási modell tulajdonképpen egyfajta előfinanszírozás, amelyben a támogatók megelőlegezik a projekt költségeit, és ezért cserébe általában megkapják a terméket vagy annak speciális változatait. Előértékesíthető könyvek, lemezek, innovatív termékek és művészeti projektek esetében egyre általánosabb, hogy így juthat pénzhez az, akinek jelenleg csak egy jó ötlete van.

Olyan könyvet írok, amilyet szeretnétek

Seth Godin marketingguru a 15. könyvére indított kampányt a világ legismertebb közösségi finanszírozási platformján, a Kickstarteren.  Az Icarus deception című könyv a tervezett 40 ezer dollár helyett 287 ezer dollár hozott az ismert írónak már akkor, amikor még egyetlen sor sem készült el belőle. A közösségi oldal látogatói közül mintegy 4200 ember gondolta úgy, hogy valamilyen formában szeretne tulajdonosa lenni a könyvnek. Nem véletlen a furcsa megfogalmazás, hiszen már 4 dollárért digitális előzetest kaphattak a támogatók, 22 dollárért pedig a kész könyvet is kézbe vehetik megjelenésekor. A rajongók extra meglepetésekért fizethettek kisebb-nagyobb felárakat, a lehetőségek között a 200 dolláros dedikált példánytól a limitált 11 00 dolláros ajánlatig, amelyben a támogató története is megjelenhet majd a könyvben. A könyv tervezett megjelenése 2013-ra várható.

A történet nem egyedi, a legnagyobb közösségi finanszírozási oldalak ma már naponta indítanak tucatnyi projektet különféle témákban. Ez lett Amerikában az új csodafegyver azok számára, akik már akkor biztosítani szeretnék a sikerüket, amikor még csak ötletként körvonalazódik a termékük.

A példánk kiválóan megmutatja, hogy megszületett egy új modell, amelyben nem attól függ egy könyv megjelenése, hogy kiadja-e egy készséges kiadó. Egyszerűen az olvasókat kérdezi meg a szerző arról, hogy van-e kedvük támogatni legújabb művét. Természetesen a közösségi finanszírozás nem korlátozódik a kiadványokra, az elmúlt három évben, amióta komolyabb sikereket könyvelhet el a módszer, szép lassan beépült a művészet több területére, illetve a kreatív és karitatív célok nagy része is így valósul meg mostanában. A siker titka a segítő szándék és a minimális jutalékkal dolgozó közösségi megoldás rendkívüli hatékony találkozása.

Megvalósult álmok

A Kickstarter a világ legjobb közösségi finanszírozási oldalaként hihetetlen forgalmat bonyolít, rengeteg álmot valósít meg. Az üzleti modellje végtelenül egyszerű, az ötletgazdák 30-45 napig gyűjthetnek az ötleteikre, és az ezen idő alatt összegyűlt pénz 95 százaléka a projektekhez vándorol. Mivel a működtetésre mindössze 4–5 százalékot kérnek el az közösségi finanszírozás kitalálói, ez minden eddigi finanszírozásnál olcsóbb és jobb lehetőség az alkotóknak, projektgazdáknak.

Ha a tervezett összeg nem gyűlik össze, a projekt sikertelen, a támogatók visszakapják a pénzüket. A megcélzott összegnek azonban nem ritkán a sokszorosa jelenik meg akár a projekt elindítása utáni pár napban, hatalmas anyagi sikerrel ajándékozva meg az ötletgazdákat.

2011-ben még óriási eredménynek tűnt egy-egy 100 ezer dollár feletti gyűjtés, de már a tavalyi év végén látszott, hogy valami megváltozott az első millió körüli projekt megvalósulásakor a Kickstarter projektjei üstökösszerű szárnyalásba kezdtek.

A média felkapta a projekteket, és egyre több emberhez jutottak el az oldal újszerű ötletei, találmányai. Szupersztárt csinált a legjobbakból és a legérdekesebbekből, ami a kisebbeket is sikeressé tette. A 2010-ben elindított 11 130 projekt helyett 2011-ben az oldal már 27 086 kampányt futtatott. Az elindított projektek mintegy fele (46 százalék) sikerrel zárja a gyűjtési időszakot, ez egyre több látogatót, érdeklődőt vonz. Az oldal által összegyűjtött támogatások 2011-ben 99,3 millió dollárra ugrottak, ami a 2010-es 27,6 millióhoz képest óriási növekedés.


2012 a sikertörténet egyértelmű folytatását mutatja, ugyanis az év elején néhány legendás játékfejlesztő veterán kampányában is sikerült a két-, illetve a hárommillió dolláros álomhatár fölé jutni. A média ekkor vetette fel komolyan, hogy az amerikai kockázati tőke kezdhet aggódni a befektetési célpontok beszűkülése miatt. A nyár eleje aztán végképp bebizonyította, hogy a modell olyan teljesítményekre is képes, amelyet soha, senki sem gondolt. Egy jó ötlet, a Pebble – iPhone és Android alapú karóra – minden idők legmagasabb támogatási összegét gyűjtötte össze, az egy hónapos időszak alatt 10, 2 millió dollárral gazdagítva az ötletgazdákat. A megcélzott 100 ezer dollár helyett, ennyit áldozott a közösség az innovatív ötlet megvalósítására, a mintegy 69 ezer támogató többsége átlagosan 100 dollárt dobott be a közösbe.

Az áttörés éve

2012 eddigi eredményei azt mutatják, hogy megtörtént a nagy áttörés, a tíz legjobban támogatott projekt összesített támogatási értéke már 30 millió dollár körül mozog. Érdekes adat, hogy a top 10-ben öt videojáték-fejlesztést és három technológiai újítást is találunk, illetve hogy egy zenei és egy képregény kampány is millió feletti összeget gyűjtött össze az elmúlt nyolc hónapban.

A Kickstarter sikere a felhasználók támogatói kedvén alapul. A felmérések szerint az átlagos támogató mindössze 25 dollárral járul hozzá a sikerhez, de ez évi 30 millió látogató esetében könnyen juttatja az ötletgazdákat elegendő támogatáshoz. Az oldal ma már elmondhatja, hogy komolyan versenyképes a multinacionális cégek innovációs tevékenységével, hiszen az itt befolyó összegek közvetlenül a feltalálókat gazdagítják, így a nagyok mellett olyanok is labdába rúghatnak, akik eddig esélytelenek voltak.

Erős kezdés

Kiváló példa, hogy a játékkonzol ipar három óriása – a Sony, a Microsoft és a Nintendo – mellett a Kickstarteren elindított androidos játékkonzol, az OUYA egy hónap alatt 142 ezer rajongót és 68 ezer támogatót gyűjtött, akik mintegy 8,6 millió dollárral segítették a projekt zökkenőmentes indulását.

Az OUYA gyönyörűen tervezett, Rubik kocka méretű hardverét annyira megkedvelte a közösség, hogy a szeptemberi megjelenést már a média is teljes figyelemmel kísérte. Meglepő módon az oldal ma már nem egyszerűen azért sikeres, mert azon támogatásokat gyűjthetnek a projektek kiagyalói, hanem azért, mert a kiemelt médiafigyelem miatt az egyik legjobb marketing eszköz azok számára, akik képesek a terveiket jól megfogalmazni, és így közvetlenül eljuttathatják termékük üzenetét a leendő felhasználókhoz, néhány perces videóba sűrítve.

Azóta persze megsokszorozódott a Kickstarteres ötletgazdák száma, de ekkora sikert még senkinek sem sikerült elérni. Az oldal látogatottsága ugrásszerűen növekszik annak ellenére, hogy projektet csak amerikai állampolgár indíthat. A modell világszerte követőkre talált, mostanra megjelentek az angol, német, brazil közösségi finanszírozási oldalak is. Az oldalak többsége úgy gondolja, hogy a lokális gondolkodás, lokális sikerekhez vezethet, de a Kickstarter nézettségét és támogatottságát jelenleg egyik sem képes megközelíteni.

Eközben Magyarországon

A közösségi finanszírozás első lépéseit januárban tették meg a magyar „kickstarterek”. Hirtelen három ilyen oldal is született. A creative selector, az Indulj.be és a kezdheted.hu körülbelül egy időben lépett piacra, nagy tervekkel és hasonló reményekkel.

A magyar közösség egyelőre még ismerkedik az új módszerrel, a projektgazdák még nem túl kreatívak, a közösség még nem elég adakozó, az online fizetési megoldások iránt továbbra is kevés a bizalom. Az egész modellt most tanulja mindenki, és lássuk be, még igen csak az elején tartunk.

Az áttörésre azonban bármikor sor kerülhez, mert az oldalak üzemeltetői továbbra is hisznek a projektjeikben, és igyekeznek minél több felhasználóhoz eljuttatni azokat.

A Creative Selector és az Indulj.be néhány projektet futtat, és arra igyekszik támogatókat gyűjteni, míg a Kezdheted.hu éppen újragondolja eddigi működését, új lehetőségeket keresve a sikerre. Az is látszik, hogy már elég sokan megnézik a projekteket, egy-egy like erejéig ki is mutatják, hogy mennyire kedvelik az adott ötletet, de a támogatói szám általában töredéke a like-oknak. Furcsa egyébként, hogy az amerikai oldalakon a like-ok száma egyáltalán nem mérvadó. A hazai oldalaknak meg kell tanítani a felhasználókat arra, hogy sok, akár a kisösszegű támogatással is megvalósulhat egy cél, és 4–500 ezer forint hamar összegyűjthető lenne, ha nagyobb lenne a támogatási kedv, a segítő szándék.

Új szemlélet

A közösségi finanszírozás jelenlegi legsikeresebb művelő itthon néhány százezer forintot voltak képesek eddig gyűjteni, hiába a jó projekt, a támogatásra érdemes cél. Valami hiányzik még, valami, amit világszerte hozzá lehetne adni a rendszerhez, valami, amitől minden olajozottabban működne. Ezt a változást hozhatja most meg egy új oldal itthon: az Összedobjuk.hu megjelenésével, elindulásával gyökeres en meglódult a közösségi finanszírozás ismertsége.

A hazai oldalak megindultak abba az irányba, hogy mind több emberhez juttassák el a projektjeiket, sőt már a televízióba is bejutott az egyik-másik közülük. A jó irány mindenképpen az, hogy egyre több ember ismerje meg a kreatív finanszírozás módszerét, és hogy egyre érdekesebb ötletek kerüljenek fel a kampányok közé. Kiváló példa erre az ismert játékújságíró első scifijének indulj.be kampánya, amelyben a támogatók olyan lehetőségek közül válogathatnak, mint a szerzővel való közös vacsora, vagy egy következő könyvben való megjelenés szereplőként.

Az Összedobjuk.hu újdonsága, hogy házhoz viszi a projekteket, tévéműsorokban mutatja be a nemes célokat. A legújabb magyarországi crowdfunding weboldal, a világ számos országában megjelenő nemzetközi hálózat részeként először köti össze a közösségi finanszírozást és a televíziózást. Így a gyűjtők sokkal nagyobb nyilvánosságot érnek el. Segít megvalósítani mindazok álmait, akik mernek álmodni, és tenni is akarnak érte. A támogatókat mobil applikációval is segítő magyar megoldás amerikai partnere – a pleasefund.com – pedig egyedülálló módon garanciát vállal a kampányok megvalósulására.

Hozzátenni a világhoz

A sikerhez persze szükség van azokra a szikrázó ötletekre is, amelyek magát a projektet teszik ismertté. Egy igazán jól felépített kampányban az ötletgazdák újabb és újabb részleteket osztanak meg rajongóikkal. Az oldalon elindított blogban rendszeresen tesznek közzé információkat a projekt előrehaladásával kapcsolatban, videók, képek, vázlatok segítségével mutatják be az ötletüket, és igyekeznek a felhasználókat is valamilyen módon bevonni a munkába, a folyamat részeseivé tenni őket .

A közösség finanszírozás tulajdonképpen annak a vágynak a kifejeződése, hogy valóra váltsunk egy álmot, esélyt adjunk egy jó ötletnek, segítsünk egy jó célt. Hozzátehetünk a világhoz, és büszkék lehetünk arra, hogy részesei voltuk valami új megszületésének. Ha sikerül a modellt itthon továbbfejleszteni, az akár további változásokat is hozhat a közösségi finanszírozásban, annak ellenére, hogy jelenleg azt gondoljuk a Kickstarterről, már mindent kitalált ebben a témában.

Ha további hasonló cikkek is érdeklik az IT világából, lapozza fel a rovatunk támogatásával készített IT Plusz 2013 kiadványt, amelyet megvásárolhat az újságárusoknál, vagy megrendelhet a HVG ügyfélpontján.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!