szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A háromdimenziós érzékelő és vizualizációs technológiák tagadhatatlanul elindultak világhódító útjukra. Miközben a Google robotpilótás autója már 500 ezer kilométert vezetett balesetmentesen, a Street View is engedélyt kapott, hogy hamarosan Budapest is bejárható legyen egy-egy virtuális kirándulás során. A jóslatok szerint a szoftverfejlesztések emberéletek százezreit menthetik meg, dollármilliárdokat spórolhatnak, forradalmasíthatják a telekommunikációt és az idegenforgalmat, ezért Magyarország vezetői kutatói is bekapcsolódtak a nemzetközi szintű innovációba.

Az önjáró járművek árnyékában, a fejlődés az utak mellett is folyik: kamerák nem csupán az autóban, de már minden utcasarkon vannak, és a mobil lézeres letapogató rendszerek (LIDAR) segítségével nem csak az előttünk lévő útrészt figyelhetjük meg, hanem folyamatosan feltérképezhetjük akár 100m sugarú környezetünket is. Ez nem csak a vezetést segítheti, hanem vizsgálhatjuk egy nagyobb terület forgalmát, felmérhetjük a közlekedési táblák és útfestések állapotát, bemérhetjük a környező házfalak távolságát, megkaphatjuk a háromdimenziós felületét.

Autóra szerelt LIDAR kamera
MTA SZTAKI

Az MTA SZTAKI Elosztott Események Elemzése Kutatólaboratóriuma (EEE), a legújabb eredményeit felhasználva, sikeresen alkalmazza a fent említett érzékelőket és modellező eljárásokat a városi biztonság növelésére, a közlekedés és az utcakép háromdimenziós modellezésére. „Intézetünk kutatói nemcsak elősegítik a telepített kamerarendszerek, valamint a mozgó háromdimenziós lézeres letapogatók adatainak összekapcsolását, de fuzionálják a levegőből vagy űrből készült felvételek információit is a földfelszíni nézőpontból kinyert két- vagy három-dimenziós adatokkal. A Kutatók Éjszakáján is bemutatott eszközeinkre támaszkodva a mérési adatokat dinamikusan dolgozzuk fel, majd időben és térben egyaránt változó modelleket készítve úgynevezett 4 dimenziós letapogató és felismerő eljárásokat hozunk létre.” – idézi Pintér Dániel Gergő, a SZTAKI sajtószóvivőjét a szervezet közleménye.

Míg bizonyos alkalmazások a társadalom számára láthatatlan módon próbálják életünket kényelmesebbé és biztonságosabbá tenni, az MTA SZTAKI két laboratóriumának – EEE és Geometriai Modellezés és Számítógépes Látás - együttműködésével megvalósuló Integrált 4D projekt (i4D) célja éppen különböző valós és mesterségesen létrehozott világok elemeinek egyesítése egy közös virtuális térben, és annak újszerű látványelemekkel történő interaktív megjelenítése a felhasználó számára.

Dr. Benedek Csaba, a projekt vezetője szerint a hagyományos utcakép (például a Google Streetview) modelleken a felhasználó egy előre rögzített útpályán halad, ahonnan körbenézve egy-egy pillanatképet lát az utcáról. “Mi olyan valódi 3D utcamodelleket készítünk, amelyek tetszőleges nézőpontból megtekinthetők, a bennük lévő alakzatok körüljárhatók, mozgó személyek vagy járművek helyezhetők el és jeleníthetők meg bennük, és a modell interaktívan módosítható például újabb tereptárgyak behelyezésével, vagy a házfalak átfestésével.”

Az MTA SZTAKI 4D Stúdiójában magunkról is készíthetünk négydimenziós felvételeket, például séta vagy tánc közben, és ezt követően mozgó modelljeink tetszőleges színhelyen bukkanhatnak fel a virtuális városban. Az i4D rendszert ezután az intelligensvárosi felügyeletet végző modulokkal összekapcsolva az elkészült helyszínmodellben valós időben jeleníthetjük meg az utcai vagy mobil érzékelők aktuálisan mért adataiból felismert dinamikus eseményeket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!