Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
A szocialista Balogh Artúr azt bizonygatja: a cigány jogosan veszi el a másét. Mi ez, ha nem a "cigánybűnözés" fasiszta ideológiájának alátámasztására tett kísérlet?
Azt mondja egy kedves ismerősöm, helyre kéne tenni ezt a "cigányország királyaként" blogoló, amúgy meg MSZP politikusi színben ámokfutó Balogh Artúrt. És hogy inkább mi, cigányok, és ne hagyjuk a szégyent magunkon száradni...
– Hát tegye őt helyre a pártja! – mondom én zsigerből. Az, aki kiválasztotta magának, megbízta és támogatja.
Mert bizony ez a példa is fényesen bizonyítja, hogy itt nem másról, ugyanarról van szó újra meg újra: a politikai pártok a saját cigányképükbe illeszkedő fekete pártkatonát keresnek, és addig mennek, amíg ilyet nem találnak. Ezzel a színre színt játszó megtévesztéssel aztán abban reménykednek, hogy nő a táboruk a színesek között. Pontosan ugyanez a logikája a Fidesz-Lungodrom barátságnak, ezért hallgatott a mi jó Flórink, miközben sorozatgyilkosság terrorja söpört végig az országon. De ő néma maradt, mint a csuka, nehogy pártja ellenére bukjon ki a száján egyetlen szó is.
Tévedés ne essen, nem az a baj, ha egy pártnak fekete katonái is vannak, a baj az, ha fekete politikájuk nincsen hozzá, és csak dísznek használják őket. Eszük ágában sincs igazi programot, a változást jelentő új minőséget megfogalmazni, maradnak csak a lózungoknál. Vagy legfeljebb ígérnek – mert olyan szegények még sohase voltak, hogy ígérgetésre ne telljen – aztán kérnek még további bizalmat, hogy majd legközelebb... de ígéretekkel már tele a padlás!
Ebből a szempontból tisztelet illeti Osztojkán Ágnest, aki oktatáspolitikusként határozta meg magát a saját pártjában és nem elégedett meg a neki szánt szereppel, s most, ha a pártja nem engedi őt kibontakozni, hát kalapot emelt nekik.
És nem állhatom meg, hogy fel ne emlegessem a Phralipe Független Cigány Szervezetet 1989-ből. Mi ezt másképp csináltuk!
A francia forradalom 200. évfordulóján tanácskozásra hívtuk valamennyi frissen megalakult demokratikus politikai pártot. Téziseinket raktuk eléjük, és azt kérdeztük: melyik párt kívánja képviselni a mi, változást hozni képes álláspontunkat? Válaszolhatta volna mindegyik, hogy igen, elfogadjuk, rendben, ha a ti alulról építkező szervezetetek ezt kívánja, magunkévá tesszük, képviseljük, egyetértünk veletek. De a kérdésre csak a Szabad Demokraták válaszoltak: nevezzétek meg képviselőiteket, akik hitelesen végigviszik ezt a Parlamentben! Aztán a nevünkben bátran kiálló Horváth Aladár már négy év múlva nem kellett nekik, csak az addigra pártkatonává vedlett Hága Antóniát tartották meg. Miközben olyan kisebbségi törvényt fogadtak el, hogy a többségnek joga volt megválasztani a kisebbségek vezetőit, munkanélküliségbe taszították a romák 90 %-át mindenféle képzés, átképzés nélkül, munkahelyteremtés nélkül hagyva őket, kisebbségi intézményeink pedig máig nincsenek.
Ennyi idő után muszáj kimondanom hangosan is: Osztojkán Béla, elnök úr, szegény íróember létedre, te láttad jól! Akkor kellett volna nem hinni az illúziókban és valódi politikai pártot alapítani a Phralipéből, hogy megtanulhassa a világ, mit jelent a Testvériség! Hej, ha akkor... most nem itt tartanánk!
De vissza Balogh Artúrhoz: nem mondhatom, hogy képzetlen, hiszen politológiát tanult az egyetemen, de hogy zavaros és önveszélyes a gondolkodása, az száz. Mert ő is elfogadja a világ kettészakítottságát! Nem látja, hogy az éhező fekete és fehér ember pont ugyanúgy szenved, ha nincs mit adjon a gyereke szájába, ha nem bírja kiváltani a gyógyszert, ha nem tud fűteni télvíz idején. De ő nem, nem a lehetetlen rendszer ellen szól, hanem azt bizonygatja, hogy a cigány szegény jogosan veszi el. Mi ez, ha nem a "cigánybűnözés" fasiszta ideológiájának alátámasztására tett kísérlet? A másik oldalról! Miért nem volt ennyi lopás, amikor a fekete vonatok tele munkásokkal zakatoltak a városokba? Talán csak nem azért, mert a fekete munkások is meg tudták teremteni a saját családjuk boldogulását? Miért a nyomor állandósítása, a "lopás szabadsága" mellett érvel, miért nem munkát, kenyeret követel?
Miért nem a szegénységet és kiszolgáltatottságot teremtő rendszer ellen szól? Vagy a hátrányos megkülönböztetés ellen, hiszen a romák munkanélkülisége tízszerese az országos átlagnak! Vagy miért nem a nemzetiségi elnyomás ellen szól, hogy negyedszázaddal a rendszerváltás után se egy múzeumunk, se egy színházunk, se egy kulturális központunk?
A romák mindig pontosan tudták és tudják, hogy az emberség – igen, csakis az – határozza meg az embert. És minden embernek vannak vágyai, bajai, álmai – éppen ez az, amiért lehet a másikkal kapcsolatba lépni. És alkalmazkodni kell, egymáshoz, nekünk is másokhoz, s másoknak mihozzánk, szomszédhoz, munkatárshoz, iskolatárshoz, a lakóhelyünkhöz és tágabb közösségünkhöz, Magyarországhoz is, amit egyre nehezebbé tesz az ellenünk folyó háborús propaganda, a gyűlölködés, a kitaszítás. Mert nem csak szükségleteink vannak, s amik vannak, pont ugyanolyanok, mint a többi embernek – de van lelkünk is. Ami ebben a mai világban, bizony keserű.
Utószó: egyébként az MSZP az abszolúte esélytelen 106. helyre tette Balogh Artúrt. Nem úgy a Svéd Feminista Kezdeményezés, amely párt EP-listájának élén szerepel a cigány asszony, Soraja Post, aki közösségét az Európai Roma Fórum nemzetközi szervezetben is képviseli.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.