Csudajó lenne az oktatás is, kár, hogy nem jut mindenkinek. Kósa Lajos egyszerű és hazug világa.

Kósa Lajos szerint az oktatás eredményeit a szegregátumok húzzák le. Logikus. Mert máshol minden ragyogóan megy... nem is értem a tiltakozó elitgimnáziumokat. Jól benéztek valamit.

Most már azt is tudjuk Kósa Lajostól, hogy három lépésben lesz átalakítva az oktatás, az első, ami már sikeresen megvalósult, hogy az önkormányzatoktól elkerültek az iskolák, a második, ami meg épp sikeresen zajlik, az a pedagógus-életpályamodell, és ha jól értem, a harmadik sikertörténet az integráció írmagjának az eltörlése lesz. Mert Kósa úr azt mondja, az integráció dogma és kudarc. És huszonöt éve nincs eredménye.

Az ilyen kinyilatkoztatások persze veszélyesek. Ilyet nem is mond egyszerű halandó, ilyet leginkább a politikusok szájából hallani.

Mert a helyzet azért nehezen intézhető el ilyen egyszerűen, pláne, ha folyamatában nézzük a dolgot. Amit adatokkal is szeretnék igazolni. Hogy érthetőbb legyen neki is, hajdú-bihari adatokkal teszem ezt.

Szóval itt Hajdú-Bihar megyében is mindig megtapasztalható volt az oktatásban is a szegregáció. Ugyanúgy, mint máshol. Az elmúltnyócévben is. De nem annyi, mint azelmúlthatévben. Mert ez utóbbi időszakban megugrott a szegregált oktatási intézmények száma.

Ugrásszerűen megnőtt a szegregálódott állami iskolák száma, párhozamosan az egyházi iskolák hálózatának visszaállításával. Mert úgy látszik, ez ma fontosabb kérdés, mint a szegregáció felszámolása az oktatásban. Az egyházi fenntartók pluszkedvezményekkel, támogatással, kétféle iskolát tartanak fent. Elenyésző százalékban halmozottan hátrányos helyzetűeket oktatókat (ilyet a megyénkben nem tudok... de talán az elhíresült nyíregyházi huszártelepi iskola sokaknak ismerős), és nagy százalékban olyat, ahol nincsenek problémás, halmozottan hátrányos helyzetűek, zömmel cigányok.

Ez pedig szegregáló hatást indított, ennek már évek óta jól látható jelei vannak, az egyházihoz földrajzilag legközelebb eső integrált állami iskolákból így lettek szegregálódottak. Ilyen van az alábbi grafikon oszlopai szerinti megyei településeken. Nincs még rajta Komádi, ahol ebben a tanévben nyitott iskolát az egyház, három osztállyal, ami rögtön három szegregált cigányosztályt eredményezett az állami iskolában.

Lehet persze azt mondani, hogy ezek az iskolák a hibásak. Meg azt is, amit szintén nemrég hallottunk, hogy ezek a pedagógusok. Azt meg már korábban megtudtuk, hogy ugye mindenki maga felel a sorsáért.

Mindenki hibás, csak a rendszer nem. Ami ugyan szegregált iskolák sorát termeli ki, ami kényszeresen központosít, ami nem hajlandó szembenézni a szociokulturális környezettel, ami képtelen megfelelő technikai feltételeket biztosítani az oktatáshoz, ami a pedagógusok figyelmét és energiáját az adminisztrációba fojtja, ami 16 évesen (természetesen őket hibáztatva) kiteszi az iskolarendszerből őket, ami hagyja, hogy összedőljön ez az egész, majd a romokon ülve megállapítsa: amúgy sikeres volt ez is. Csak most még nem látszik.