Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7fe028b2-1dec-4e52-8e11-5209427d675e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hatályos jogszabályok szerint ugyanis Budapesten legfeljebb 90 méteres épületeket lehet építeni.","shortLead":"A hatályos jogszabályok szerint ugyanis Budapesten legfeljebb 90 méteres épületeket lehet építeni.","id":"20250120_rakosrendezo-mini-dubaj-grand-budapest-lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fe028b2-1dec-4e52-8e11-5209427d675e.jpg","index":0,"item":"bc844c59-3d36-42b4-a0a6-0bb912737062","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_rakosrendezo-mini-dubaj-grand-budapest-lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","timestamp":"2025. január. 20. 16:52","title":"Lázár János minisztériuma nem támogatja 500 méteres felhőkarcolók építését Rákosrendezőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd494c11-f563-4dcd-8640-ea2007cc1ed8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Technikailag képesek lehetnek az automaták kezelni a befőttesüvegeket, de ha úgy is döntenének, hogy ezeket is visszaválthatóvá teszik, még egy nagy vizsgálatot végig kellene csinálni.","shortLead":"Technikailag képesek lehetnek az automaták kezelni a befőttesüvegeket, de ha úgy is döntenének, hogy ezeket is...","id":"20250120_Mohu-befottesuveg-visszavaltos-uveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd494c11-f563-4dcd-8640-ea2007cc1ed8.jpg","index":0,"item":"ef89a298-e8cb-4fa8-938a-f2125b121d95","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Mohu-befottesuveg-visszavaltos-uveg","timestamp":"2025. január. 20. 09:55","title":"Vizsgálja a Mohu, hogy a befőttesüveg is visszaváltós legyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","shortLead":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","id":"20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7.jpg","index":0,"item":"7b73ef96-0723-4159-a05b-937ceb178290","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","timestamp":"2025. január. 21. 16:00","title":"Toroczkai a zsidózó sorokat üdvözli Majka új klipjében, Pottyondy Edina pedig már csak egy dologra vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d780b466-45d7-4132-a321-325e5cb36b49","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke arról is beszélt, hogy milyen fázisban van a képviselőjelöltek választása.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke arról is beszélt, hogy milyen fázisban van a képviselőjelöltek választása.","id":"20250121_Magyar-Peter-azon-a-hetvegen-tart-evertekelo-beszedet-amelyen-Orban-szokott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d780b466-45d7-4132-a321-325e5cb36b49.jpg","index":0,"item":"7e6e5db2-0dd9-4caa-b361-b2c91441e0ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Magyar-Peter-azon-a-hetvegen-tart-evertekelo-beszedet-amelyen-Orban-szokott","timestamp":"2025. január. 21. 07:47","title":"Magyar Péter azon a hétvégén tart évértékelő beszédet, amelyen Orbán szokott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86a9a821-b328-41f7-8cb2-983b71aede9d","c_author":"László Ferenc","category":"360","description":"Immár túl születésének 101. évfordulóján, Maria Callas mindenütt előkerül: filmen, könyvekben, műsorok és cikkek garmadájában. Csak mintha minden más fontosabb lenne az életéből, mint épp az, ami megkülönböztette őt a hétköznapi emberektől: a művészete.","shortLead":"Immár túl születésének 101. évfordulóján, Maria Callas mindenütt előkerül: filmen, könyvekben, műsorok és cikkek...","id":"20250120_hvg-maria-callas-film-angelina-jolie-konyvek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86a9a821-b328-41f7-8cb2-983b71aede9d.jpg","index":0,"item":"153a921b-50ad-47a1-9e7c-32d6190728a1","keywords":null,"link":"/360/20250120_hvg-maria-callas-film-angelina-jolie-konyvek","timestamp":"2025. január. 20. 19:30","title":"Angelina Jolie filmje hű tudott maradni Maria Callas akaratához, és meg merte mutatni, hogy hajómágnás szerelme csúnya volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84794a12-9c9c-4407-b51c-ee01444807f1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A techmilliárdos szerint az ellene bevetett „piszkos trükkök” nem ütik meg a mércét. ","shortLead":"A techmilliárdos szerint az ellene bevetett „piszkos trükkök” nem ütik meg a mércét. ","id":"20250121_elon-musk-karlendites-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84794a12-9c9c-4407-b51c-ee01444807f1.jpg","index":0,"item":"3f6e8240-fc12-4b18-b5cf-8949de06121a","keywords":null,"link":"/elet/20250121_elon-musk-karlendites-reakcio","timestamp":"2025. január. 21. 11:58","title":"Elon Musk reagált a karlendítése miatti kritikákra, szerinte unalmas, hogy vannak, akik mindenkiben Hitlert látják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2daa0fa-60cc-4679-adb6-38c7b875259d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Pénteken halálra ítélték, hétfőn pedig végre is hajtották az ítéletet a 62 éves férfival szemben.","shortLead":"Pénteken halálra ítélték, hétfőn pedig végre is hajtották az ítéletet a 62 éves férfival szemben.","id":"20250120_kina-csuhaj-gazolas-merenylet-halalos-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2daa0fa-60cc-4679-adb6-38c7b875259d.jpg","index":0,"item":"a032676c-3d91-4a52-91c2-799dbd82cf35","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_kina-csuhaj-gazolas-merenylet-halalos-itelet","timestamp":"2025. január. 20. 10:31","title":"Kivégezték Kínában a novemberben 35 embert halálra gázoló férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f6d3a55-08b1-4db9-ad90-3ece571c47ae","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Székely Veronika Patrícia egy kerületi gyermekotthonból ismeretlen helyre távozott.","shortLead":"Székely Veronika Patrícia egy kerületi gyermekotthonból ismeretlen helyre távozott.","id":"20250121_Eltunt-egy-14-eves-lany-a-X-keruletbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f6d3a55-08b1-4db9-ad90-3ece571c47ae.jpg","index":0,"item":"a9f475ff-e95d-4f83-a513-51ddd58ae7b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Eltunt-egy-14-eves-lany-a-X-keruletbol","timestamp":"2025. január. 21. 10:14","title":"Eltűnt egy 14 éves lány a X. kerületből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bringás sztráda, zöldhullám: így kell biciklis fővárost építeni
szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Milyen helyi hatások, törekvések és döntések vezettek oda, hogy egyes nyugat-európai nagyvárosokban mára többen közlekednek két keréken, mint autóval vagy tömegközlekedéssel. Ennek járt utána a hvg.hu, bringás városok következnek.
Most esett meg először Amszterdam történetében, hogy a közlekedési statisztikai adatok szerint számszerűen is többen ülnek biciklire, mint autóba. Az EuroBike közlése szerint 2005 és 2007 között naponta 0,87-szer szálltak kétkerekűre és csak 0,84-szer gépkocsiba a városban közlekedők. A statisztikák szerint miközben 1990-hez képest 14 százalékkal csökkent az egy főre jutó napi autóhasználat a városban, 36 százalékkal nőtt a bringával megtett utak száma. A holland statisztikai adatok citálása kapcsán azonban zsigerből a közlekedési kultúra fejlettségével, illetve a síkon tekerés könnyű voltával védekeznek az autójuk nélkül az életet nehezen elképzelő magyarok.
Ne elégedjünk meg azonban ezzel a felszínes válasszal, hanem próbáljuk meg összegyűjteni azokat a – domborzati viszonyokon kívüli – tényezőket, melyek nyomán a kerékpározás tarolni kezdett egy-egy városban, régióban vagy akár országban. Az első felmerülő kérdés, hogy civil akaratra indul-e be a bicilklisbarát várostervezés, vagy annak felülről jövőnek kell lennie. László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke szerint a legtöbb általa ismert esetében egy-egy karizmatikus figura akarata nyomán vált szemponttá a kerékpározás kedvezményezése. Brüsszelben például – ahol az utóbbi években minden egyirányú utca a bringásoknak kétirányúvá vált, idén júniusban elindult a városi bérbicikli projekt, minden metrójáraton lehet szállítani kétkerekűt, s nagyszámú kerékpár-lekötő helyet telepítettek – Pascal Smet mobilitásért és városi közmunkáért felelős belga miniszter teljes mellbedobással végzett munkája volt kulcsfontosságú.
Noha Budapesten a civil kerékpáros aktivitás - László János szerint - európai szinten is megállja a helyét, az autós, útépítő és kőolaj érdekekkel szemben van egy óriási hátránya a „bringáslobbinak”, mégpedig az, hogy a bicikli utak építése, fenntartása és karbantartása aprópénz az autóutak építéséhez képest. Vagyis akik az eszetlen motorizációban és autóhasználatban érdekeltek, könnyen meggyőzik - itt nem részletezett eszközökkel - az önkormányzatokat – magyarázza a Kerékpáros Klub feje.
Karizmatikus figura nélkül is megtörténhet azonban a szemléletváltozás, melyre jó példa Santiago de Chile, ahol a civil nyomásra kezdte a város egy-egy útszakasz és városrész felújítása során előbbre sorolni a fenntarthatósági szempontokat, melynek egyenes következménye az átgondolt bicikliút-építés lett.
A témában publikáló szakemberek azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy a bringabarát infrastruktúra kiépítése sokkal kevésbé pénzügyi, s sokkal inkább szemléletváltás kérdése. A városvezetés feladata sokkal összetettebb annál, mint hogy kerékpárutakat épít; azoknak nem csak tervezetten kell behálóznia a várost, de szolgáltatói infrastruktúra, a biciklizésre csábító megoldások, de akár adókedvezmények is segíthetik a nyeregbe pattanást. És hogy mindez pontosan mit takar: mindenekelőtt azt, hogy az utak felújítása során nem a gyalogosoktól, hanem az autózható felületekből kell leválasztani a leendő bringasávot. A városi autózás, a vele járó dugókkal csakis így csökkenthető érdemben, így kaphatják vissza a városi tereket azok, akik a fenntartható közlekedési formákat választják, vagyis utóbbiakat ténylegesen csak így jutalmazza a városvezetés az autóhasználókkal szemben.
Új útburkolatjelzések felfestésén és néhány kiegészítő tábla kihelyezésén kívül például nem kerülne semmibe az autók számára egyirányú utcák bringás kétirányusítása, ahogyan az Nyugat-Európában szokás, s ahogyan a Belváros új főutcája tervben is bujtatottan szerepel. (Az ehhez szükséges Kresz-módosítás még nincs meg, de a tervek a kétirányú bringázást támogatják.) A kritikus helyeken megszokott egyirányúsítás így csak az autósokat sújtja, a biciklisek pedig gyorsan és szabadon jutnak át a forgalmas városrészeken, mely fokozza bennük a „biciklizés a megfelelő választás a városban” érzetet.
László János a hvg.hu-nak elmondta, nem csak számára elfogadhatatlan érvelés, de a fejlődést csírájában elfojtó gondolkodásmód az, amely szerint Magyarországon nincs mód bicikli utak építésére úgy, hogy a közúti forgalomtól vegyünk el egy aszfaltcsíkot. „Sokak azért nem nézik itthon jó szemmel a bicikliút-építéseket, mert nem az utcákból, hanem az amúgy is szűk járdákból vágják ki azokat” – teszi hozzá. A nyár elején a magyar sajtóban nagy teret kapott műdugó kérdése is tévútra futott akkor, amikor az autósok és a biciklisták közti szembenállásban csúcsosodott ki. Sokan azt hiányolták, hogy a fővárosnak nincsenek átgondolt válaszai és alternatívái arra, hogy az autósok hol rakják le autójukat, ha egyszer így döntenek.
A jó kezdeményezésekre hazai példa a munkahelyre tekerést népszerűsítő Bringázz a Munkába!, ennek célja, hogy a cégek csekély befektetéssel irodai bringás parkolókat telepítsenek, s ideális esetben még zuhanyzási lehetőséget is biztosítsanak bicikliző munkatársaiknak, cserébe kevésbé stresszes, de sportosabb és egészségesebb dolgozókat nyernek vele. A bringázást a vállalati politika szintjére emelte például a Google is, mely ingyenesen ad dolgozóinak drótszamarat és különböző kampányokkal és cégen belüli versenyekkel ösztönöz mind több, amúgy egész nap a számítógép előtt ülő kollégát a tekerésre.
A budapestinél nagyobb hangsúlyt kap a világ nagyvárosaiban, Párizsban, Londonban de a súlyos autóhasználat nyomán ma már New Yorkban is az kerékpározás népszerűsítése, a figyelemfelhívó kampányok. A korábban a New York-i, jelenleg pedig a párizsi önkormányzatnál dolgozó Polyák Levente városkutató és tervező szerint ma már nem engedheti meg magának egyetlen önkormányzat sem, hogy városuk élhetővé tételéhez ne hívják segítségül a kerékpározást. Annak terjedése minden ép ész érvet figyelembe véve csakis jót tesz a városlakókkal.
Polyák szerint a városi kerékpárkölcsönző-hálózatok kiépítése kapcsán kezdik megérteni a polgármesterek, hogy nem okoz gazdasági hátrányt az urbánus bicajozás támogatása, mindössze egy újabb alternatívával egészíti ki a közlekedési rendszereket. A bérbringa-hálózat olyan integrált megoldás, mely a polgárok előtt álló út egy-egy szakaszának megtételét hivatott meggyorsítani, esetleg a legközelebbi metró vagy HÉV-megállóig segíti az eljutást, de akár „villamospótló” is lehet néhány kilométer megtételéhez.
A várostervezési szakember szerint a civilek és az önkormányzatok hatékony együttműködése nélkül igen kicsi az esély az érdemi áttörésre, mivel a civilek ugyan birtokában vannak a szükséges ismereteknek, de nem építhetik át a várost a vezetés és annak pénzügyi forrásai nélkül. Az önkormányzatok pedig Polyák szerint olyan jó szándékú ám kudarcot vallott kezdeményezéseket pénzelhetnek a civilek nélkül, mint az Andrássy úti kerékpár sávok, melyekre folyamatosan ráparkolnak az autók, de a szabályosan megálló autósok is gyakran rányitják a kocsik jobb oldalán elhaladó bringásokra az ajtóikat, súlyos baleseteket okozva.
A bérbringa hálózat kiépítése - melyre nemrég Budapest is beadott egy Európai Uniós finanszírozásra vonatkozó pályázatot, amelynek elbírálása jelenleg első körénél tart – és a fenntartható közlekedés népszerűsítése mellett se szeri se száma az új megoldásoknak. Ilyen például az dimbes-dombos városokban a „lusta kerekezők” megnyerésére hivatott bringás felvonók építése, melyekkel kibekkelhető a felfelé tekerés és marad a síkon pedálozás vagy a lefelé száguldás. De önmagában a bringák felengedése a tömegközlekedési eszközökre sokakat nyerhetne meg pedálozásnak fővárosunkban.
Ennél komolyabb beruházást igényel az először Koppenhágában kezdeményezett, de most éppen Aarthus városában is kiépítés alatt álló „szuper bringásutak” létrehozása, mely biciklis felül- és aluljárókkal, bringás zöldhullámmal és széles utakkal csábítja nyeregbe a lakókat. Sőt a projekt lényege, hogy a városon kívül élőket is rávegye, hogy a külvárosból induló gerinchálózatok végpontjain ingyen parkolva a belvárosig hátralévő 8-10 km-t gyors bringaúton gördülve tegyék meg. Az már csak a kényelmet fokozza, hogy a szuperutak mellett ivó kutak, szervizek és ingyenes pumpa állomások sorakoznak.
A városi kerékpáros közlekedés kérdése összességében tehát nem gazdasági kérdés, ezen közlekedési módozat hatékony alkalmazása és integrációja sokkal inkább a városok élhetőbbé tételéről szól: arról, hogy a polgárok a mindinkább gyorsan, kényelmesen, és fenntartható módon juthassanak A-pontból B-be.
Az autózás gyorsabb - szól az ellenérv, de ezt is kikezdik azok az európai adatok, amelyek szerint az autóval való közlekedés kevesebb, mint 20 km-es óránkénti átlagos sebességet tesz lehetővé a dugók, lámpák, elterelések és balesetek miatt, míg egy rutinos kerékpáros - jó infrastruktúra esetén - könnyedén haladhat 22-25 km-es sebességgel. Közben karban tartja testét, nem bocsát ki aránytalanul sok széndioxidot, kevésbé stresszel a dugóban állva, s ráadásul járműválasztásával nagyban hozzájárul az utak mentén élők jobb életminőségéhez is.
Akár a szokásos háromszorosára is nőhet a kerékpáros-forgalom a fővárosban a BKV-sztrájk idején Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás Közhasznú Egyesület szóvivője szerint.
"Saját biztonsága" érdekében kiutasítottak a politikai és katonai káosz uralta Szomáliából egy kínai kerékpárost, aki világkörüli útján jutott el a kelet-afrikai országba - erősítették meg az ország Puntföld néven ismert, félautonóm régiójának hivatalos szervei.
Sok gyalogos és kerékpáros nincs tisztában a rá vonatkozó, alapvető közlekedési szabályokkal, amit az is bizonyít, hogy a legtöbbször az ő szabályszegő magatartásuk miatt történt tragikus baleset októberben és novemberben - állapította meg kéthónapos fokozott ellenőrzése alapján a rendőrség.
Az egykor országosan egyeduralkodó csepeli kerékpárüzemben jártunk, ahonnan még ma is évente 50-60 ezer biciklit dobnak piacra. A legapróbb részletekig végigkísértük az összeszerelést.
Az Egyesült Államokban jövőre életbe lép a Bicycle Commuter Act, amelynek értelmében azok a dolgozók, akik kerékpáron mennek a munkahelyükre, a hónap végén plusz 20 dollárt találnak a fizetési borítékukban, és e jutalom után nem is kell adózniuk. Sőt, még a munkaadók is elfeledkezhetnek róla adóbevallásukban.
Jogalkalmazói és jogalkotói lépésekről, a KRESZ módosításáról tárgyalt csütörtökön az Új rend és szabadság program kormánybiztosa a Magyar Kerékpárosklub elnökével - tájékoztatott a kormánybiztos hivatala.