Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4004651b-7765-40b5-9075-1a836ba7f177","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Borbély Alexandra jutalomjátéka a zsidó gyereket mentő varrónő szerepe.","shortLead":"Borbély Alexandra jutalomjátéka a zsidó gyereket mentő varrónő szerepe.","id":"20250222_hvg-Emma-es-a-halalfejes-lepke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4004651b-7765-40b5-9075-1a836ba7f177.jpg","index":0,"item":"e3ebb82f-aed2-4a13-9e47-03bf8f0aa236","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-Emma-es-a-halalfejes-lepke","timestamp":"2025. február. 22. 16:15","title":"Emma és a halálfejes lepke: szembenézés a világháború bűneivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több év tesztelgetést követően néhány piacon tényleg jöhet az olcsóbb YouTube-csomag, ami jobb az ingyenes élménynél, de kevesebb a normál előfizetésnél. ","shortLead":"Több év tesztelgetést követően néhány piacon tényleg jöhet az olcsóbb YouTube-csomag, ami jobb az ingyenes élménynél...","id":"20250222_google-youtube-lite-megjelenes-olcsobb-elofizetes-reklamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"37394b62-e98c-4e43-8c70-3beecf62bb99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250222_google-youtube-lite-megjelenes-olcsobb-elofizetes-reklamok","timestamp":"2025. február. 22. 08:03","title":"Fizetne keveset, hogy kevesebb reklám legyen a YouTube-on? Hamarosan megteheti, tényleg jön a YouTube Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai vezető nem engedheti meg magának, hogy lyukra fusson, mert ha békediktátum sül ki az egészből, akkor ő pont olyan gyengének látszik, mintha egyáltalán nem sikerülne megállapodnia – írja a lap főszerkesztője.","shortLead":"Az amerikai vezető nem engedheti meg magának, hogy lyukra fusson, mert ha békediktátum sül ki az egészből, akkor ő pont...","id":"20250222_Neue-Zurcher-Zeitung-trump-putyin-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"9a15f56e-2742-4606-a119-6b03ac43cddc","keywords":null,"link":"/360/20250222_Neue-Zurcher-Zeitung-trump-putyin-lapszemle","timestamp":"2025. február. 22. 10:00","title":"Neue Zürcher Zeitung: Európának tényleg nem Trump a legnagyobb problémája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6f016f5-024f-40c1-90bf-c9f7ce79cd00","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök lázad és lázít, a vendégeknek pedig a napsütés sem szegte kedvét, hogy a Várkert Bazár sötét termében hallgassák a beszédet.","shortLead":"A miniszterelnök lázad és lázít, a vendégeknek pedig a napsütés sem szegte kedvét, hogy a Várkert Bazár sötét termében...","id":"20250222_Orban-evertekelo-NER-elit-galeria-Varkert-Bazar-kepek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6f016f5-024f-40c1-90bf-c9f7ce79cd00.jpg","index":0,"item":"90deca59-9642-444a-8d28-723c7464e824","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Orban-evertekelo-NER-elit-galeria-Varkert-Bazar-kepek-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 15:57","title":"Így érkezett meg a NER-elit Orbán évértékelőjére – képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3daee131-710a-46dd-ae2b-dee6b543c895","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A jövő héten kezdődik a szolnoki kalandparkban történt gyerekbántalmazás tárgyalása, de már volt, amit az ügyészség kivett a vádiratból.","shortLead":"A jövő héten kezdődik a szolnoki kalandparkban történt gyerekbántalmazás tárgyalása, de már volt, amit az ügyészség...","id":"20250222_Enyhites-vad-kisfiut-felrugo-karateedzo-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3daee131-710a-46dd-ae2b-dee6b543c895.jpg","index":0,"item":"685d3b05-a0b1-4827-a717-2500abcbafc9","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Enyhites-vad-kisfiut-felrugo-karateedzo-birosag","timestamp":"2025. február. 22. 10:43","title":"Enyhítették a vádat a kisfiút felrúgó karateedzővel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Európát és Ukrajnát kihagyva vállalnának az USA vezetői majdnem mindent, amit az oroszok kérnek; elfogadta a magyar kormány, amit az EU kért a gazdaságpolitikában; gyengülni kezdett a forint, miután Orbán Viktor megmondta, hogy erősödni fog. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Európát és Ukrajnát kihagyva vállalnának az USA vezetői majdnem mindent, amit az oroszok kérnek; elfogadta a magyar...","id":"20250223_Es-akkor-usa-trump-putyin-forint-eu-akku-aszaly-vegrehajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"cb17bdd4-b137-493d-87ef-331a94052afd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250223_Es-akkor-usa-trump-putyin-forint-eu-akku-aszaly-vegrehajto","timestamp":"2025. február. 23. 07:00","title":"És akkor az USA új elnöke mégsem Elon Musk, hanem Vlagyimir Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b2c338-f884-458a-8694-c4628b5ecceb","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Kevés a vendég.","shortLead":"Kevés a vendég.","id":"20250222_Csodot-jelenthet-a-pincerek-melleirol-elhiresult-Hooters","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b2c338-f884-458a-8694-c4628b5ecceb.jpg","index":0,"item":"906a778b-726a-49e0-a496-9fefa5add79f","keywords":null,"link":"/kkv/20250222_Csodot-jelenthet-a-pincerek-melleirol-elhiresult-Hooters","timestamp":"2025. február. 22. 15:16","title":"Csődöt jelenthet a pincérek nagy melleiről elhíresült Hooters","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f657775-2562-4e1e-9cbe-7111baa53d99","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az alig 10 példányban készült Bugatti Centodieci nem talált gazdára a párizsi árverésen, ahol a legdrágább portéka egy 14 milliárd forintos Ferrari volt.","shortLead":"Az alig 10 példányban készült Bugatti Centodieci nem talált gazdára a párizsi árverésen, ahol a legdrágább portéka...","id":"20250223_megneztuk-a-vevore-varo-tobb-milliard-forintos-es-1600-loeros-szuperritka-bugatti-centodieci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f657775-2562-4e1e-9cbe-7111baa53d99.jpg","index":0,"item":"c99c4382-8c6c-4e85-8537-190e6b8af578","keywords":null,"link":"/cegauto/20250223_megneztuk-a-vevore-varo-tobb-milliard-forintos-es-1600-loeros-szuperritka-bugatti-centodieci","timestamp":"2025. február. 23. 07:21","title":"Megnéztük a vevőre váró több milliárd forintos és 1600 lóerős szuperritka Bugattit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bringás sztráda, zöldhullám: így kell biciklis fővárost építeni
szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Milyen helyi hatások, törekvések és döntések vezettek oda, hogy egyes nyugat-európai nagyvárosokban mára többen közlekednek két keréken, mint autóval vagy tömegközlekedéssel. Ennek járt utána a hvg.hu, bringás városok következnek.
Most esett meg először Amszterdam történetében, hogy a közlekedési statisztikai adatok szerint számszerűen is többen ülnek biciklire, mint autóba. Az EuroBike közlése szerint 2005 és 2007 között naponta 0,87-szer szálltak kétkerekűre és csak 0,84-szer gépkocsiba a városban közlekedők. A statisztikák szerint miközben 1990-hez képest 14 százalékkal csökkent az egy főre jutó napi autóhasználat a városban, 36 százalékkal nőtt a bringával megtett utak száma. A holland statisztikai adatok citálása kapcsán azonban zsigerből a közlekedési kultúra fejlettségével, illetve a síkon tekerés könnyű voltával védekeznek az autójuk nélkül az életet nehezen elképzelő magyarok.
Ne elégedjünk meg azonban ezzel a felszínes válasszal, hanem próbáljuk meg összegyűjteni azokat a – domborzati viszonyokon kívüli – tényezőket, melyek nyomán a kerékpározás tarolni kezdett egy-egy városban, régióban vagy akár országban. Az első felmerülő kérdés, hogy civil akaratra indul-e be a bicilklisbarát várostervezés, vagy annak felülről jövőnek kell lennie. László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke szerint a legtöbb általa ismert esetében egy-egy karizmatikus figura akarata nyomán vált szemponttá a kerékpározás kedvezményezése. Brüsszelben például – ahol az utóbbi években minden egyirányú utca a bringásoknak kétirányúvá vált, idén júniusban elindult a városi bérbicikli projekt, minden metrójáraton lehet szállítani kétkerekűt, s nagyszámú kerékpár-lekötő helyet telepítettek – Pascal Smet mobilitásért és városi közmunkáért felelős belga miniszter teljes mellbedobással végzett munkája volt kulcsfontosságú.
Noha Budapesten a civil kerékpáros aktivitás - László János szerint - európai szinten is megállja a helyét, az autós, útépítő és kőolaj érdekekkel szemben van egy óriási hátránya a „bringáslobbinak”, mégpedig az, hogy a bicikli utak építése, fenntartása és karbantartása aprópénz az autóutak építéséhez képest. Vagyis akik az eszetlen motorizációban és autóhasználatban érdekeltek, könnyen meggyőzik - itt nem részletezett eszközökkel - az önkormányzatokat – magyarázza a Kerékpáros Klub feje.
Karizmatikus figura nélkül is megtörténhet azonban a szemléletváltozás, melyre jó példa Santiago de Chile, ahol a civil nyomásra kezdte a város egy-egy útszakasz és városrész felújítása során előbbre sorolni a fenntarthatósági szempontokat, melynek egyenes következménye az átgondolt bicikliút-építés lett.
A témában publikáló szakemberek azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy a bringabarát infrastruktúra kiépítése sokkal kevésbé pénzügyi, s sokkal inkább szemléletváltás kérdése. A városvezetés feladata sokkal összetettebb annál, mint hogy kerékpárutakat épít; azoknak nem csak tervezetten kell behálóznia a várost, de szolgáltatói infrastruktúra, a biciklizésre csábító megoldások, de akár adókedvezmények is segíthetik a nyeregbe pattanást. És hogy mindez pontosan mit takar: mindenekelőtt azt, hogy az utak felújítása során nem a gyalogosoktól, hanem az autózható felületekből kell leválasztani a leendő bringasávot. A városi autózás, a vele járó dugókkal csakis így csökkenthető érdemben, így kaphatják vissza a városi tereket azok, akik a fenntartható közlekedési formákat választják, vagyis utóbbiakat ténylegesen csak így jutalmazza a városvezetés az autóhasználókkal szemben.
Új útburkolatjelzések felfestésén és néhány kiegészítő tábla kihelyezésén kívül például nem kerülne semmibe az autók számára egyirányú utcák bringás kétirányusítása, ahogyan az Nyugat-Európában szokás, s ahogyan a Belváros új főutcája tervben is bujtatottan szerepel. (Az ehhez szükséges Kresz-módosítás még nincs meg, de a tervek a kétirányú bringázást támogatják.) A kritikus helyeken megszokott egyirányúsítás így csak az autósokat sújtja, a biciklisek pedig gyorsan és szabadon jutnak át a forgalmas városrészeken, mely fokozza bennük a „biciklizés a megfelelő választás a városban” érzetet.
László János a hvg.hu-nak elmondta, nem csak számára elfogadhatatlan érvelés, de a fejlődést csírájában elfojtó gondolkodásmód az, amely szerint Magyarországon nincs mód bicikli utak építésére úgy, hogy a közúti forgalomtól vegyünk el egy aszfaltcsíkot. „Sokak azért nem nézik itthon jó szemmel a bicikliút-építéseket, mert nem az utcákból, hanem az amúgy is szűk járdákból vágják ki azokat” – teszi hozzá. A nyár elején a magyar sajtóban nagy teret kapott műdugó kérdése is tévútra futott akkor, amikor az autósok és a biciklisták közti szembenállásban csúcsosodott ki. Sokan azt hiányolták, hogy a fővárosnak nincsenek átgondolt válaszai és alternatívái arra, hogy az autósok hol rakják le autójukat, ha egyszer így döntenek.
A jó kezdeményezésekre hazai példa a munkahelyre tekerést népszerűsítő Bringázz a Munkába!, ennek célja, hogy a cégek csekély befektetéssel irodai bringás parkolókat telepítsenek, s ideális esetben még zuhanyzási lehetőséget is biztosítsanak bicikliző munkatársaiknak, cserébe kevésbé stresszes, de sportosabb és egészségesebb dolgozókat nyernek vele. A bringázást a vállalati politika szintjére emelte például a Google is, mely ingyenesen ad dolgozóinak drótszamarat és különböző kampányokkal és cégen belüli versenyekkel ösztönöz mind több, amúgy egész nap a számítógép előtt ülő kollégát a tekerésre.
A budapestinél nagyobb hangsúlyt kap a világ nagyvárosaiban, Párizsban, Londonban de a súlyos autóhasználat nyomán ma már New Yorkban is az kerékpározás népszerűsítése, a figyelemfelhívó kampányok. A korábban a New York-i, jelenleg pedig a párizsi önkormányzatnál dolgozó Polyák Levente városkutató és tervező szerint ma már nem engedheti meg magának egyetlen önkormányzat sem, hogy városuk élhetővé tételéhez ne hívják segítségül a kerékpározást. Annak terjedése minden ép ész érvet figyelembe véve csakis jót tesz a városlakókkal.
Polyák szerint a városi kerékpárkölcsönző-hálózatok kiépítése kapcsán kezdik megérteni a polgármesterek, hogy nem okoz gazdasági hátrányt az urbánus bicajozás támogatása, mindössze egy újabb alternatívával egészíti ki a közlekedési rendszereket. A bérbringa-hálózat olyan integrált megoldás, mely a polgárok előtt álló út egy-egy szakaszának megtételét hivatott meggyorsítani, esetleg a legközelebbi metró vagy HÉV-megállóig segíti az eljutást, de akár „villamospótló” is lehet néhány kilométer megtételéhez.
A várostervezési szakember szerint a civilek és az önkormányzatok hatékony együttműködése nélkül igen kicsi az esély az érdemi áttörésre, mivel a civilek ugyan birtokában vannak a szükséges ismereteknek, de nem építhetik át a várost a vezetés és annak pénzügyi forrásai nélkül. Az önkormányzatok pedig Polyák szerint olyan jó szándékú ám kudarcot vallott kezdeményezéseket pénzelhetnek a civilek nélkül, mint az Andrássy úti kerékpár sávok, melyekre folyamatosan ráparkolnak az autók, de a szabályosan megálló autósok is gyakran rányitják a kocsik jobb oldalán elhaladó bringásokra az ajtóikat, súlyos baleseteket okozva.
A bérbringa hálózat kiépítése - melyre nemrég Budapest is beadott egy Európai Uniós finanszírozásra vonatkozó pályázatot, amelynek elbírálása jelenleg első körénél tart – és a fenntartható közlekedés népszerűsítése mellett se szeri se száma az új megoldásoknak. Ilyen például az dimbes-dombos városokban a „lusta kerekezők” megnyerésére hivatott bringás felvonók építése, melyekkel kibekkelhető a felfelé tekerés és marad a síkon pedálozás vagy a lefelé száguldás. De önmagában a bringák felengedése a tömegközlekedési eszközökre sokakat nyerhetne meg pedálozásnak fővárosunkban.
Ennél komolyabb beruházást igényel az először Koppenhágában kezdeményezett, de most éppen Aarthus városában is kiépítés alatt álló „szuper bringásutak” létrehozása, mely biciklis felül- és aluljárókkal, bringás zöldhullámmal és széles utakkal csábítja nyeregbe a lakókat. Sőt a projekt lényege, hogy a városon kívül élőket is rávegye, hogy a külvárosból induló gerinchálózatok végpontjain ingyen parkolva a belvárosig hátralévő 8-10 km-t gyors bringaúton gördülve tegyék meg. Az már csak a kényelmet fokozza, hogy a szuperutak mellett ivó kutak, szervizek és ingyenes pumpa állomások sorakoznak.
A városi kerékpáros közlekedés kérdése összességében tehát nem gazdasági kérdés, ezen közlekedési módozat hatékony alkalmazása és integrációja sokkal inkább a városok élhetőbbé tételéről szól: arról, hogy a polgárok a mindinkább gyorsan, kényelmesen, és fenntartható módon juthassanak A-pontból B-be.
Az autózás gyorsabb - szól az ellenérv, de ezt is kikezdik azok az európai adatok, amelyek szerint az autóval való közlekedés kevesebb, mint 20 km-es óránkénti átlagos sebességet tesz lehetővé a dugók, lámpák, elterelések és balesetek miatt, míg egy rutinos kerékpáros - jó infrastruktúra esetén - könnyedén haladhat 22-25 km-es sebességgel. Közben karban tartja testét, nem bocsát ki aránytalanul sok széndioxidot, kevésbé stresszel a dugóban állva, s ráadásul járműválasztásával nagyban hozzájárul az utak mentén élők jobb életminőségéhez is.
Akár a szokásos háromszorosára is nőhet a kerékpáros-forgalom a fővárosban a BKV-sztrájk idején Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás Közhasznú Egyesület szóvivője szerint.
"Saját biztonsága" érdekében kiutasítottak a politikai és katonai káosz uralta Szomáliából egy kínai kerékpárost, aki világkörüli útján jutott el a kelet-afrikai országba - erősítették meg az ország Puntföld néven ismert, félautonóm régiójának hivatalos szervei.
Sok gyalogos és kerékpáros nincs tisztában a rá vonatkozó, alapvető közlekedési szabályokkal, amit az is bizonyít, hogy a legtöbbször az ő szabályszegő magatartásuk miatt történt tragikus baleset októberben és novemberben - állapította meg kéthónapos fokozott ellenőrzése alapján a rendőrség.
Az egykor országosan egyeduralkodó csepeli kerékpárüzemben jártunk, ahonnan még ma is évente 50-60 ezer biciklit dobnak piacra. A legapróbb részletekig végigkísértük az összeszerelést.
Az Egyesült Államokban jövőre életbe lép a Bicycle Commuter Act, amelynek értelmében azok a dolgozók, akik kerékpáron mennek a munkahelyükre, a hónap végén plusz 20 dollárt találnak a fizetési borítékukban, és e jutalom után nem is kell adózniuk. Sőt, még a munkaadók is elfeledkezhetnek róla adóbevallásukban.
Jogalkalmazói és jogalkotói lépésekről, a KRESZ módosításáról tárgyalt csütörtökön az Új rend és szabadság program kormánybiztosa a Magyar Kerékpárosklub elnökével - tájékoztatott a kormánybiztos hivatala.
Kilencven éves korában elhunyt Harkányi Endre Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes- és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának tagja – közölte a Vígszínház.