Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"67aa9cf7-1693-4c5d-9388-72f80859a5eb","c_author":"Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes) ","category":"kultura","description":"A második hét közepén elkezd kiürülni Cannes, hiába van még hátra a versenyprogram harmada. Fődíj-esélyes filmet láttunk a sokáig fogva tartott iráni rendezőtől és megnéztük az 1920-as évek Brokeback Mountainjét is Paul Mescal és Josh O’Connor főszereplésével. Itt a helyszíni podcast tudósításunk utolsó előtti része.","shortLead":"A második hét közepén elkezd kiürülni Cannes, hiába van még hátra a versenyprogram harmada. Fődíj-esélyes filmet...","id":"20250522_cannes-filmfesztival-halle-berry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67aa9cf7-1693-4c5d-9388-72f80859a5eb.jpg","index":0,"item":"db368715-8f15-452b-8951-6fa1e43f2993","keywords":null,"link":"/kultura/20250522_cannes-filmfesztival-halle-berry","timestamp":"2025. május. 22. 18:45","title":"Sosem gondoltuk volna, hogy egyszer Halle Berryvel mozizunk együtt Cannes-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bc57ac9-0c88-462c-8e83-e123e0162237","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Két és fél éve tart a beruházások visszaesése, az idei január–március is nagyon csúnya mínuszokat hozott.","shortLead":"Két és fél éve tart a beruházások visszaesése, az idei január–március is nagyon csúnya mínuszokat hozott.","id":"20250522_ksh-beruhazas-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bc57ac9-0c88-462c-8e83-e123e0162237.jpg","index":0,"item":"0f914c31-f387-4d24-a1d1-da8314decc37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_ksh-beruhazas-statisztika","timestamp":"2025. május. 22. 08:40","title":"Ez sem repülőrajt: 12,1 százalékkal zuhantak a beruházások az első negyedévben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93d70e5e-2d70-4008-89ac-02df1fe59152","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Amiben Orbán van, az leszálló ágnak tűnik a válság miatt, de hogy ez a rendszerének a végét is jelenti-e, az ma nyitott kérdés Zárug Péter Farkas szerint. A politológus Magyar Péterről úgy látja, sokan beleszaladtak már félmeztelenül a bozóttűzbe, de ő nem fog.","shortLead":"Amiben Orbán van, az leszálló ágnak tűnik a válság miatt, de hogy ez a rendszerének a végét is jelenti-e, az ma nyitott...","id":"20250523_zarug-peter-farkas-politologus-orban-viktor-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93d70e5e-2d70-4008-89ac-02df1fe59152.jpg","index":0,"item":"70a07594-ec18-4a91-aaca-2180d2eb1701","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_zarug-peter-farkas-politologus-orban-viktor-valasztas","timestamp":"2025. május. 23. 14:20","title":"Orbán nagy válságáról beszél Zárug Péter Farkas jobboldali politológus, de egy választási vereség után sem temetné még","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gaal Gergely szerint a KDNP vezetése hiteltelenné vált, csak a központból diktált mondatokat harsogják ahelyett, hogy a hatalom belső ellensúlyai lennének, és a közös ellenségek helyett a közös célokra helyeznék a hangsúlyt.","shortLead":"Gaal Gergely szerint a KDNP vezetése hiteltelenné vált, csak a központból diktált mondatokat harsogják ahelyett...","id":"20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnokseg-lemondas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836.jpg","index":0,"item":"4d1ad81d-cca9-4971-9c38-6bdb597216c6","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnokseg-lemondas-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 19:28","title":"Beolvasott Semjénnek és lemondott a KDNP országos elnökségének tagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6532c95-92c9-4f31-995d-919a7f6c2c95","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Tévedett a pontos időzítésben, de az történik, amit előre látott – mondta a mesterséges intelligencia napjainkban érezhető hatásairól a Berlinben zajló GITEX Europe konferencián a Nobel-díjas Geoffrey Hinton. A technológia keresztapjaként számontartott 77 éves informatikatudós azt üzente: érdemes most szétnézni a világban, és megjegyezni, hogy néz ki, mert a változások java csak ezután következik. És közel sem biztos, hogy csak jó dolgok fognak történni.","shortLead":"Tévedett a pontos időzítésben, de az történik, amit előre látott – mondta a mesterséges intelligencia napjainkban...","id":"20250522_gitex-europe-2025-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-ugynokok-szuperintelligencia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6532c95-92c9-4f31-995d-919a7f6c2c95.jpg","index":0,"item":"a782b7af-515b-4fb6-a41b-cadd4b97c181","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_gitex-europe-2025-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-ugynokok-szuperintelligencia-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 06:03","title":"Öt év múlva csak egy primitív vicc lesz, amit ma látunk magunk körül – csak lehet, hogy tíz év múlva már senki nem fog nevetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ce90bff-dab1-4353-95d5-dfb8a598f30f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nyugalmat árasztó fák mellett különleges történelmi örökséggel is büszkélkedhet egy ház a Gönczy Pál utcában. Ismét egy olyan épületet mutatunk be, amelyet a Nyitott Házak hétvégéjén bárki meglátogathat.","shortLead":"A nyugalmat árasztó fák mellett különleges történelmi örökséggel is büszkélkedhet egy ház a Gönczy Pál utcában. Ismét...","id":"20250523_kalvin-ter-belso-kert-gonczy-pal-utca-csonka-pal-budapest100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ce90bff-dab1-4353-95d5-dfb8a598f30f.jpg","index":0,"item":"8e990ee8-66dc-448f-a5f1-3dd630f2e5f4","keywords":null,"link":"/elet/20250523_kalvin-ter-belso-kert-gonczy-pal-utca-csonka-pal-budapest100","timestamp":"2025. május. 23. 08:29","title":"Lenyűgöző belső kertet rejt a Kálvin tér melletti ház, ahol egykor Csonka János műhelye működött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d98d2da5-8f5e-4964-9054-47d05391b8dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Súlyos adatszivárgás történt, Facebook-, Google- és Apple-fiókok is érintettek.","shortLead":"Súlyos adatszivárgás történt, Facebook-, Google- és Apple-fiókok is érintettek.","id":"20250523_adatszivargas-belepesi-adatok-e-mail-jelszo-kiberbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d98d2da5-8f5e-4964-9054-47d05391b8dd.jpg","index":0,"item":"745bff85-9723-4035-a66f-747fb593b896","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_adatszivargas-belepesi-adatok-e-mail-jelszo-kiberbiztonsag","timestamp":"2025. május. 23. 14:33","title":"180 000 000+ jelszó került ki a netre, az öné is köztük lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8e512e2-4ae9-405b-83d8-6d18cbbea634","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Egy újabb, a kormány által is támogatott vagyonkezelő alapítványba viszi kedvencét, a zalai autós tesztpálya fejlesztőjét és üzemeltetőjét Palkovics László volt miniszter. Bár ez végre egy csúcstechnológiás projekt, az Orbán-rendszer jegyeit így is magán viseli.","shortLead":"Egy újabb, a kormány által is támogatott vagyonkezelő alapítványba viszi kedvencét, a zalai autós tesztpálya...","id":"20250523_hvg-autoipari-tesztpalya-palkovics-zalazone-szaporodnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8e512e2-4ae9-405b-83d8-6d18cbbea634.jpg","index":0,"item":"f5fd838c-c6b6-4608-9944-fc486781ffac","keywords":null,"link":"/360/20250523_hvg-autoipari-tesztpalya-palkovics-zalazone-szaporodnak","timestamp":"2025. május. 23. 11:42","title":"Új alapítvány jön, de Palkovics marad: menti milliárdos mínuszokat termelő zalai csodaprojektjét a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miben bízzon az ember, a német autókban, vagy az ADAC-ban?
BMW
Miben bízzon az ember, a német autókban, vagy az ADAC-ban? A német autóklub legújabb felmérése szerint, mindkettőbe érdemes. A Németországban és Európában totum factumként elfogadott nagyszabású felmérésekében a megbízhatóságot és a meghibásodási arányokat helyezi a minőség értékelésének középpontjába. Az ADAC által odaítélt megbízhatósági díjat (Gelber Engel) tehát az a jármű kapja, amelyik 1000 autóból a legkevesebbszer romlott el, vagyis, amelyikhez a legkevesebbszer kellett kihívni a sárga angyalt. Természetesen ez csak egyfajta mintavétel az autópiacon, hisz a legtöbb márkának saját műszaki segélyszolgálata van, ám az ADAC tesztje Európában mégis a legelfogadottabb és leghitelesebb.
A díjat idáig kizárólagosan a japán járművek kapták. A távol-keleti konszernek - főképp a Toyota - 3 évvel ezelőtt még az első 9-10 helyezést is magának tudhatta. Igaz, a német autók - a mindig problémás márkák, mint Renault és Fiat előtt álltak a rangsorban, de jócskán lemaradva az ázsiai csapatoktól.
Ez a kép azonban megváltozni látszik. Néhány hete az ADAC kiosztotta a 2008-as Sárga angyal díjat. A lista szerint fordult a kocka: az első 10 helyezett között 8 német autógyártó áll, míg a japán márkákból csak két szereplő van rajta, az 5. és a 10. helyet.
A drasztikus változást két márka tekintetében érezhetjük igazán. A legnagyobb diadalt a BMW arathatta – miközben a Toyota óriási vereséget szenved. A bajor gyár mind a négy, magas árszínvonalú modellje a győztesek csúcsteljesítői közé tartoznak. A Sárga angyal minőség díjat a BMW X3 nyerte el. Mi történhetett a müncheni konszernben? Csoda?
[[ Oldaltörés: A német csoda ]]
Audi
A BMW-nél és az Audi-nál – magyarázza az ADAC szakértője, Thomas Kroher –javultak a gyártási folyamatok. A gyárak sokkal hatékonyabban dolgoznak, amely egyértelműen magával hozza a minőségi javulást is. Pontosan ez a magyarázata a Toyota korábbi sikereinek is. A Toyota City híres gyártási rendszere alapkövetelménynek számított sokáig, szinte minden autógyártónak követendő példát jelent. A gyárnál minden gyártósor felelőse ismeri a címszavakat: „poka joke-t”, vagyis az automatikus önkontrollt, minden dilettánsnak tudnia kell, „kaizen”, a folyamatos fejlesztési folyamat és a „muda” amely a költségnövekedést jelenti, és annak elkerülésére a cél.
Szinte hitvallásként terjedt el a Toyota-módszer a világ autószerelő üzemeiben. Számos kísérlet volt arra vonatkozóan, hogyan lehetne elsajátítani a japán precizitást, mentalitást. Egyes cégeknél a menedzserek úgynevezett japán-szobákat rendeztek be maguknak. A Jaguárnál pedig zöld-és fekete öveket osztottak a legjobb munkásoknak, ezzel is egy kicsit a dzsudó-misztikát utánozva. Az erőfeszítések azonban nem hoztak eredményt. Néhány gyár azonban úgy látszik, mégis csak tanult valamit az ellenféltől. Norbert Reithofer, a BMW egyik főnöke már évek óta hangoztatja: a legjobb példakép a Toyota. Mindenkinek ettől a gyártól kéne tanulnia: itt ugyanis minden kifogástalan és persze sokáig elérhetetlennek is tűnt. Most azonban talán végérvényesen sikerült megfejteni a titkot. Sőt, a német cégeknek sikerült túlszárnyalniuk a mestert. Mi történhetett a Toyotával? Talán elfelejtette a trükköket?
Mi lehet az oka annak, hogy a korábbi győztes így lecsúszott? Az idei rangsorban nincs Toyota gyártmány az első tíz helyezett között.
Toyota
A német Toyota-forgalmazó szóvivője, Jürgen Stolze így vélekedik erről: szó sincs arról, hogy a Toyota romlott volna le ennyire. Egyszerűen a többiek jelentősen feljavultak, jobbak lettek. Ők nem aludtak úgy el, mint mi. Időben, előbb, gyorsabban kapcsoltak, mint mi – nyilatkozta. Ez azonban nem magyaráz meg mindent. Hiszen, az eredmények szerint igenis rontott a Toyota, a vizsgálatok szerint például jóval több meghibásodás jelentkezett az autóknál, mint korábban. A Yaris – mely két évvel ezelőtt elnyerte a Sárga angyal-díjat – az ADAC tesztje szerint kétszer annyi hibát produkált, mint korábban. Ennél a modellnél tavaly 7,5 lerobbant autó jutott ezer példányra. A Golf-rivális Corolla esetében 8, a középkategóriás Avensisnél pedig 7,1 ezrelék volt a meghibásodási ráta. Ezek kifejezetten rossz mutatók – a Ford eredményei hasonlítanak.
ADAC-lista 2008
1. BMW X3 2. AUDI A2 3. BMW 1 4. BMW Mini 5. Mazda 3 6. Mercedes CLK 7. Audi A4/S4 8. BMW 3 9. Mercedes SLK 10. Mitsubishi Space Star
Az első helyezett BMW X3 alig több mint egy meghibásodást produkált 1000 autóból. Ezt a számot szinte lehetetlenség felülmúlni, hiszen ez gyakorlatilag hibátlan kocsit jelent. – mondta Kroher. Az 1,1 ezrelékes érték olyan problémákat jelent, melyekről a gyárak nem tehetnek: ilyen például az akkumulátor lemerülése abban az esetben, amikor bekapcsolva hagynak egy fogyasztót. A Toyota-képviselője erre az eredményre csak közhelyekkel tudott válaszolni: felismertük a problémát és dolgozunk már a megoldásokon.
[[ Oldaltörés: Mi történt a japánokkal? ]]
toyota
A legnagyobb gondot a költséghatékonyság jelenti. Vagyis a Toyotánál viszonylag kis teljesítményű akkumulátorokat alkalmaznak. Éppen ezért mostantól jóval nagyobb kapacitású akksikat szerelnek majd a járművekbe. Ez azonban még nem elég a jó eredményhez. Hiszen a cégnek további hibákat – pl. az indítómotor, a turbófeltöltő, az automata sebességváltó, a kuplung és az ablaktörlőt hajtó szerkezet meghibásodásai – is ki kell javítania. Bár Stolze szerint ezek aprócska gondok, mégis az elmúlt évben több típus visszahívására kényszerült a cég. A Toyota saját luxusmárkája, a Lexus terepjárója esetében például rendszeresen előfordult a lábszőnyeget rögzítő kapcsok kilazulása, emiatt pedig a szőnyeg blokkolhatta a gázpedált. Más típusoknál pedig a kormányszerkezet működött rosszul.
Mazda
A javításokat már elkezdték az Aurisnál már láthatók az eredmények – mondta Stolze. Ez azonban még nem lesz elég ahhoz, hogy a Sárga angyalt ismét elnyerje a Toyota. Éppen ezért a cég mindenképpen tanulmányozni fogja az ADAC eredményeit, melyekből kiderül az is, milyen kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy a vevők is elégedettek legyenek.
A végső magyarázat szerint a probléma legfőbb oka, hogy a hirtelen megnövekedett kereslettel nem tudták biztonsági szempontból tartani a lépést. Az utóbbi években ugyanis az évi 9,5 millió eladott autóval a Toyota a második legnagyobb gyárrá nőtte ki magát. A cég vezetője, Kasuaki Watanabe önkritikát gyakorolt nyilatkozatában: - A mennyiség nem minden. Feltétlenül javítanunk kell a minőségen, még akkor is, ha ezzel lassítunk a tempón, és nem tudunk annyi autót gyártani, mint korábban.
2005-ös ADAC-lista
1. Toyota Avensis 2. Toyota Yaris 3. Mazda Premacy 4. Toyota Corolla 5. Toyota RAV 4 6. Mitsubishi Colt 7. BMW Mini 8. Mazda MX 5 9. Honda Civic 10. Mazda 626
A legtöbb meghibásodást azokban a Toyotákban regisztrálták, mely az anyagyártól távol készült. Vagyis a legtöbb gond az európai gyárakban összeszerelt autókkal volt. Ezzel a problémával egyébként egy másik távol-keleti cégnek is szembe kellett már néznie. A Nissan cég például szintén nagy minőségromlást produkált, amikor gyárat nyitott Angliában és Spanyolországban. A Renault-partner azonban hamar észbekapott és egyik modelljével például jobb eredményt ért el, mint a Toyota.
A szintén régóta Európában is gyártott Mazda és Honda modellek – Kroher szerint – állandóan tartják a magas színvonalat. A Mazda például egyik típusával – az élmezőnyben végzett. A Toyota egyetlen sovány vigasza a Prius lehet, mely nem bukott meg totálisan az ADAC-teszten.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.