Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5d4f10e7-8d7c-409e-a0f3-5c8dd173ed23","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Bár csak hét éve alakult, „50 Éves Jubileumi Életműkoncert” címmel adott koncertet a Budapest Parkban a Carson Coma. Az eső ellenére is telt házas bulin ott volt a HVG fotóriportere, Fazekas István is. ","shortLead":"Bár csak hét éve alakult, „50 Éves Jubileumi Életműkoncert” címmel adott koncertet a Budapest Parkban a Carson Coma...","id":"20250524_Tiszta-Harcosok-Klubja-a-szakado-esoben-unnepelte-sajat-jovojet-a-Carson-Coma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d4f10e7-8d7c-409e-a0f3-5c8dd173ed23.jpg","index":0,"item":"4ae36752-bf09-4de8-98a1-0a18b82ad409","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Tiszta-Harcosok-Klubja-a-szakado-esoben-unnepelte-sajat-jovojet-a-Carson-Coma","timestamp":"2025. május. 24. 10:53","title":"„Tiszta Harcosok Klubja” – szakadó esőben ünnepelte saját jövőjét a Carson Coma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b125d0a-bd7a-4bf7-9e12-04d11c493400","c_author":"Köves Margit","category":"360","description":"Évtizedekig tartó vándorútján India északi csücskében, a Kis-Tibetként is emlegetett Ladakban írta egyik főművét, a tibeti-angol szótárt Kőrösi Csoma Sándor. Zangla akkori királya adott neki szállást palotája egyik kis szobájában, amely romjaiból a Csoma Szobája Alapítvány kezdeményezése nyomán épült újjá. A projekt egyik résztvevője Fehér Anna, aki mesébe illő módon találkozott Zangla hercegével, Stanzin Namgaillal. Tavaly összeházasodtak, így lett hercegné. A kis zanglai királyság India függetlenné válása óta hivatalosan már nem létezik, de a helyiek tisztelik a történelmi családot, így annak továbbra is vannak “uralkodói teendői”. Szeretettel Indiából sorozatunk szerzője Dardzsilingban, a Kőrösi Csoma Sándor sírjánál tartott megemlékezésen találkozott Fehér Annával.","shortLead":"Évtizedekig tartó vándorútján India északi csücskében, a Kis-Tibetként is emlegetett Ladakban írta egyik főművét...","id":"20250524_Korosi-Csoma-Sandor-Tibet-Feher-Anna-Stanzin-Namgail-Zanszkar-Zangla","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b125d0a-bd7a-4bf7-9e12-04d11c493400.jpg","index":0,"item":"4b58df5f-3883-4f3d-b9ad-4db3badde44f","keywords":null,"link":"/360/20250524_Korosi-Csoma-Sandor-Tibet-Feher-Anna-Stanzin-Namgail-Zanszkar-Zangla","timestamp":"2025. május. 24. 19:52","title":"Ha nincs a megszállott tudós, Kőrösi Csoma Sándor, nem lenne magyar hercegné Kis-Tibetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e1acd19-e23c-47aa-b8a4-c8a61cb39cd3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az LG okostévé-tulajdonosok 42 országban, köztük Magyarországon is számos streamingszolgáltatást ingyenesen vagy jelentős kedvezményes vehetnek igénybe június végéig.","shortLead":"Az LG okostévé-tulajdonosok 42 országban, köztük Magyarországon is számos streamingszolgáltatást ingyenesen vagy...","id":"20250524_lg-streaming-hetek-ingyenes-tevecsatornak-sorozatok-filmek-streaming","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e1acd19-e23c-47aa-b8a4-c8a61cb39cd3.jpg","index":0,"item":"73a7aa64-ec2c-4627-9eb3-d64b904f4171","keywords":null,"link":"/tudomany/20250524_lg-streaming-hetek-ingyenes-tevecsatornak-sorozatok-filmek-streaming","timestamp":"2025. május. 24. 08:03","title":"120 tévécsatornát kap most ingyen, meg egy rakás filmet és sorozatot, akinek LG tévéje van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d366dd22-a974-42fe-b087-aa1be411b046","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A KicsiDope-pal közösen jegyzett DIKHTATURHA című klipben is van pénzeső. Meg Puzsér, Orbán, és Magyar Péter.","shortLead":"A KicsiDope-pal közösen jegyzett DIKHTATURHA című klipben is van pénzeső. Meg Puzsér, Orbán, és Magyar Péter.","id":"20250523_majka-dopeman-csurran-cseppen-rapper-valo-vilag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d366dd22-a974-42fe-b087-aa1be411b046.jpg","index":0,"item":"af95c21e-a639-4f51-a0c6-456dcd41263d","keywords":null,"link":"/kultura/20250523_majka-dopeman-csurran-cseppen-rapper-valo-vilag-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 21:37","title":"Majkának üzen Dopeman új klipjében, de Magyar Pétert is bevágják pár képkockára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c42e1ef5-a27a-4620-b9d9-0ee4580457b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kalotay Kristóf állítása szerint többé nem tud azonosulni a hivatalban történtekkel. ","shortLead":"Kalotay Kristóf állítása szerint többé nem tud azonosulni a hivatalban történtekkel. ","id":"20250525_sumeg-kdnp-fidesz-vegh-laszlo-kalotay-kristof-kozbeszerzes-eu-botrany-alpolgarmester-lemond","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c42e1ef5-a27a-4620-b9d9-0ee4580457b2.jpg","index":0,"item":"94f7d08a-74eb-4a82-9d3e-cdeabbc63957","keywords":null,"link":"/itthon/20250525_sumeg-kdnp-fidesz-vegh-laszlo-kalotay-kristof-kozbeszerzes-eu-botrany-alpolgarmester-lemond","timestamp":"2025. május. 25. 14:15","title":"Lemondott Sümeg KDNP-s alpolgármestere, ezzel egy időben feljelentette a fideszes önkormányzatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42d2d5ce-fdbf-402b-8d49-0506decfacd9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az első Hoppálinfóra nagyjából kéttucatnyi érdeklődő ment el Pécsen, az országgyűlési képviselő pedig állítása szerint ezen számos jegyzetet készített.","shortLead":"Az első Hoppálinfóra nagyjából kéttucatnyi érdeklődő ment el Pécsen, az országgyűlési képviselő pedig állítása szerint...","id":"20250523_fidesz-hoppal-peter-orszaggyulesi-kepviselo-hoppalinfo-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42d2d5ce-fdbf-402b-8d49-0506decfacd9.jpg","index":0,"item":"848f8faf-3e5d-4863-b424-3be3dd0494a5","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_fidesz-hoppal-peter-orszaggyulesi-kepviselo-hoppalinfo-lazar-janos","timestamp":"2025. május. 23. 15:10","title":"A fideszes Hoppál Péter 16 éve képviselő, de most jött rá, hogy fontos a kapcsolat a választóival, ezért elindította a Hoppálinfót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1399d6a3-29ef-49ea-9b4d-07221f40aef6","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az egyik müzli csomagolásán nem tüntettek fel egy allergént, ami veszélyes lehet az arra érzékenyekre.","shortLead":"Az egyik müzli csomagolásán nem tüntettek fel egy allergént, ami veszélyes lehet az arra érzékenyekre.","id":"20250524_Visszahivott-egy-termeket-a-Drogerie-Markt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1399d6a3-29ef-49ea-9b4d-07221f40aef6.jpg","index":0,"item":"b932a408-49c0-453e-99df-ca5d8926418c","keywords":null,"link":"/kkv/20250524_Visszahivott-egy-termeket-a-Drogerie-Markt","timestamp":"2025. május. 24. 14:25","title":"Visszahívott egy terméket a DM","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0447cf81-2e0a-4fb1-b421-f622f328ac59","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vélhetően nem nagyon létezik ennél szerényebb futásteljesítményű Ferrari BB 512.","shortLead":"Vélhetően nem nagyon létezik ennél szerényebb futásteljesítményű Ferrari BB 512.","id":"20250525_bukolampas-olasz-idogep-ez-a-44-evesen-bejaratosan-uj-ferrari-bb-512","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0447cf81-2e0a-4fb1-b421-f622f328ac59.jpg","index":0,"item":"68643c8e-389d-49c4-9b3e-29239b2490d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250525_bukolampas-olasz-idogep-ez-a-44-evesen-bejaratosan-uj-ferrari-bb-512","timestamp":"2025. május. 25. 07:21","title":"Bukólámpás olasz időgép ez a 44 évesen bejáratósan új Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már nem az a kérdés, hogy nyugdíjazzák-e a gyártók a belső égésű motorokat, hanem az, hogy milyen technológia lép majd a hagyományos meghajtás helyébe. A cégek ezen a téren épp úgy kísérleteznek most, mint ahogy azt bő 100 évvel ezelőtt az első autók feltalálói is tették, egy dolog viszont biztosan kijelenthető: a végeredmény azoknál jóval környezetbarátabb lesz.
A legtöbb autógyártó már rendelkezik saját hibrid modellel, a termelés beindulása pedig szép lassan lenyomta az árakat. Egy hibrid autó ugyan még mindig drágább, mint ugyanannak a modellnek a dízelmotoros, automata váltós változata, ám korántsem annyira, mint néhány évvel ezelőtt, miközben az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb károsanyag-kibocsátás sokkal fontosabb szemponttá vált.
De mire jó egy hibrid?
"Többféle hibridautó létezik: van az úgynevezett mikrohibrid, teljes hibrid és plug-in hibrid. Ezek között a legfőbb különbség, hogy az autóba mekkora belső égésű motor kerül, és ez milyen mértékben járul hozzá a hajtásához” – mondta a hvg.hu-nak Dr. Emőd István, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Gépjárművek és Járműgyártási Tanszékének nyugalmazott egyetemi docense. Az ilyen járművekben a belső égésű motor mindig kisebb, mint a hagyományos, csak benzines vagy dízeles változataik.
Ahogy a szakember rámutat, a leggyakrabban használt hibridek csupán néhány kilométert tudnak megtenni tisztán akkumulátorról. Ezek még nem zéró emissziós autók, viszont már kisebb a károsanyag-kibocsátásuk. Az elektromos hajtáslánc a kialakításnak köszönhetően viszont ott tudja segíteni a belső égésű motort, ahol az rossz hatásfokkal dolgozik. Ilyen, ha alapjáraton megy a motor, gyorsításkor, hogy ne fogyasszon többet, lassításkor, hogy a fékezési energia ne vesszen kárba. Állandó sebességnél azonban az elektromotorok nem jutnak szerephez.
A téma szakértői éppen ezért úgy látják, hogy bár jelenleg egyre népszerűbbek a hibridek, ez csupán egy átmeneti állapot, és csak addig tart a tendencia, amíg a zéró emissziós járművek gyártása be nem indul igazán. Ezt persze nemcsak a klímaváltozás ösztönzi, hanem azok a szabályozások is, amiket az országok a jövőben be fognak vezetni.
Tavaly év végén például 4 európai ország csatlakozott azokhoz az amerikai államokhoz, amelyek 2050-re betiltják a belső égésű motorral szerelt autók árusítását. A határidőként szabott évig várhatóan újabb országok vállalhatják fel a korlátozást, ami még inkább arra ösztönzi a gyártókat, hogy a zöldautók felé forduljanak. Szerencsére ennek egyik hírnöke épp felfutóban van.
Hibridek közt a plug-in a király
Bár az utóbbi egy-két évben egyre több cég mutatta be a tisztán elektromos meghajtással működő autóját, a széles körű elterjedés egyelőre még várat magára. Ha a Tesla eladási számaiból indulunk ki, a változást már a küszöbön érezhetjük, az amerikai cég járműveinek ára – a többi gyártóéhoz hasonlóan – a magyar pénztárca számára most még magas, ezért olyan megoldás felé kell fordulni, ami a nagyobb tömegek számára is elérhető. És itt jön képbe a plug-in hibrid.
A széles körű elterjedésre jelen pillanatban a konnektoros hibrideknek van a legnagyobb esélyük. A többi hibrid járműhöz képest jóval nagyobb távolságot tudnak egy feltöltéssel megtenni, akár 80-100 kilométert is lehet tisztán elektromos forrásból autózni, ami komoly tényező, ha az ember ingázásra használja az autóját. További előnye, hogy mivel plug-in járműről van szó, a hálózatról való töltése jóval kevesebbe kerül, mintha tankolni kellene az autót. Igaz, ez a folyamat hosszabb ideig is tart.
Bár a gyorstöltőknek köszönhetően nagyjából 1 órán belül is el lehet érni az akkumulátorok 80 százalékos töltöttségi szintjét, ez még mindig nem elég rövid idő ahhoz, hogy a sofőr türelmesen kivárja ezt. Márpedig, amíg a tankolás tovább tart annál, mint jelenleg teleengedni a kocsi tartályát benzinnel/gázolajjal, addig a legtöbb sofőr biztosan nem fog ilyen autót vásárolni.
"A plug-in hibridek száma jelenleg még alacsony, de a piac felpörgőben van, a számítások szerint pedig 2030-ra érhet a csúcsára. Mindez azt jelenti, hogy nagyjából 15 év múlva tudják majd eladni belőle a legtöbb darabot, 2040-től azonban ismét csökkenhet a számuk, addigra ugyanis már a zéró emissziós járművek is széles kör számára lesznek elérhetőek” – hangsúlyozza Emőd István. Ilyenek lehetnek sok más megoldás mellett a hidrogénnel működő autók is.
Kipufogógáz helyett víz
Az üzemanyagcella olyannyira nem új keletű találmány, hogy az elsőt 1838-ban készítették el, ám a nagy mennyiségben rendelkezésre álló, olcsó kőolaj miatt nem érte volna meg ezeket használni. Az újkori virágzását a NASA-nak köszönheti, ami a műholdak és az űrkapszulák meghajtásához alkalmazta a technológiát. Az évtizedeken át tartó fejlesztéseknek köszönhetően mára sikerült eljutni odáig, hogy egyre több gyártó gondolkodik azon, hogy ilyen meghajtással felszerelt autót dobjon piacra.
"Lényegében ezek is elektromos autók, csak itt nem a konnektorból, hanem a tüzelőanyag-cella által átalakított hidrogénből jut áramhoz a kocsi. Ennek egyértelmű előnye a zéró emisszió, a környezetre káros gázok helyett ugyanis vizet 'pöfög' ki az autó" – mondja a BME nyugalmazott egyetemi docense.
Jó-jó, de még várni kell rá
A szakember szerint bár az elmúlt években a cégek palettáján is megjelentek a hidrogénnel működő autók, ám ezeket érhető módon csak ott árulják, ahol lehet hidrogént tankolni. Jelenleg Magyarországhoz legközelebb Ausztriában és Németországban van erre lehetőség, ám nemcsak a töltőállomások hiánya miatt kell még várnunk az ilyen autók elterjedésére.
"Pillanatnyilag az a helyzet, hogy a tüzelőanyag-cellában lévő katalizátoroknak sokkal több nemesfémre van szükségük a munkához, mint a hagyományos katalizátoroknak. A nemesfém viszont drága, ez pedig az autó árán is meglátszik. Ennek ellenére egyértelműen ez lehet a jövő egyik autója” – véli Emőd István.
A piaci várakozások szerint a zéró emissziós autók – így a hidrogénnel hajtott járművek – tömeges gyártása csak a 2020-as években indul majd növekedésnek, hosszú távon azonban a tisztán elektromos hajtású kocsikkal együtt fut majd be igazán, lekörözve a plug-in hibrid kocsikat is.