Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2dbf273f-863d-4360-bdb8-f142ff7138e9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A hulladék anyagokból összeállított szobor a Kása-erdőben áll majd.","shortLead":"A hulladék anyagokból összeállított szobor a Kása-erdőben áll majd.","id":"20250503_32-millio-forintbol-keszul-trollszobor-Hodmezovasarhelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dbf273f-863d-4360-bdb8-f142ff7138e9.jpg","index":0,"item":"c08dd529-401f-4536-a185-949c5223e1de","keywords":null,"link":"/kultura/20250503_32-millio-forintbol-keszul-trollszobor-Hodmezovasarhelyen","timestamp":"2025. május. 03. 21:19","title":"32 millió forintból készül trollszobor Hódmezővásárhelyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5ebbaef-a99b-45c7-aca7-0c163fa89768","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarabb érkezhet idén a Qualcomm csúcslapkája, ami várhatóan a teljesítmény terén is jelentős előrelépést hoz majd.","shortLead":"Hamarabb érkezhet idén a Qualcomm csúcslapkája, ami várhatóan a teljesítmény terén is jelentős előrelépést hoz majd.","id":"20250503_qualcomm-snapdragon-8-elite-2-lapkakeszlet-processzor-teljesitmeny-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5ebbaef-a99b-45c7-aca7-0c163fa89768.jpg","index":0,"item":"da1bbdad-1173-414c-9403-deb12612d467","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_qualcomm-snapdragon-8-elite-2-lapkakeszlet-processzor-teljesitmeny-megjelenes","timestamp":"2025. május. 03. 14:03","title":"Szélsebes chipet adhat ki a Qualcomm, még hamarabb is a vártnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd1f8ffa-a386-4b2a-8080-88abe191e61e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán saját fejlesztésű railgunt telepített egy kiképzőhajóra, hogy tesztelje, mit tud a fegyver legújabb iterációja.","shortLead":"Japán saját fejlesztésű railgunt telepített egy kiképzőhajóra, hogy tesztelje, mit tud a fegyver legújabb iterációja.","id":"20250503_japan-hadihajo-fegyver-railgun","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd1f8ffa-a386-4b2a-8080-88abe191e61e.jpg","index":0,"item":"f0b31bb1-0fad-42e3-99aa-5f996208a20e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_japan-hadihajo-fegyver-railgun","timestamp":"2025. május. 03. 10:03","title":"Brutális fegyvert szereltek egy japán hadihajóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. május. 04. 19:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 03. 15:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar? Májusban választ kaphat rá!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cea3421-8796-4141-95c7-3bcc6238be11","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Zenebutik volt műsorvezetőjét azzal áltatták, hogy nem ügynök vagy besúgó, hanem kapcsolat volt.","shortLead":"A Zenebutik volt műsorvezetőjét azzal áltatták, hogy nem ügynök vagy besúgó, hanem kapcsolat volt.","id":"20250504_Juhasz-Elod-elarulta-hogyan-szerveztek-be-ugynoknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cea3421-8796-4141-95c7-3bcc6238be11.jpg","index":0,"item":"b0c88df1-dd40-462b-b055-a9e73aa0f16c","keywords":null,"link":"/elet/20250504_Juhasz-Elod-elarulta-hogyan-szerveztek-be-ugynoknek","timestamp":"2025. május. 04. 17:44","title":"Juhász Előd elárulta, hogyan szervezte be a Belügyminisztérium, hogy az Egyesült Államokról jelentsen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9855f0c-9cb9-496d-a3d8-90a53fd31631","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Demokratából republikánus, a szabadkereskedelem hívéből a vámháború szorgalmazója lett Donald Trump kereskedelmi főtanácsadója, Peter Navarro.","shortLead":"Demokratából republikánus, a szabadkereskedelem hívéből a vámháború szorgalmazója lett Donald Trump kereskedelmi...","id":"20250504_peter-navarro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9855f0c-9cb9-496d-a3d8-90a53fd31631.jpg","index":0,"item":"2e7dd4d1-b531-4992-8cce-da5e2837a339","keywords":null,"link":"/360/20250504_peter-navarro","timestamp":"2025. május. 04. 12:00","title":"Börtönbe ment Trumpért és pitbullként küzd Kína megbüntetéséért a vámháború tábornoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Luxusbaloldal, limuzinszocialisták – harsogta Orbántól Szijjártón át Rogánig az ellenzéki Fidesz még 20 éve. Kicsit később, kormányon már nem volt ciki az urizálás. A Rogán család például meg is mutatja, mije van, Orbán Viktor már szégyenlősebb: ő más magánrepülőjét használja és azzal is csak 5 napig volt megértő, ha valakit zavar a NER luxizása, majd gyorsan a „senkinek semmi köze hozzá” álláspontra váltott. ","shortLead":"Luxusbaloldal, limuzinszocialisták – harsogta Orbántól Szijjártón át Rogánig az ellenzéki Fidesz még 20 éve. Kicsit...","id":"20250503_Orban-luxizas-Rogan-urizalas-maganrepulo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd.jpg","index":0,"item":"3c663c25-9ec3-4855-ad8b-78426770121e","keywords":null,"link":"/360/20250503_Orban-luxizas-Rogan-urizalas-maganrepulo","timestamp":"2025. május. 03. 10:40","title":"Orbán gyors hátraarcot csinált luxizás-ügyben, de még nagyobbat fordult vele a világ a söjtöri ebéd elítélésétől a magánrepülőzésig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már nem az a kérdés, hogy nyugdíjazzák-e a gyártók a belső égésű motorokat, hanem az, hogy milyen technológia lép majd a hagyományos meghajtás helyébe. A cégek ezen a téren épp úgy kísérleteznek most, mint ahogy azt bő 100 évvel ezelőtt az első autók feltalálói is tették, egy dolog viszont biztosan kijelenthető: a végeredmény azoknál jóval környezetbarátabb lesz.
A legtöbb autógyártó már rendelkezik saját hibrid modellel, a termelés beindulása pedig szép lassan lenyomta az árakat. Egy hibrid autó ugyan még mindig drágább, mint ugyanannak a modellnek a dízelmotoros, automata váltós változata, ám korántsem annyira, mint néhány évvel ezelőtt, miközben az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb károsanyag-kibocsátás sokkal fontosabb szemponttá vált.
De mire jó egy hibrid?
"Többféle hibridautó létezik: van az úgynevezett mikrohibrid, teljes hibrid és plug-in hibrid. Ezek között a legfőbb különbség, hogy az autóba mekkora belső égésű motor kerül, és ez milyen mértékben járul hozzá a hajtásához” – mondta a hvg.hu-nak Dr. Emőd István, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Gépjárművek és Járműgyártási Tanszékének nyugalmazott egyetemi docense. Az ilyen járművekben a belső égésű motor mindig kisebb, mint a hagyományos, csak benzines vagy dízeles változataik.
Ahogy a szakember rámutat, a leggyakrabban használt hibridek csupán néhány kilométert tudnak megtenni tisztán akkumulátorról. Ezek még nem zéró emissziós autók, viszont már kisebb a károsanyag-kibocsátásuk. Az elektromos hajtáslánc a kialakításnak köszönhetően viszont ott tudja segíteni a belső égésű motort, ahol az rossz hatásfokkal dolgozik. Ilyen, ha alapjáraton megy a motor, gyorsításkor, hogy ne fogyasszon többet, lassításkor, hogy a fékezési energia ne vesszen kárba. Állandó sebességnél azonban az elektromotorok nem jutnak szerephez.
A téma szakértői éppen ezért úgy látják, hogy bár jelenleg egyre népszerűbbek a hibridek, ez csupán egy átmeneti állapot, és csak addig tart a tendencia, amíg a zéró emissziós járművek gyártása be nem indul igazán. Ezt persze nemcsak a klímaváltozás ösztönzi, hanem azok a szabályozások is, amiket az országok a jövőben be fognak vezetni.
Tavaly év végén például 4 európai ország csatlakozott azokhoz az amerikai államokhoz, amelyek 2050-re betiltják a belső égésű motorral szerelt autók árusítását. A határidőként szabott évig várhatóan újabb országok vállalhatják fel a korlátozást, ami még inkább arra ösztönzi a gyártókat, hogy a zöldautók felé forduljanak. Szerencsére ennek egyik hírnöke épp felfutóban van.
Hibridek közt a plug-in a király
Bár az utóbbi egy-két évben egyre több cég mutatta be a tisztán elektromos meghajtással működő autóját, a széles körű elterjedés egyelőre még várat magára. Ha a Tesla eladási számaiból indulunk ki, a változást már a küszöbön érezhetjük, az amerikai cég járműveinek ára – a többi gyártóéhoz hasonlóan – a magyar pénztárca számára most még magas, ezért olyan megoldás felé kell fordulni, ami a nagyobb tömegek számára is elérhető. És itt jön képbe a plug-in hibrid.
A széles körű elterjedésre jelen pillanatban a konnektoros hibrideknek van a legnagyobb esélyük. A többi hibrid járműhöz képest jóval nagyobb távolságot tudnak egy feltöltéssel megtenni, akár 80-100 kilométert is lehet tisztán elektromos forrásból autózni, ami komoly tényező, ha az ember ingázásra használja az autóját. További előnye, hogy mivel plug-in járműről van szó, a hálózatról való töltése jóval kevesebbe kerül, mintha tankolni kellene az autót. Igaz, ez a folyamat hosszabb ideig is tart.
Bár a gyorstöltőknek köszönhetően nagyjából 1 órán belül is el lehet érni az akkumulátorok 80 százalékos töltöttségi szintjét, ez még mindig nem elég rövid idő ahhoz, hogy a sofőr türelmesen kivárja ezt. Márpedig, amíg a tankolás tovább tart annál, mint jelenleg teleengedni a kocsi tartályát benzinnel/gázolajjal, addig a legtöbb sofőr biztosan nem fog ilyen autót vásárolni.
"A plug-in hibridek száma jelenleg még alacsony, de a piac felpörgőben van, a számítások szerint pedig 2030-ra érhet a csúcsára. Mindez azt jelenti, hogy nagyjából 15 év múlva tudják majd eladni belőle a legtöbb darabot, 2040-től azonban ismét csökkenhet a számuk, addigra ugyanis már a zéró emissziós járművek is széles kör számára lesznek elérhetőek” – hangsúlyozza Emőd István. Ilyenek lehetnek sok más megoldás mellett a hidrogénnel működő autók is.
Kipufogógáz helyett víz
Az üzemanyagcella olyannyira nem új keletű találmány, hogy az elsőt 1838-ban készítették el, ám a nagy mennyiségben rendelkezésre álló, olcsó kőolaj miatt nem érte volna meg ezeket használni. Az újkori virágzását a NASA-nak köszönheti, ami a műholdak és az űrkapszulák meghajtásához alkalmazta a technológiát. Az évtizedeken át tartó fejlesztéseknek köszönhetően mára sikerült eljutni odáig, hogy egyre több gyártó gondolkodik azon, hogy ilyen meghajtással felszerelt autót dobjon piacra.
"Lényegében ezek is elektromos autók, csak itt nem a konnektorból, hanem a tüzelőanyag-cella által átalakított hidrogénből jut áramhoz a kocsi. Ennek egyértelmű előnye a zéró emisszió, a környezetre káros gázok helyett ugyanis vizet 'pöfög' ki az autó" – mondja a BME nyugalmazott egyetemi docense.
Jó-jó, de még várni kell rá
A szakember szerint bár az elmúlt években a cégek palettáján is megjelentek a hidrogénnel működő autók, ám ezeket érhető módon csak ott árulják, ahol lehet hidrogént tankolni. Jelenleg Magyarországhoz legközelebb Ausztriában és Németországban van erre lehetőség, ám nemcsak a töltőállomások hiánya miatt kell még várnunk az ilyen autók elterjedésére.
"Pillanatnyilag az a helyzet, hogy a tüzelőanyag-cellában lévő katalizátoroknak sokkal több nemesfémre van szükségük a munkához, mint a hagyományos katalizátoroknak. A nemesfém viszont drága, ez pedig az autó árán is meglátszik. Ennek ellenére egyértelműen ez lehet a jövő egyik autója” – véli Emőd István.
A piaci várakozások szerint a zéró emissziós autók – így a hidrogénnel hajtott járművek – tömeges gyártása csak a 2020-as években indul majd növekedésnek, hosszú távon azonban a tisztán elektromos hajtású kocsikkal együtt fut majd be igazán, lekörözve a plug-in hibrid kocsikat is.
Egy birtokunkba került levél szerint a kormány néhány hét múlva, még a per lezárulta elő át akarja venni az MTA vagyonát. De, ha a bíróság másként dönt, akkor vissza az egész.