Várhatóan karácsony előtt eldől, hogy melyik két járműgyártóval kezdi meg a MÁV az új személyszállító szerelvényekről...
Várhatóan karácsony előtt eldől, hogy melyik két járműgyártóval kezdi meg a MÁV az új személyszállító szerelvényekről a kereskedelmi tárgyalásokat. A jövő év elején kihirdetik a végső eredményt is. Ezzel lezárul az április 30-án meghirdetett pályázat, amelyet 30, majd később újabb 30 elővárosi vasúti szerelvény beszerzésére írtak ki. A tender győztesének a szerelvény szervizeléséről is gondoskodnia kell.
© hvg.hu |
A hat pályázóból október 15-ére, a műszaki tervek beadásának határidejére csak négy maradt. A svájci Stadler, a német Siemens, a francia Alstom mellett jelentkezett a montreáli székhelyű Bombardier is, melynek pályázatát a berlini üzleti központ nyújtotta be. A több mint hatvanezer alkalmazottat foglalkoztató Bombardier Transportation a kilencvenes években végrehajtott nagybevásárlásai következtében ma az első számú gördülőjármű-gyártó a világon. A MÁV-nak, illetve Magyarországnak ugyanazokat az elővárosi szerelvényeket ajánlotta, amelyeket Salzburgban és Bécsben az osztrák vasút (ÖBB) immáron forgalomba is helyezett. A BT ezen felül közös vállaltot működtet Dunakeszin a MÁV-val (MÁV Bombardier Kft.), s nem titkolt célja, hogy a jelenleg 800 főt foglalkoztató járműjavítót közép-európai központtá fejleszti.
Mindegyik nagyvállalat igen modern ajánlatokat nyújtott be a MÁV-nak. Az Alstom emeletes variációja, vagy a Bombardier csupamárvány vécéi egyben azt is jelzik, a magyar vasúttársaság elérkezett a modernizáció küszöbére. A multik érdeklődésének fő oka, hogy a nyugati piacok telítettek, a terjeszkedés iránya egyértelműen a volt keleti blokk felé mutat.
© hvg.hu |
A MÁV szupertitkosan kezeli az európai csatlakozás előestéjén kiírt sokmilliárdos projektet, a pályázati időszakra például nyilatkozattételi tilalmat rendeltek el. Vasúti berkekben járatos szakértők szerint a Siemens a Combino-villamosok malőrje után minden bizonnyal kimarad az itthoni vasúti fejlesztés jelen szakaszából (miközben szerelvényei futnak a Budapest-Esztergom vonalon), az Alstomnak Lengyelországban több esélye lenne. A svájci vasút rendszeres beszállítója a Stadler viszonylag kicsinek számít a gördülőjármű-piacon. A toronymagas esélyes a Bombardier, bár a kanadai vállalat a legfrissebb hírek szerint karcsúsításokba fogott, és leépít. A HVG értesülései szerint ez azonban nem érinti a dunakeszi üzemet.