Fricska borsznoboknak

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Bár az alföldi borászokat sokszor azzal a legyintéssel intézték el, hogy ott úgysem lehet jó borokat készíteni, az idén Frittmann János lett az év borásza. "A tömegtermelésben nagyon nehéz versenyezni az olcsó, főleg olasz borokkal" - vallott ennek kapcsán a HVG-nek.

Jó szimata van a Belga együttes tagjainak: az idén megjelent Boros című számukban a neves magyar borászok propagálása mellett az eddig lesajnált alföldi riválisaiknak is tettek egy gesztust, amikor a "ha te azt mondod, az Alföldön csak pancsolt bor van, mondok valamit, hülyegyerek, ott van a Frittmann" sorokra ragadtatták magukat. Nemrégiben ugyanis az együttes által megénekelt soltvadkerti Frittmann Jánost választotta az Év borászává a Magyar Bor Akadémia. A 40 hektáron évi 3,5-4 ezer hektoliter minőségi bort készítő, borait 1987 óta saját márkaként értékesítő Frittmann neve - a parlamenti képviselővel nem azonos, szintén soltvadkerti Font Sándoréval együtt - évek óta jól cseng az avatott borkedvelő körökben. Bár az alföldi borászokat sokszor azzal a legyintéssel intézték el, hogy ott úgysem lehet jó borokat készíteni, neki ez sikerült. Igaz, csak terméskorlátozással, ami ezen a vidéken nem megszokott jelenség.

"A tömegtermelésben nagyon nehéz versenyezni az olcsó, főleg olasz borokkal" - magyarázta a HVG-nek, miért célzott meg más kategóriát a sok borpiaci szakértő szerint éppen a tömegtermelésre hivatott Alföldön. Frittmann úgy véli, a borsznobizmus visszaszorulóban van, a fogyasztók egyre tájékozottabbak, és számára az is kedvező, hogy az étkezési szokások megváltoztak, a könnyű, friss, gyümölcsös borok keresettebbé váltak - ő ezeknek a tényezőknek tulajdonítja, hogy a boraikkal kapcsolatos előítéletek megváltoztak. Az 1990-es évek borhamisítási botrányai persze még most is érezhetőek a kunsági borvidék és Duna-borrégió megítélésében. Bár a Frittmann Testvérek Kft.-nek már két éve nincsenek eladási gondjai, boraikat még mindig nagyon alacsony árakon tudják csak értékesíteni: ezerjójuk és rozéjuk például a borszaküzletben is 600 forint körüli áron kapható. Volt olyan termelő, aki az Év borásza cím elnyerése után 80 százalékkal növelte árait, Frittmannék nem ezt tették; a 20 százalékos emelés szerintük csupán a szőlő drágulásából adódik.

Ezek az árak sem elég alacsonyak azonban ahhoz, hogy a Frittmann-borok felkerüljenek az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok polcaira. "Arra hivatkozva, hogy alföldi bort nem vesznek ennél drágábban, méltatlanul alacsony árat szabtak meg, ezért inkább más irányba indultunk" - mondja. Ez a más irány pedig a borszaküzletek és a vendéglátás világába vezet. Emellett boraik 25-30 százalékát exportálják, ám a kivitelt a növekvő belföldi igények miatt az idén már vissza kellett fogniuk.