A listaáron számolt ráfordítások toplistáját az Unilever vezeti, 9 százalékos éves növekedéssel 16,24 milliárd forintot költött reklámra. A második helyen lévő Procter and Gamble 14,7 milliárd forintos reklámköltése 41 százalékkal volt több, mint 2004-ben. A Magyar Telekom pedig egy év alatt 25 százalékkal, 12,96 milliárd forintra növelte a reklámráfordításait, amivel a harmadik helyre került.
Az internetes reklámpiacot a TNS Media Intelligence 5,7 milliárd forintra becsüli a piaci szereplők jelentései alapján, és ennek 40 százaléka a bankok hirdetéseihez köthető. Ennek ellenére a lista élén három Magyar Telekom-cég áll, a T-Com, a T-Mobile és a T-Online összesen 665 millió forint költéssel.
Az összes reklámköltésből a legnagyobb arányban, 10 százalékban a távközlési reklámok részesedtek, igaz éves szinten a legkisebb arányban, mindössze 9 százalékkal nőttek. Az előző évben, 2004-ben még az éves növekedés elérte a 45 százalékot. A távközlésen belül a mobilszolgáltatók tavaly összességében 6 százalékkal csökkentették reklámköltésüket, míg az előző években még 15-30 százalékos növekedést mutattak.
A piackutató megjegyezte, hogy a T-Mobil 21 százalékkal költött kevesebbet az elmúlt évben reklámra, de a 2004. évi költése - a névváltoztatás miatt - kiugróan magas volt. A kábelszolgáltatók tavaly 118 százalékkal többek fordítottak reklámra és a vezetékes szolgáltatók is 50 százalékkal növelték reklámköltésüket.
A gépjárműreklámok aránya 8 százalékot tett ki az összes reklámköltésből, és a listaáron 39,06 milliárd forint 24 százalékkal volt több mint egy évvel korábban.
Éves összehasonlításban a gyógyhatású készítmények és recept nélküli gyógyszertermékek, valamint a pénzintézetek reklámköltései növekedtek a legnagyobb mértékben: 52 százalékkal, illetve 55 százalékkal. Az előbbi értéke elérte a 34,66 milliárd forintot, a bankoké pedig 31,48 milliárd forint volt. A bankok közül a nevet és arculatot váltó K+H, a CIB és az OTP megduplázta, illetve az Erste közel megháromszorozta reklámköltését.
A tisztítószerek reklámjára tavaly 25,2 milliárd forintot fordítottak, ami 33 százalékkal haladta meg a 2004. évit. Ezzel megtört az elmúlt évek csökkenést mutató trendje.
Dinamikus volt a kulturális és sportrendezvények, valamint a szerencsejáték reklámköltés növekedése is. Ezekre tavaly az előző évinél 23 százalékkal többet, 18,33 milliárd forintot fordítottak. A csokoládé és édesség reklámok múlt évi értéke - listaáron - elérte a 15,1 milliárd forintot, ami 19 százalékos éves növekedésnek felelt meg.
A szeszesitalok reklámjára az elmúlt évben az előző évinél 18 százalékkal kevesebbet 17,78 milliárd forintot költöttek. Kevesebbet költöttek tavaly a tömegtájékoztatás és a tejtermékek reklámjára is. Az előbbi 7 százalékkal 16,58 milliárd forintra, az utóbbi 8 százalékkal 15,3 milliárd forintra mérséklődött.
Az internetes reklámpiacot a TNS Media Intelligence 5,7 milliárd forintra becsüli a piaci szereplők jelentései alapján, és ennek 40 százaléka a bankok hirdetéseihez köthető. Ennek ellenére a lista élén három Magyar Telekom-cég áll, a T-Com, a T-Mobile és a T-Online összesen 665 millió forint költéssel.
Az összes reklámköltésből a legnagyobb arányban, 10 százalékban a távközlési reklámok részesedtek, igaz éves szinten a legkisebb arányban, mindössze 9 százalékkal nőttek. Az előző évben, 2004-ben még az éves növekedés elérte a 45 százalékot. A távközlésen belül a mobilszolgáltatók tavaly összességében 6 százalékkal csökkentették reklámköltésüket, míg az előző években még 15-30 százalékos növekedést mutattak.
A piackutató megjegyezte, hogy a T-Mobil 21 százalékkal költött kevesebbet az elmúlt évben reklámra, de a 2004. évi költése - a névváltoztatás miatt - kiugróan magas volt. A kábelszolgáltatók tavaly 118 százalékkal többek fordítottak reklámra és a vezetékes szolgáltatók is 50 százalékkal növelték reklámköltésüket.
A gépjárműreklámok aránya 8 százalékot tett ki az összes reklámköltésből, és a listaáron 39,06 milliárd forint 24 százalékkal volt több mint egy évvel korábban.
Éves összehasonlításban a gyógyhatású készítmények és recept nélküli gyógyszertermékek, valamint a pénzintézetek reklámköltései növekedtek a legnagyobb mértékben: 52 százalékkal, illetve 55 százalékkal. Az előbbi értéke elérte a 34,66 milliárd forintot, a bankoké pedig 31,48 milliárd forint volt. A bankok közül a nevet és arculatot váltó K+H, a CIB és az OTP megduplázta, illetve az Erste közel megháromszorozta reklámköltését.
A tisztítószerek reklámjára tavaly 25,2 milliárd forintot fordítottak, ami 33 százalékkal haladta meg a 2004. évit. Ezzel megtört az elmúlt évek csökkenést mutató trendje.
Dinamikus volt a kulturális és sportrendezvények, valamint a szerencsejáték reklámköltés növekedése is. Ezekre tavaly az előző évinél 23 százalékkal többet, 18,33 milliárd forintot fordítottak. A csokoládé és édesség reklámok múlt évi értéke - listaáron - elérte a 15,1 milliárd forintot, ami 19 százalékos éves növekedésnek felelt meg.
A szeszesitalok reklámjára az elmúlt évben az előző évinél 18 százalékkal kevesebbet 17,78 milliárd forintot költöttek. Kevesebbet költöttek tavaly a tömegtájékoztatás és a tejtermékek reklámjára is. Az előbbi 7 százalékkal 16,58 milliárd forintra, az utóbbi 8 százalékkal 15,3 milliárd forintra mérséklődött.