Az új stratégiát Luca Cordero di Montezemolo, a Fiat elnöke jelentette be egy nappal azt követően, hogy véglegessé vált: a patinás olasz cég és a résztulajdonos amerikai General Motors útjai szétválnak. Mint Montezemolo fogalmazott: a társaság ismét teljesen olasz kezekben van, és új fejezet kezdődik a számukra. Szavai szerint máris erősítik kapcsolataikat a francia Peugeot-val, amellyel új, közös haszonjárművet fejlesztenek. Az elnök a francia autógyártók vonalához történő közeledésről beszélt, ugyanakkor azt mondta: anélkül, hogy utánoznák őket.
Az ötéves együttműködést felszámolva hétfőn jelentették be, hogy a General Motors visszaadja a Fiatnak a Fiat Autóban birtokolt 20 százalékos részesedését, és további 1,55 milliárd eurót is fizet készpénzben. Cserébe a Fiat lemondott az eladási opciójáról, vagyis arról, hogy öt éven belül bármikor eladhatja a General Motorsnak a Fiat Auto egészét.
A válás következményeként felszámolják a Fiat és a General Motors két vegyesvállalatát is, amelyek beszerzéssel, illetve erőátviteli rendszerek gyártásával foglalkoznak. Továbbra is együttműködnek viszont közös alvázak gyártásában.
A General Motors a 20 százalékos pakettet 2000-ben vásárolta 2,4 milliárd euróért. Az akkor kötött szerződés értelmében a Fiat 2004 és 2009 között gyakorolhatóan, az éppen érvényes árfolyamon, lehívható eladási opciót kapott a fennmaradó hányadra. Az opció kezdetét tavaly közösen 2005-re tolták el. Nem sokkal az eredeti szerződés megkötése után a Fiat válságba került, több mint hatezer alkalmazottját bocsátotta el.
A General Motors a 2000-es megállapodás opcióról szóló részét érvénytelennek tekintette, arra hivatkozva, hogy a Fiat időközben eladta Fidis pénzügyi szolgáltató érdekeltségét, és hárommilliárd eurós tőkeemelést hajtott végre. Február elején még kilátástalannak látszott a megállapodás, mindkét részről perekkel fenyegetőztek.