Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cfc80c58-054d-464d-af27-7ab9fd3273a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Voyager–2 űrszonda negyven évvel ezelőtt furcsa mágneses mezőket mért a két bolygónál, most egy számítógépes szimuláció adhat magyarázatot a jelenségre.","shortLead":"A Voyager–2 űrszonda negyven évvel ezelőtt furcsa mágneses mezőket mért a két bolygónál, most egy számítógépes...","id":"20241127_uranusz-neptunusz-felszine-magneses-mezo-voyager-2-viz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfc80c58-054d-464d-af27-7ab9fd3273a0.jpg","index":0,"item":"c33667f2-a65c-4e6b-9348-f46b6eaab2c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_uranusz-neptunusz-felszine-magneses-mezo-voyager-2-viz","timestamp":"2024. november. 27. 15:03","title":"Óriási óceánok boríthatják az Uránusz és a Neptunusz felszínét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért. A látszólagos enyhítés sok cégvezetőt vezetett félre, főleg a kkv-k hozhatnak rossz döntéseket.","shortLead":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért...","id":"20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41.jpg","index":0,"item":"766a359c-4341-4254-a0ba-e877b502e90a","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 26. 09:30","title":"Azt hallotta, hogy megszűnik a kötelező munkaköri alkalmassági vizsgálat? Akkor félrevezették","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b80ce06c-ec2a-439c-90ea-77cc36b830ae","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A Bert vihar pusztít az Egyesült Királyságban is, sárga figyelmeztetés van érvényben a hét végéig, eddig senki sem sérült meg.","shortLead":"A Bert vihar pusztít az Egyesült Királyságban is, sárga figyelmeztetés van érvényben a hét végéig, eddig senki sem...","id":"20241126_Videon-ahogy-pillanatok-alatt-elonti-a-viz-az-angol-kisvarost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b80ce06c-ec2a-439c-90ea-77cc36b830ae.jpg","index":0,"item":"9f6df835-97d7-4777-a48e-95a1b225d6e6","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_Videon-ahogy-pillanatok-alatt-elonti-a-viz-az-angol-kisvarost","timestamp":"2024. november. 26. 12:10","title":"Videón, ahogyan pillanatok alatt elönt a víz egy angliai falut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön kiváltására is fel lehet használni. De ki és milyen feltételekkel kaphat ilyen célra diákhitelt? ","shortLead":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön...","id":"20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61.jpg","index":0,"item":"1a1510ae-06ff-4c41-8e8e-a5effca6f1fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","timestamp":"2024. november. 26. 07:03","title":"Eldőlt, hogy januártól külföldi hitel kiváltására is fordítható a diákhitel, íme a részletek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rá sem fog ismerni a Google keresőjére, ha széles körben is bevezetik azt a változtatást, amit már elkezdtek tesztelni az EU három országában. A változtatás hátterében a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) áll.","shortLead":"Rá sem fog ismerni a Google keresőjére, ha széles körben is bevezetik azt a változtatást, amit már elkezdtek tesztelni...","id":"20241127_google-kereses-eu-dma-megfeleles-szallasok-valtoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76.jpg","index":0,"item":"127a76f9-c92b-4084-9c7a-33a7bce4382e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-kereses-eu-dma-megfeleles-szallasok-valtoztatas","timestamp":"2024. november. 27. 09:03","title":"EU-sítják a Google keresőt, észre fogja venni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6611e1e-c87e-4f68-bae7-ac948aad30c0","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A World Aquatics már azt is engedi, hogy váltóban induljanak. ","shortLead":"A World Aquatics már azt is engedi, hogy váltóban induljanak. ","id":"20241126_orosz-uszok-budapest-rovidpalyas-vilagbajnoksag-duna-arena-world-aquatics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6611e1e-c87e-4f68-bae7-ac948aad30c0.jpg","index":0,"item":"163819a7-da3d-4d8e-9d68-6ec802654294","keywords":null,"link":"/sport/20241126_orosz-uszok-budapest-rovidpalyas-vilagbajnoksag-duna-arena-world-aquatics","timestamp":"2024. november. 26. 21:29","title":"Harminc orosz úszó is versenyezhet a budapesti világbajnokságon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe eljuttató Blue Origin inkább levette a videóját. ","shortLead":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe...","id":"20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350.jpg","index":0,"item":"4966f655-87e3-4af7-9c95-fafb9eb4ed19","keywords":null,"link":"/elet/20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","timestamp":"2024. november. 26. 11:54","title":"A világűrben sem tudott szabadulni a szexista megjegyzésektől egy női űrhajós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e94160fe-4bf9-4dc6-b032-446b7bc0a6c3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lenyúlták a rénszarvasokat és a mókusokat is.","shortLead":"Lenyúlták a rénszarvasokat és a mókusokat is.","id":"20241127_advent-lopas-fehervar-unnepi-fotopont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e94160fe-4bf9-4dc6-b032-446b7bc0a6c3.jpg","index":0,"item":"ac2a7237-2c39-455c-bf96-bb326034aa79","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_advent-lopas-fehervar-unnepi-fotopont","timestamp":"2024. november. 27. 08:33","title":"Még el sem kezdődött az advent, de már szétlopták a fehérvári ünnepi fotópontot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évente több tízmilliárd forintos bevételtől esik el az állam azáltal, hogy még mindig nem építtette ki az elektronikus útdíjszedési rendszert, noha ennek egy uniós előírás alapján jövő évtől már működnie kellene. Több beruházó is ugrásra kész, de a politikai viták áldozatává vált tender folyamatosan csúszik. A közlekedési minisztériumban ma még azt sem tudják, mikorra várható egyáltalán a kiírás.
Ötven-hetven milliárd forintból ki lehetne építtetni az elektronikus útdíjszedési rendszert, amely szakértők szerint öt év alatt 200-300 milliárd forint plusz bevételhez juttathatná a költségvetést. A használatarányos díjszedés előnye, hogy mindenki a megtett úttal arányos mértékig fizet, tehát a rendszer igazságosabb, mint a matricás megoldás. De nemcsak ez az érv szól a rendszer bevezetése mellett, hanem az is, hogy a folyamatos autópálya-építések miatt egy-két éven belül a matricabevétel nem fedezi majd az útfenntartás költségeit. Ráadásul uniós előírás, hogy 2009-től valamennyi tagországban – legalább az autópályákon – alkalmazni kell a használatarányos díjszedést a 3,5 tonna súly feletti teherautók esetében.
Már nem a KKK dolga
A tendernek azonban egyelőre se híre, se hamva. Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság, valamint jogutódja, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) is írt ugyan ki pályázatot a rendszer kiépítésére (legutóbb 2007. szeptemberében), ám a versenytárgyalások rendre meghiúsultak. A jelenlegi felállás szerint a tender kiírásáért a közlekedési minisztérium felel, de a tárca sajtóosztályán a hvg.hu érdeklődésére csak annyit közöltek: dolgoznak a tenderen, de azt, hogy a kiírás mikorra várható, nem tudták megmondani.
Nem lenne helyes a minisztérium szerencsétlenkedését az SZDSZ-es szakítás után a tárcánál történt változások számlájára írni, mivel az évek óta húzódó tendert a koalíció idején is hasonló impotencia jellemezte. Súlyos pénzekről lévén szó, a pályázaton résztvevő konzorciumok jó ideje lobbiznak a nagy üzlet reményében, miközben a politikusok is megpróbálnak felsorakozni egy-egy csoport mögé. Ez persze nem magyar sajátosság: a cseh tendertől például azért lépett vissza a magyar tenderben is mozgolódó svájci Ascom, mert nem talált politikai támogatót. A rendszer bevezetése Csehországban egyébként is zűrös: az osztrák Kapsch céget hirdették ki győztesnek, noha a társaság csak a második legjobb ajánlatot tette. Az ügynek még közel sincs vége, a vesztes pályázók országos és uniós szinten is perre vitték a döntést. (Érdekesség, hogy a műholdas megoldást egyedüliként kínáló T-System sem a cseh, sem a szlovák tendernél nem adott árajánlatot, információnk szerint azért, mert a Deutsche Telekom kockázatelemzői túl rizikósnak ítélték a kelet-európai útdíjbizniszt.)
Kicsi a rakás
Idehaza az első, sikertelen tendert tavaly szeptemberben írták ki. Nyolc konzorcium jelentkezett, ebből kettőt alaki okokból, kettőt tartalmi (műszaki) okokból zártak ki. A két műszaki okok miatt kizárt pályázó – elsőként az Euroinvest-Arcadom-Efkon konzorcium, majd az Albacomp-Mol-Raiffeisen Informatik-Vodafone-Ascom-Fela alkotta csapat – külön-külön is megkérdőjelezte a döntést.
A Közbeszerzési Döntőbizottság előtti, több órán át tartó meghallgatáson aztán világossá vált: ha szigorúan betartják a kiírásban foglaltakat, akkor rajtuk kívül a Magyar Telekom-T-Sytems alkotta német konzorciumtól is búcsút vehettek volna. Kiderült például, hogy volt olyan, a kiíró által kifogásolt szakértő, aki egy másik, továbbjutó konzorciumban is szakértett – kifogástalanul. Azaz egyes alvállalkozók több konzorciumnak is bedolgoztak: volt, amelyiknél elfogadták őket, volt, amelyiknél nem. Végül már az egyik továbbjutó, az olasz Autostrada per l’Italia is bírálta a kiírást, mert szerintük a kiíró álláspontja alapján a Magyar Telekom-T-Systems alkotta német konzorciumot is ki kellett volna zárni, tartalmi okokra hivatkozva. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy bár eltérő technológiával, de elméletileg mindegyik konzorcium ki tudná építeni a rendszert.
Bedőlt tender
A közbeszerzési vizsgálattal egy időben egy MSZP-s törvénymódosító javaslattal lényegében megtorpedózták a közbeszerzési eljárást. A KKK ugyanis eredetileg a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárművekre szabta volna a megtett úttal arányos díjfizetők körét, ám az Országgyűlés által elfogadott módosító indítvánnyal 7,5 tonnára emelték a limitet. Ezért új tendert kell kiírni.
Többen úgy látják, a módosító indítvánnyal azért fúrták meg a kiírást, mert a tenderen – noha továbbjutott – nem szerepelt valami jól az állítólag a szocialisták által favorizált Kapsch. Ezt a teóriát gyengíti azonban, hogy a meghallgatások után a Közbeszerzési Döntőbizottság valószínűleg megsemmisítette volna a tendert, esetleg megismételte volna az első kört. A módosító indítvány benyújtásánál a szocialisták egyébként azzal érveltek, hogy a súlyhatár felemelésével 100-150 ezer hazai kisvállalkozást kímélnek meg.
Az autópálya-matrica értékesítési adatok szerint az év első felében az autósok 25 százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak, mint 2006 hasonló időszakában – közölte az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A közlemény szerint az ÁAK matrica-árbevétele 26,3 milliárd forint volt az első hat hónapban, szemben a bázisidőszaki 19,65 milliárd forinttal.
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A szélvédőre ragasztandó papíralapú matrica január elsejével megszűnik, így az autópályákon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot fognak kapni - tájékoztatta az Állami Autópálya Kezelő Zrt.. A közlemény szerint a benzinkúthálózatok decemberben folyamatosan állnak át az új rendszerre.
Jövőre nem lesz úthasználati matrica, ez 250 millió forintos megtakarítást eredményez, az összeget fejlesztésekre használják - közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtökön.
Az Oroszország-szakértő egyoldalnyi hivatkozás nélküli szöveget talált abból a cikkből, amit a miniszterelnök politikai igazgatója és beosztottja közösen írt tavaly.