szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Izzanak a melegaszfalt-keverő gépek, mert a a közútkezelő mind a 78 üzemmérnöksége a kátyúzási feladatok elvégzésére áll át. A hosszúra nyúlt tél útüzemeltetési számlája 14,8 milliárd forintra rúg; mintegy duplája a tavalyinak. Kátyúország nekilódul.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kiadott közlemény szerint 2012. november 10. és 2013. április 4. között több mint 14,8 milliárd forintot fordított a cég a téli síkosság-mentesítési, hóeltakarítási és egyéb üzemeltetési feladatok ellátására.

Látlelet Kátyúországból
"A mintegy 90 kilométeres 37-es főút tipikus magyarországi közút. (...) Ha a helybeliek által csak „emeletes kátyúknak” nevezett lyukakba belenéz az ember, nem csupán az idők során egymásra húzott aszfaltrétegeket – az úgynevezett kopórétegeket – számolhatja meg, mint valamiféle évgyűrűket (bár ezek inkább évtizedgyűrűk), de azt is látja, hogy az időjárás és az utóbbi évek megnövekedett gépkocsis és teherautós forgalma az út alapját is kikezdte" - olvasható a témáról készült, a napokban megjelent  helyszíni riportunkban

A társaság a saját gépparkja mellett a nehezebb időszakokban berendelte a szerződéses hóeltakarító gépeket is. Volt olyan időszak, amikor egyszerre csaknem 700 munkagép dolgozott a hóakadályok megszüntetésén; a géppark végül összesen közel 175 ezer munkaórát töltött az utakon. A hóeltakarításra és síkosság-mentesítésre összesen 157 ezer tonna sót, 188 ezer tonna érdesítő anyagot, 3,5 millió liter sóoldatot és 320 tonna sóoldat előállításához szükséges granulátumot használtak fel a szakemberek. Ez csaknem a kétszerese egy átlagos téli szezonnak.

Az időjárás miatt legalább 3 héttel később kezdték el a tartós kátyúzási munkákat a tervezettnél. Az idén összesen csaknem 95 ezer tonna aszfalt felhasználását tervezik a Magyar Közútnál, ami több mint 700 millió forinttal emeli a költségeket, mely összesen 8,2 milliárd forinto lehet.  Az üzemmérnökségek a kedvezővé vált időjárásnak köszönhetően teljes kapacitással dolgozhatnak, a közlemény szerint a kátyúk és burkolathibák jelentős részének kijavítsával nyár elejére végezhetnek.

Első körben a munkálatok a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon kezdődnek, és a balesetveszélyes kátyúk javítása élvez elsőbbséget Aztán majd az alsóbbrendű utakon is elkezdődnek majd a szükséges kátyúzási munkálatok - áll a Magyar Közút közleményében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!