Drágult pár százmillióval az új budapesti Duna-hidakon átvezető út tervezése

Drágult pár százmillióval az új budapesti Duna-hidakon átvezető út tervezése

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Kovács Gábor

A kormány Budapest-államtitkára új követelményekkel állt elő, ezért át kell dolgozni a Dél-Budát Dél-Pesttel összekötő út már elkészült terveit. A munka így alaposan megdrágult.

1,19 milliárd forintról 1,52 milliárd forintra drágult a két új budapesti Duna-hidat is magában foglaló, a Galvani utca és az Illatos út vonalában építendő út tervezése – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. A megbízás a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítésétől az építési engedélyezési tervek elkészítéséig terjed, még 2017 júniusában nyerte el a Főmterv, az Unitef-83 és az Utiber tervezőirodák konzorciuma.

A hirdetményben olvasható indoklás szerint a munka azért lett drágább, mert a projekt szakmai felügyeletét átvette Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, aki 2018 decemberében, illetve 2019 februárjában "olyan, a műszaki tartalomra vonatkozó előírásokat fogalmazott meg, amelyek szükségessé tették a már korábban teljesített feladatok (megvalósíthatósági tanulmány, illetve a bírálati szintű engedélyezési tervek) felülvizsgálatát, átdolgozását".

A tervezendő útszakasz a Fehérvári úttól kezdődően a Galvani utca meglévő szakaszának átépítésével kapcsolódik a Galvani Duna-hídhoz, majd Csepel-Szigetcsúcson keresztül új nyomvonalon haladva folytatódik a Soroksári Duna-ági hídon keresztül a meglévő Illatos út átépítésével az Üllői úti csomópontig.

A 1,5 milliárd sem csekély summa, de eltörpül magának a Galvani hídnak a tervezése mellett, az 12,9 millió euróba (a történelmi mélypontokat döntögető forintárfolyam mellett már 4,3 milliárd forintba) kerül. A Galvani hidat a rotterdami Erasmus hidat is megálmodó UNStudio és a Buro Happold Engineering iroda tervezhetik, erről 2018 áprilisában döntött a Fürjes Balázs budapesti fejlesztésekért felelős kormánybiztos (azóta már államtitkár) vezette bírálóbizottság. A zsűri értékelése szerint a győztes terv "statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb" volt. A tervpályázaton tizenheten indultak, a közbeszerzésre már csak a győztes konzorciumot hívták meg.

Az új hídon 2x3 forgalmi sáv lesz, és villamosközlekedésre is alkalmas. A várakozások szerint napi 55 ezer autóval tehermentesíti a túlzsúfolt belvárosi hidakat, az Üllői út forgalmát pedig napi hatezer gépjárművel csökkentheti. Megépülésére még várni kell, Fürjes Balázs a tervpályázat eredményhirdetésen azt mondta, a tervezővel való szerződéskötés után várhatóan két-három évet fog igénybe venni a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése.

Hozzászólások