szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ennek ellenére is stabil helyzetben vannak, és még egy a vártnál hosszabb visszaesést is átvészelnének, nyilatkozta Rolf Schnitzler. Az ígért bérfejlesztéseket is végrehajtották, még ha a leépítéseket nem is tudják elkerülni.

Ha érintett is volt a légiközlekedés a korábbi válságokban, akkor is legfeljebb 6 hónapig érezte a hatásokat a szektor, de most szinte lehetetlen előre látni – nyilatkozta a Budapest Airport vezérigazgatója, Rolf Schnitzler a Növekedés.hu-nak. A jelenlegi előrejelzéseik alapján az utasforgalom az eredetileg tervezett 17 helyett 10-11 millió utas körül lehet az idén a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Számítások szerint legkorábban 2022-ben érheti el a forgalom a válság előtti szintet. A koronavírus a februári utasforgalomra még nem gyakorolt látványos változást, sőt, a hónapot jelentős növekedéssel zárta a repülőtér. Aztán márciusban 2019-hez képest már csaknem 60 százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak. Áprilisban az utasszám körülbelül 99,5 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól.

A koronavírus az erős évkezdet ellenére már most az éves utasforgalmunk egyharmadát elvitte. A veszteség jelenleg minden nap 99 százalék felett van

– fogalmazott Schnitzler, aki szerint a legnehezebb időszak most van. Azzal számolnak, hogy a forgalom június közepétől csak lassan, fokozatosan fog visszatérni. A teljes talpra állás legkorábban 2022-ben következhet be, de 2021-ben már jobb nyárra van kilátás, mint az idén. A teherforgalom ugyanakkor minden tekintetben igen jól alakul a repülőtéren a vezérigazgató szerint. Múlt hónapban a cargo forgalom 7 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet.

Március közepe óta több mint 70 egészségügyi termékeket szállító cargo charter járat közlekedett Kína és Budapest között, és a menetrend szerinti légiáru-járatok is szállítanak ilyen ellátmányokat

– részletezte. Ez a teljes forgalom 15-20 százalékát teszik ki. Ugyan a cargo a részesedése a Budapest Airport Zrt. összbevételén belül túl alacsony ahhoz, hogy mentőövet jelenthessen, Schnitzler szerint stabil helyzetben vannak, és még egy a vártnál hosszabb visszaesést is átvészelnének. Az általános pénzügyi helyzet miatt osztalékfizetésre viszont sem ebben az évben, sem pedig 2021-ben nincs mód.

Az utasforgalom leállása pedig lehetőségeket is teremtett olyan felújítások elvégzésére, amelyek normál forgalmi viszonyok mellett időigényesek és nehezen szervezhetők lennének. Az elmúlt néhány hétben megújult például több gurulóút és repülőgép-állóhely, illetve teljes karbantartást végeztek az I. futópályán.

Schnitzler arra is kitért, hogy tartják magukat a munkavállalói érdekképviseleti szervezetekkel kötött megállapodásukhoz, így a 2020-as, átlagosan 8,2 százalékos bérfejlesztést végrehajtották. A forgalomcsökkenéstől leginkább sújtott területeken viszont létszámleépítést hajtanak végre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!