Házimuzsika a nagyteremben

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Bár Bach előre meghirdetett hat csembaló–hegedű szonátája helyett csak kettőt hallottunk, a közönség alig érzékelhette, hogy betegség húzta keresztül a zeneakadémiai Alma Mater Koncerten fellépő zenészek számításait.

Alma Mater Koncertek
Kelemen Barnabás és Kokas Katalin (hegedű), Pertis Zsuzsa (csembaló)

Az első félidőben Kelemen Barnabás és Pertis Zsuzsa olyan közvetlenséggel és természetességgel muzsikáltak, mintha otthon, a négy fal között, csak maguknak játszottak volna. Anya és fia muzsikálása tökéletes harmóniát sugárzott – a szülő–gyermek kapcsolat ezáltal eszményi kamarazenében nyilvánult meg. Ők azonban nem a Ránki–Klukon-féle, minden részletre kiterjedő, tudatosan megtervezett előadói stílus képviselői, hanem a kötetlenebb, a pillanatnyi érzéseknek szabad utat engedő felfogásé. És ami most is lenyűgözte a hallgatót: Kelemen Barnabás hegedűhangja. Nem is a hangképzés érzékenysége, a vonó végességét meghazudtoló dallamok, hanem játékának az a jellegzetessége, amit úgy határozhatnánk meg: jó ízlés és stílushűség. Az E-dúr szonáta első tételében le-föl futkározó skálamenetek rugalmassága, a második ráadásnak adott Bach-tétel (Siciliano a c-moll szonátából) táncossága, az előadásmód kecsessége, nemessége, bája, mind-mind a hallgató szívéhez szólt. Bámulatra méltó, ahogyan ez a fiatalember maga mögött hagyta a tanulóévek gyermekbetegségét, a minden hangot egyformán megvibráló játékmódot, és nagy művészek – elsősorban talán az osztrák Thomas Zehetmair – nyomán rájött, hogy a hangszín, a hangképzés legalább olyan változatosságot kínál, mint a hangerő (dinamika) vagy a tempó szabadsága. Úgy érzem azonban, hogy Kelemen Barnabás még abban a fázisban van, amikor ezek a játékmódok nem mindig szervesülnek zenei elképzeléseihez; néhol öncélúak, mintha kísérletezne velük; a G-húr (amely a legalsó és a legzengőbb) pedig még sokszor csábítja vastag hangzásra. Nem mindig találtam természetesnek Kelemen frazeálását (zenei mondatalkotását) és dallamformálását sem; főleg a gyors tételekben a motívumokat egyenként „megdolgozta”, mintha nem bízott volna muzsikus-ösztöneiben. Úgy éreztem: zenélni akar. Pertis Zsuzsa mindenhová követte: ideális kamarapartnerhez méltón csak az indokolt pillanatokban lépett ki a hegedű árnyékából.

Szünet után felesége, Kokas Katalin szegődött Kelemen Barnabás partneréül, de nem csak a társ, a hangszer is változott. Kelemen ugyanis az Indianapolis-i verseny első díjaként kölcsönkapott Stradivarit lecserélhette arra a Guarneri del Gesù mesterhangszerre, amelyen a nemrég elhunyt Kovács Dénes játszott, és amelyet a Zeneakadémia bizottságának döntése értelmében a következő öt évben Kelemen használhat majd. A ma már a francia hegedűiskola megteremtőjeként tisztelt és – egyelőre inkább csak külföldön – egyre többet játszott barokk zeneszerző, Jean-Marie Leclair két hegedűre írott duószonátái csendültek fel a fiatal művész-házaspár előadásában. A két hangszer hangját legtöbbször nem lehetett egymástól megkülönböztetni, de a teljes hasonulás helyett néhol jó lett volna plasztikusan érzékeltetni a szólamokat. Az összecsendülő-pendülő hangok között Kokas Katalin szólamát éreztem itt-ott labilisnak, ami hol a tempóból zökkent ki, hol pedig intonációban bizonytalanodott el. Megjegyzem, mindez a zene lényegét nem érintette; a Zeneakadémia nagytermébe vitt házimuzsika különleges légkörével, családias hangulatával így is elvarázsolta a közönséget.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely